Avatar billede Jackount Nybegynder
09. oktober 2010 - 11:24 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

RAM/Sidefil

Jeg har bare et undrende spørgsmål ang. RAM og sidefil.
I dag downloadede jeg et program fra IObit, som sagde jeg brugte
ca
1,5 GB ram    (ud af 4)
OG
2,1 GB sidefil (ud af 12)
Windows Jobliste siger kun 1,5 GB, men jeg har altid troet at det var ialt for sidefil og ram.
Betyder det at alle mine åbne programmer bruger både lidt af Rammen og sidefilen? Eller hvad er alt mit ram- og sidefilsforbrug så?
Mit grafikkort kan trække op til ca. 1,5 GB af rammen, men jeg havde intet grafikkrævende åbent?
Kan man ikke sætte de 2,1 GB sidefilsforbrug ind på rammen? Det vil jo kun give 3,6 GB?? :O Og det vil computeren da blive væsentligt hurtigere af? Eller hvad?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. oktober 2010 - 11:51 #1
Dele af Windows kernefiler holder til i den virtuelle hukommelse
der i virkeligheden er en fil, der ligger på harddisken
Vil du sikre dig, at kernefilerne altid ligger i hukommelsen
det kan nogle gange give dig en meget hurtigere computer
hvis du har masser af hukommelse - skal du åbne RegEdit, finde HKEY LOCAL MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management
og ændre DWORD-værdien DisablePagingExecutive til '1'.
Avatar billede haverslev Novice
09. oktober 2010 - 12:01 #2
Avatar billede Jackount Nybegynder
09. oktober 2010 - 13:01 #3
#1
Jeg ved godt at sidefilen er en fil på harddisken som hedder pagefile.sys
Jeg har endda en partition på 15GB dedikeret til den - på en anden harddisk end mit system og mine programmer.
Så du siger at "windows kernefiler" lægger 2,1 GB på min sidefil?? Er det virkelig alle 2,1?

#2
Jeg kendte godt til readyboost.
Men er sidefilen ikke hurtigere på en intern harddisk seperat fra OS-harddisken, end et alm. flash-usb drev på USB 2.0?
Avatar billede haverslev Novice
09. oktober 2010 - 13:16 #4
Alt hvad der ligges midlertidig på en harddisk, er meget langsommere end det der lægges midlertidigt over på ram, flaskkort og usb sticks.
Avatar billede ksoren Nybegynder
09. oktober 2010 - 13:38 #5
haverslev, hvor har du set, at usb flash memory er harddisken overlegen?
Avatar billede Jackount Nybegynder
09. oktober 2010 - 13:42 #6
#4 ogs når det er på en harddisk for sig selv, som den første partition?
Avatar billede haverslev Novice
09. oktober 2010 - 13:59 #7
Står f.eks i linket:
Der læses i gennemsnit med 4 kbyte fra en USB nøgle eller SD Kort, det er ca. 10 gange hurtigere end hvis den samme data skulle læses fra en normal harddisk.

Ps. hvis SSD disk der tænkes på, så er det jo et flaskkort i sig selv.
Avatar billede ksoren Nybegynder
09. oktober 2010 - 14:02 #8
Ja, hvis du skal læse sådan en lille mængde. Det skyldes den meget lille søgetid. Men med en pagefil og læsning/skrivning af store mængder data, så er harddisken den klare vinder.
Avatar billede haverslev Novice
09. oktober 2010 - 14:03 #9
Ang. Readyboost, så er ideen jo, at det kort eller usb stick der puttes i og bruges til readyboost, er et suppliment til systemrammene, og der derved ikke skulle bliver brug for at evt. lægge data på disken som sidefil.
Avatar billede Jackount Nybegynder
09. oktober 2010 - 14:06 #10
Vil det virke med en alm. 8/16 GB flash drev til under 100 kr?
Avatar billede Jackount Nybegynder
09. oktober 2010 - 14:53 #12
Fedt :)
Så du foreslår at hele sidefilen skal derhen? Og reduceres til 4gb?
Avatar billede Jackount Nybegynder
09. oktober 2010 - 14:53 #13
Eller bare ready boost OG en sidefil på harddisken?
Avatar billede Jackount Nybegynder
09. oktober 2010 - 14:54 #14
Avatar billede haverslev Novice
09. oktober 2010 - 15:03 #15
Jeg vil anbefale at kører med ready boost OG en sidefil på harddisken

http://www.batteribyen.dk/sandisk_secure_digital__sdhc__8gb-p-3839.html?osCsid=79fa2a8518cb01fc29b4f5e0cf644b6c

Den er for langsom overføre med ca. 10MB/s

Du skal have dem der hedder Extreme III kort
Avatar billede haverslev Novice
09. oktober 2010 - 15:06 #16
Avatar billede haverslev Novice
13. oktober 2010 - 20:46 #17
Avatar billede Jackount Nybegynder
13. oktober 2010 - 21:01 #18
Oh yeah, sry, det må du sku undskylde...
Du skal da have tak for hjælpen, og jeg vil overveje sådan et godt sd-kort :D