Avatar billede Seabass Nybegynder
21. november 2010 - 10:23 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

System recovery på Acer, Win7

Hej Eksperter.

Jeg sidder og vil gerne have kørt system recovery på min Acer Aspire 7540G, men jeg prøvede nogen gange igår, og kunne ikke få det til at lykkes.

Den ene gang da jeg trykkede Alt + F10 under opstart kom jeg hen til en skærm hvor der stod 'Notice: Please complete operating system setup process before doing system recovery' <- Eller noget i den stil.
Det skete to gange i træk.

Jeg prøvede så at trykke væsentligt flere gange da jeg prøvede igen, og så kom jeg hen til en skærmbillede hvor der stod noget med 'Boot' og et andet sted på skærmen stod der noget med en sti, med \winload.exe til sidst.

Hvad gør jeg galt? Burde jeg ikke komme ind i System Recovery-menuen på den måde jeg bruger?
Jeg har tjekket at D2D er Enabled i BIOS.

Jeg har også tænkt på at brænde en CD med det på i eRecovery, men billedet vil fylde 7-8 GB, og jeg har kun CD'er til 700 MB.

Styresystemet er Windows 7.

Nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak.

- Jacob
Avatar billede haverslev Novice
21. november 2010 - 11:59 #1
Du skal bruge DVD skriver for at kunne brænde recovery ud.

http://www.dogvillestar.dk/2009/02/10/recovery-af-en-acer-pc/
Avatar billede poko1 Ekspert
21. november 2010 - 12:27 #2
Den recovery du vil køre ved Hjælp af ALT+F10 er den tilstede på din harddisk? og du har vel ikke brugt partionen til andet?
Avatar billede Seabass Nybegynder
21. november 2010 - 16:06 #3
Tak haverslev.

@poko1

Hvordan ser jeg om den er tilstede på min harddisk? Jeg har hørt noget om at det er en skjult partition, og den har jeg ved gud ikke rørt ved, jeg ved ikke engang hvordan jeg skal finde den.

Jeg har kun min C:/ partition som jeg bruger.
Avatar billede haverslev Novice
21. november 2010 - 16:21 #4
Prøv at H-klik på Denne computer, klik på Administre, klik på Diskhåndtering

I den nye boks der kommer op, der har du så xx antal enheder, kig om en af disse evt. hedder "recovery" og er på xx antal mb/gb
Avatar billede Seabass Nybegynder
21. november 2010 - 17:09 #5
Avatar billede poko1 Ekspert
21. november 2010 - 17:20 #6
Hvis du højreklikker på dit C: drev kan du formindske det så får du en del som er ualokeret som du derefter kan formatere og bruge til lager
Avatar billede poko1 Ekspert
21. november 2010 - 17:27 #7
Hvis du sender din mail adresse i en intern mail sender jeg en udførlig vejledning.
Avatar billede Seabass Nybegynder
21. november 2010 - 17:29 #8
Altså du er med på hvad mit problem er, ikke?

At jeg ikke kan komme ind i System Recovery ved Alt + F10?
Avatar billede poko1 Ekspert
21. november 2010 - 17:35 #9
Ja og jeg er bange for at den er beskadiget med den meddelelse du får. se bort fra #6#7 det var til en anden tråd.avra!
Avatar billede Seabass Nybegynder
21. november 2010 - 17:37 #10
Jeg kan ellers få øje på at der står  Genoprettelsespartition, kapacitet 11,72 GB og status er Iorden?
Avatar billede haverslev Novice
21. november 2010 - 17:44 #11
J du har en Genoprettelsespartition, som kan bruges til recovery.
Spørgsmålet er blot om stien er ødelagt, forstået på den måde, at når du tykker på Alt+F10 og følger vejledningen og du evt. får en fejl.
Hvis ja, så kan du jo prøve at brænde den partition ud som beskrevet i linket og se om ikke du kan geninatallere af den vej :-)
Avatar billede Seabass Nybegynder
21. november 2010 - 18:03 #12
Ok, tak for det!

Problemet er bare at jeg ingen DVD-skiver har pt, men det må jeg jo få skaffet så.

Men hvordan kan stien for eksempel være blevet ødelagt?
Computeren er forholdsvis ny, og jeg har ikke været inde og rode i noget som helst :-/

Hvor irriterende!
Avatar billede haverslev Novice
21. november 2010 - 18:18 #13
Men hvordan kan stien for eksempel være blevet ødelagt?

Det kan være svært at svare på, men Acer foreskriver selv, at ligeså snart at computeren er tages i brug og startes op første gang, ja så brænder man disse DVD`er ud som noget af det første.

Det ER netop for at imødegå at der evt. skre noget med den recovery partition og den evt. fejler når man evt. skal bruge den.
I det tilfælde, så har man jo DVD`erene til at installere med.

Men har du installeret alt det "Acer" software halløj, der normalt installeres første gang den startes op ?
Altså du har f.eks IKKE afbrudt den i at installere div. ting færdigt ?

Undre mig lidt over denne:
'Notice: Please complete operating system setup process before doing system recovery' <- Eller noget i den stil
Avatar billede Seabass Nybegynder
21. november 2010 - 18:40 #14
Jeps, jeg ville ønske at jeg havde vidst det med at brænde recovery-DVD'er med det samme. Satans også..

Jeg har ikke afbrudt den  i at installere noget, jeg gjorde som den bad mig om i sin tid, og jeg havde ikke travlt på nogen måde.
Derfor det undrer mig en hel del.

Ja, jeg synes også at den besked er mærkelig.

Men vil det sige at hvis jeg finder nogen DVD-skriver, så kan jeg stadigvæk nå at brænde en recovery-DVD, og køre via den, så den ender ud med fabriksindstillingerne?
Avatar billede haverslev Novice
21. november 2010 - 18:49 #15
Men vil det sige at hvis jeg finder nogen DVD-skriver, så kan jeg stadigvæk nå at brænde en recovery-DVD, og køre via den, så den ender ud med fabriksindstillingerne?

JA, hvis du stadig kan:
Start computeren op i Windows.
Når du er i Windows, hold "ALT" nede og tryk på "F10".
Den vil bede om et utility password, som standard er "000000".
Vælg punktet "Recovery settings"
Vælg punktet "Burn image to disc"
Herefter følger du blot instruktionerne på skærmen.

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede Seabass Nybegynder
21. november 2010 - 18:58 #16
Synes du jeg spørger for meget, siden du linker til Acceperet Svar-punktet?

Men den reagerer ikke når jeg trykker Alt + F10 efter den er startet op i Windows, og jeg f.eks. stener på skrivebordet.

Men jeg har stadig programmet eRecovery, så må jeg jo prøve med det, hvis jeg ellers overhovedet ikke har nogen muligheder..
Avatar billede poko1 Ekspert
21. november 2010 - 19:03 #17
Lige et indskud det er vel ikke inde fra skrivebordet du trykker ALT+F10? Det gøres fra opstart når maskinen startes.
Avatar billede haverslev Novice
21. november 2010 - 19:06 #18
Synes du jeg spørger for meget, siden du linker til Acceperet Svar-punktet?

Nej, det var blot fordi du selv lagde "svar" og det er normalt til Svar (til løsninger og pointgivning)

Hvis ikke du kan komme i kontakt med ALT+F10 eller på anden måde komme ind i det recovery program erecovery, så er der kun en nuinstall. med en ny Windows DVD eller få et sæt recovery cd`ere fra Acer
Avatar billede haverslev Novice
21. november 2010 - 19:11 #19
Avatar billede haverslev Novice
21. november 2010 - 19:12 #20
glemte > indlæg 10 i ovennævnte
Avatar billede Seabass Nybegynder
21. november 2010 - 19:33 #21
Ok, på den måde. Det var jeg ikke klar over, altså det med svarene.

Jeg har som sagt både prøvet ALT + F10 under opstart flere gange, og så har jeg prøvet i Windows som blev foreslået, også  uden resultat.

Jeg kan godt komme ind i eRecovery via Start, så der burde jeg vel ha' en chance.  Det håber jeg.
Avatar billede Seabass Nybegynder
21. november 2010 - 20:08 #22
Forresten, kan se at helgec har lukket hans side delvist ned, men ville hans insert.iso-fil hjælpe mig, hvis jeg var i besiddelse af den?
Avatar billede haverslev Novice
21. november 2010 - 20:15 #23
Det er muligt, helgec var helt tosset med Acer og div. linux :-)
Avatar billede Seabass Nybegynder
21. november 2010 - 20:17 #24
Hehe okay :-)

Men nu har jeg lige fået det her frem, ville det virke for mig? Har aldrig prøvet at lave lignende ting i mange år, og slet ikke i Win7, så vil ikke træde alt for meget i spinaten;

http://img40.imageshack.us/img40/3100/pr0vesss.jpg

Ville jeg kunne bruge den øverste der, og stadig beholde mit styresystem?
Avatar billede haverslev Novice
21. november 2010 - 20:41 #25
Den øverste vil installere maskinen "som den var da du fik den i butikken" - det vil sige med det styresytem og software der var/blev installeret den dag du startede den op første gang.

Ps. du sletter alle andre programmer, billeder, dokumenter osv. du selv har lagt ind på dit systemdrev.
Så alt du vil bevare skal du lave en back-up af og gemme på et andet medie.
Avatar billede Seabass Nybegynder
21. november 2010 - 20:42 #26
Super, så behøver jeg slet ikke Alt + F10 alligevel.

Tusind tak, det vil jeg fedte lidt rundt med imorgen så. Håber det er dig jeg har givet point længere oppe.
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2010 - 21:00 #27
Sorry for lidt spam her.  Føler mig lidt stødt på helgec´s vegne

Det er muligt, helgec var helt tosset med Acer og div. linux :-)

Mht Linux f.eks openSUSE og isofiler ved han godt, hvad han snakker om.  Jeg har virkelig fået meget hjælp fra ham. En hjælp, jeg ikke tror, jeg havde kunnét få andre steder i DK.
Avatar billede haverslev Novice
22. november 2010 - 08:05 #28
LOL - Du har måske ikke tænkt på, at det var venlig ment og kunne betyde at helgec var inde i Acer og Linux ??

For det var nemlig det min kommentar gik på, såååå læs venligst igen inden du brokker dig på hans vegne.

Spørgeren her, forstår vist også min hentydning.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2010 - 08:20 #29
Ja så har jeg bare misforstået den. Så grin du bare videre -(
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2010 - 08:33 #30
Meget ked af at jeg misforstod din kommentar, undskyld undskyld, men godt for dig, du nyder at grine af andre og gøre gøre dem til grin.
Avatar billede haverslev Novice
22. november 2010 - 09:08 #31
Du fatter altså ikke, jeg har IKKE gjort nogen til grin eller haft hensigt til det.

Hvad er det du IKKE forstår ved denne linje:????
Det er muligt, helgec var helt tosset med Acer og div. linux :-)
Avatar billede haverslev Novice
22. november 2010 - 09:13 #32
Den som opfatter "spøg" som alvor og alvor som "spøg" - han/hun har opfattet begge ting lige dårlig :-)
Avatar billede Seabass Nybegynder
22. november 2010 - 16:02 #33
samsonjens er du meget nærtagende og/eller paranoid?

Forstå dog at der ikke er nogen der gør grin med nogen eller noget herinde.
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2014 - 11:18 #34
Til

haverslev (252.307 point)
IT Architect

Jeg har en acer aspire one som er uden CD/DVD drev.
Jeg fårsamme melding når jeg prøver at gendanne til Factory Default.Må jeg spørge hvor I landet du er fra ?
Mvh
Morten
Avatar billede Seabass Nybegynder
25. september 2014 - 14:00 #35
Er du ikke rar at oprette din egen tråd med spørgsmålet/skrive til ham direkte, istedet for at genoplive min tråd her fra 2010?
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2016 - 20:34 #36
Jeg fik løst det

Takker