Avatar billede morten_linder Praktikant
16. december 2010 - 11:27 Der er 7 kommentarer

Debian + Postfix + omskrive email adresser

Hej Kloge mennesker

Jeg håber nogen kan hjælpe mig med det her.

Jeg vil gerne lave en omskrivning af alle email-adresser jeg sender til min postfix server.

Sådan at:

morten@linder.dk

omskrives til

morten.abc@mail.dk

hvor morten også kan være noget andet, således at:

peter@linder.dk

omskrives til

peter.abc@mail.dk

Giver det mening? og er det til at have med at gøre.
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. december 2010 - 11:39 #1
I din virtual (afhængig af konfiguration selvfølgelig), kan du definere dette. Normalt vil man skrive den "originale addresse" og så den samme efterfølgende.

Eks.:
morten@linder.dk      morten@linder.dk

Her vil du så skrive
morten@linder.dk      morten.abc@mail.dk

Husk at domænet mail.dk skal være godkendt af din postfix server, ellers vil den nægte modtagelse af mails.

Jeg ved faktisk ikke om det er den originale "to address" man kan se efterfølgende, eller om det er den omskrevet. Jeg tror måske det er den originale, dvs. hvis du vil have dette ændret, skal man nok ud i en anden løsning.
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. december 2010 - 11:43 #2
Når skriver du sender til, mener du så alle indkommende mails, eller tænker du også på når du sender, så skal de også omskrives?

Jeg er nemlig ikke sikker på ovenstående løsning er den rigtige for dig :)
Avatar billede morten_linder Praktikant
16. december 2010 - 11:46 #3
kun indgående, men det skal være dynamisk :)

Jeg skal altså ikke oprette alle modtagere og omskrivninger,

jeg tænker lidt sådan her:

*@linder.dk skal omsrkives til *.abc@mail.dk

håber det giver lidt mere mening.
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. december 2010 - 11:53 #4
Nej det ville også være noget langhåret.
Det kan lade sig gøre, men jeg ved faktisk ikke hvad parameter man skal have fat i.
Avatar billede morten_linder Praktikant
16. december 2010 - 14:01 #5
men det er det jeg skal bruge :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. december 2010 - 14:25 #6
Prøv at kigge her, det lader dog ikke til den kan gøre præcist det du vil desværre.

http://www.postfix.org/canonical.5.html
Avatar billede morten_linder Praktikant
21. december 2010 - 13:41 #7
Jeg har nu læst mig til at man godt kan, men det skal laves med noget regexp og det er jeg ærlig talt ret dårlig til :)