Avatar billede sjokoman Juniormester
01. februar 2011 - 19:24 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ændre udseende af cursor og vise tydeligere, hvilken linie jeg er på

Jeg bruger et bredt regneark, hvor det kan være lidt svært at se, hvilken linie og kolonne, jeg præcist er på. Jeg kan godt se det foroven og ude i siden, men jeg scroller hutigt og kan ikke rigtig følge med.
mvh Johnny
Avatar billede store-morten Ekspert
01. februar 2011 - 19:38 #1
Vil du hurtigt finde den celle der er aktiv, ved at scroller hutigt lodret eller vandret?
Avatar billede store-morten Ekspert
01. februar 2011 - 20:32 #2
Klik på celle A1.
Lige oven over er der et felt  'Boksens navn'  hvor i der står A1.
Prøv så at scroller hutigt ned og til højre, og klik på en celle.
F.eks celle AU85 scrol hutigt op og til venstre, i feltet  'Boksens navn'  står der nu AU85,
klik på feltet 'Boksens navn'  og tryk Enter/Retur.
Vupti... Den aktive celle kommer til syne nederst til højre i arket ;-)

Prøv også (F.eks i et test-regneark, Farv aktiv række):
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If adr <> "" Then Rows(adr).Interior.ColorIndex = xlNone
farve = Target.Interior.ColorIndex
Rows(Target.Row).Interior.ColorIndex = 35
adr = Target.Row
End Sub
Avatar billede sjokoman Juniormester
01. februar 2011 - 21:24 #3
Det jeg mener er: når jeg scroller nedad f.eks, er hele rækken blevet gul og kolonnen ligeledes. Min øjne hviler på kolonne x eller y, samtidig med at jeg skal tjekke kolonne b. Det betyder, at mine øjne kører frem og tilbage med mulighed for at ramme den forkerte række. Som det er nu, bliver den aktive celle indrammet af en gennemsigtig streg og rækkenumeret helt ude til venstre bliver gul og ligeledes kolonne bogstavet i toppen.
Det ligner din din løsning, jeg prøver...

mvh johnny
Avatar billede sjokoman Juniormester
01. februar 2011 - 21:46 #4
Store-Morten

Jeg har lige prøvet at sætte dine linier ind. Jeg er ikke klar over hvor, jeg skal gøre det. Skal jeg gøre det i This workbook eller hvor? Mine ark hedder "Valby" og "Vanløse"

mvh Johnny
Avatar billede store-morten Ekspert
01. februar 2011 - 22:04 #5
Ups... der manglede noget.

Hele koden:
Dim adr As String
Dim farve

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If adr <> "" Then Rows(adr).Interior.ColorIndex = xlNone
farve = Target.Interior.ColorIndex
Rows(Target.Row).Interior.ColorIndex = 35
adr = Target.Row
End Sub

Kopier koden.
I Excel:
Højre klip på "Ark1" og vælg 'Vis programkode'
Indsæt koden med Ctrl+v
Luk på det røde kryds
Avatar billede sjokoman Juniormester
01. februar 2011 - 22:04 #6
Jeg får det til at virke i this workbook på ark 1 (Valby), men rækkerne bliver grønne, efterhånden som jeg scroller, de slukker ikke, når jeg er scrollet forbi.
mvh Johnny
Avatar billede store-morten Ekspert
01. februar 2011 - 22:05 #7
Test i et tomt regneark, først ;-)
Avatar billede store-morten Ekspert
01. februar 2011 - 22:06 #8
Manglede:
Dim adr As String
Dim farve
Avatar billede store-morten Ekspert
01. februar 2011 - 22:08 #9
Bemærk:
Hvis du har celle farve i forvejen, bliver disse fjernet?
Avatar billede sjokoman Juniormester
02. februar 2011 - 13:48 #10
Send et svar det virker, tak. Ja, de farvede felter fosvinder, men jeg tror ikke, at det umiddelbart vil være et problem. Jeg prøver din løsning :-)

mvh Johnny
Avatar billede store-morten Ekspert
02. februar 2011 - 15:17 #11
Et 'Svar' og velbekomme.
Avatar billede sjokoman Juniormester
03. februar 2011 - 07:56 #12
Tak for hjælpen, jeg vil nu prøve, om der også kan komme farve i den kolonne jeg er i. Bliver sikkert nødt til at spørge dign igen :-)

mvh Johnny
Avatar billede sjokoman Juniormester
03. februar 2011 - 19:54 #13
Jeg kunne sgu'. Undskyld sproget...
Jeg har nu farve på både den kolonne jeg er i og den række jeg er på:

Dim adr As String
Dim adr1 As Variant

Dim farve

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)

If adr1 <> "" Then Columns(adr1).Interior.ColorIndex = xlNone
If adr <> "" Then Rows(adr).Interior.ColorIndex = xlNone
farve = Target.Interior.ColorIndex

Rows(Target.Row).Interior.ColorIndex = 35
adr = Target.Row
Columns(Target.Column).Interior.ColorIndex = 35
adr1 = Target.Column
End Sub

Lidt pilleri og wupti, det havde jeg ikke troet.
mvh Johnny
Avatar billede Lilleknud Juniormester
29. oktober 2016 - 13:38 #14
Måske du også kunne hjælpe mig !!

Ville bare gerne have en kode der farver den celle jeg står i, altså cellen der er aktiv i mit regneark.

Farven der er i ovenstående er helt ok

Håber du kan hjælpe mig er nybegynder i Exel regneark

Hilsen KNud