Avatar billede jebo Novice
20. februar 2011 - 22:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fullrate mailserver

Jeg er kunde hos Fullrate, og bruger outlook 2007 på win xp-pro på bærbar pc. Indtil for få dage siden har det været uproblematisk både at sende og modtage mails. Nu er det stadig muligt at modtage mails, men det er ikke muligt at sende mails. Systemet melder fejl, men der er ikke lavet ændringer i pc'ens indstillinger gennem lang tid - ingen ændringer, der kan begrunde at det ikke længere er muligt at sende mails.

Jeg får denne fejlmelding:
"Send test-e-mail: Outlook kan ikke oprette forbindelse til e-mail-serveren til udgående post (SMTP). Hvis du fortsætter med at modtage denne meddelelse, skal du kontakte serveradministratoren eller internetudbyderen."

Logger jeg direkte på fullrate's webmail, kan jeg både sende og modtage mails. Jeg benytter "smtp.fullrate.dk" til at sende mails, jfr. guide på Fullrate's hjemmeside f.s.v. angår outlook 2003. Der er ingen vejledning til outlook2007.

Nogen ide om, hvad der kan være galt, når pc'en ikke længere kan sende mails, men godt modtage mails ?
Jeg modtager mails på eget domæne.
Avatar billede 50573433 Nybegynder
20. februar 2011 - 23:43 #1
Hejsa !!!
Jeg kan godt se, at der under "Udgående post" er angivet en SMTP opsætningen "smtp.fullrate.dk".

Kikker man så i opsætning af mail står der i overskriften:
"Opsætning af e-mail - Der følger ingen e-mail-adresse med Fullrate Bredbånd" !!!
Derfor kunne jeg godt tænke mig at få at vide, på hvilken web-adresse du bruger, når du: "Logger jeg direkte på fullrate's webmail" ???

Det jeg kunne forestille mig er, at du indtil nu har brugt TDC eller Dansk Kabel TV som netleverandør. Hos dem slettes ofte din mailadresse, når man skifter internetleverandør. Derfor skal man ALDRIG vælge en mailadresse, som følger med et abonnement.

Mit forslag er, at du vælger dig en GMail konto, så har du en mængde faciliteter og masser af plads.
Endvidere er der et gratis antispam funktion.
GMail er fuldstændig gratis.

Når du har en GMail konto, er du også godt kørende, hvis du køber en smartphone med Android styresystemet f.eks. HTC, LG, Ericsson o.m.f.
Avatar billede jebo Novice
21. februar 2011 - 09:02 #2
Tak for tilbagemelding.
Jeg har mit eget domæne, som er hostet ved one.com. På domænet har jeg oprettet min egen email-adresse, som jeg modtager mails på. Opsætning af, hvordan outlook skal indstilles for at modtage mails, er fundet som guide på one.com's hjemmeside.
Der har indtil for få dage siden ikke været problemer med at sende mails via den opsætning, der fremgår af fullrate's hjemmeside (server til udgående mails = smtp.fullrate.dk), men her forleden er den ophørt med at virke. Ingen forklaring overhovedet fra Fullrate, hverken via sms eller via deres driftstatus. Har selvfølgelig kontaktet Fullrate uden at få tilbagemelding.
Jeg er ikke interesseret i at benytte anden email-adresse, da jeg har adskillige kørende på mit domæne og har ikke lyst til at flytte over til andre udbydere.
Systemet med eget domæne på one.com og mailadministration derpå har uproblematisk gennemm flere år, så nogen "må have pillet" ved indstillinger - og jeg kan næsten ikke tro, at andre end Fullrate har en finger med i spillet.
Tak fordi du brugte tid på problemet.
Ha' en go' da'.
Avatar billede 50573433 Nybegynder
21. februar 2011 - 11:18 #3
Hej JOBO
Det er noget sjusk af fullrate at lave et eksempel, hvori der indgår deres servernavn.
Jeg forstår simpelthen ikke, at du har kunnet bruge deres mailserver, men der kan jo skrives tykke bøger om det emne.

Jeg synes du skal glemme fullrates mailsystem. Årsagen til, at du har kunnet bruge det, har sikkert været, at det ikke skulle bruges kode for at til smtp.fullrate.dk.

Du kan i øvrigt også være ligeglad med, hvilken server der sender dine mails - derfor brug One.com.

Hvad hedder iøvrigt din mail ?
Avatar billede jebo Novice
21. februar 2011 - 12:08 #4
Har talt med Fullrate-support. I første omgang fået oplyst, at jeg - naturligvis - skulle være på en fullrate-forbindelse for at kunne få sendefunktionen til at fungere via smtp.fullrate.dk.
OK - måske nok.
Jeg har også et mobilt bredbånd fra fullrate, så jeg prøvede at starte det op og forsøgte så at sende min mail. Så måtte jeg da være på en fullrate-internetforbindelse.
Men ak - når jeg benytter deres mobile bredbåndsforbindelse, har jeg heller ikke adgang til at bruge smtp.fullrate.dk, men bruger i stedet tdc eller .......?
Altså:
Er jeg på et hvilket som helst andet net end fullrate, er det ikke muligt at få sendefunktionen i outlook 2007 til at fungere, medmindre man ændrer data under "server til udgående post". Man kan jo google "smtp 'internetforbindelse' udgående" og så indtaste relevante data i feltet i outlook. Det var beskeden fra deres supportteam.
Jeg satser fremover på at bruge one.com's webmail til at både sende og modtage, og så opdatere min outlook 2007, når jeg er tilbage i "privaten".
Tjah.......man skal vist være lidt af en kender for at finde rundt i denne elektroniske verden.
Jeg afslutter tråden her.
Tak for bidrag.
Avatar billede niller10 Nybegynder
25. februar 2011 - 06:26 #5
brug en mailtjeneste der evt bruger en alternativ smtp port - så virker det som regel..

Mange udbyder blokere for prt 25 af en årsag.. at undgå misbrug af deres mailtjenester eller andet.

At du har dit eget domene er et plus for dig, men holf dig væk fra gmail.. det giver kun problemer - oplever det dagligt.

Eks. på min ICE linie kan jeg ikke sende via port 25, men bruger en anden mailtjeneste med en anden port og det virker hvergang.

Vh.

Niels
Avatar billede lars1975 Nybegynder
15. marts 2011 - 22:51 #6
Jeg er også kunde hos Fullrate, og har også pludselig fået problemer med at sende mails. Jeg har mail et andet sted (POP3), og bruger kun fullrates smtp til at sende. Jeg faldt over flg:

http://www.fullrate.dk/support/mobilt_bredbaand/opsaetning/email/

Det lader til at de har ændret det så man skal bruge brugernavn og password for at sende via smtp. De skriver også at man skal bruge port 2525. Jeg havde lidt problemer med den og ændrede den til port 25, og alt virker igen.

Mvh. Lars