Avatar billede DGudiksen Nybegynder
26. februar 2011 - 16:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp med at søge i array

Hej alle eksperter, har i den grad brug for jeres viden.

Har brug for at finde et bestem value i et array, og ændre på det.

Mit array ser således ud:

array('Id' => "1", 'Pris' => "1000", 'Text' => "Vand Alarm", 'Antal' => "3");

Det vil sige, at et dump derfra kan se sådan her ud:

array(3) { [0]=> array(4) { ["Id"]=> string(1) "1" ["Pris"]=> string(4) "1000" ["Text"]=> string(10) "Vand Alarm" ["Antal"]=> string(1) "3" } [1]=> array(4) { ["Id"]=> string(1) "2" ["Pris"]=> string(4) "1000" ["Text"]=> string(10) "Vand Alarm" ["Antal"]=> string(1) "3" } [2]=> array(4) { ["Id"]=> string(1) "3" ["Pris"]=> string(4) "1000" ["Text"]=> string(10) "Vand Alarm" ["Antal"]=> string(1) "3" } }

Har så brug for at vide om f.eks id 1 allerede er i mit array, derefter skal jeg have ændret Antal i den netop den post.

Har søgt lidt rundt, men kan ikke helt finde noget som jeg kan bruge.

Har været inde og kigge lidt på:
array_search - Men det kan jeg ikke få til at virke :(
in_array - Men det kan jeg heller ikke få til at virke.

Måske nogle af jer har en smart måde at tilgå det her på?
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. februar 2011 - 17:19 #1
Kunne du ikke starte med at ændre dit array lidt, så i stedet for at lave:

array('id' => 1...)
Så lave det sådan:

$data = array(
1 => array(...)

Så vil du kunne bruge:

array_key_exists() til at se om et ID er i dit array og bare rette det via:

$data[$id]['antal'] = $ny_antal;
Avatar billede phillips Nybegynder
03. marts 2011 - 20:18 #2
Hvis du ikke vil ændre dit array, må du loope gennem det i stedet:

    foreach( $array as $arr ) :

        if( $arr['Id'] == 1 ) :

            $array[key( $array )]['Antal'] = 60;

        endif;

    endforeach;

Men det er ikke nær så effektivt som Jakob's forslag.
Avatar billede DGudiksen Nybegynder
09. oktober 2012 - 21:00 #3
#2 virkede, tak for det.
Avatar billede DGudiksen Nybegynder
15. april 2014 - 17:55 #4
lukket