Avatar billede jepper1992 Mester
02. maj 2011 - 12:53 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Linux Download, rigtig linux eller efterlgninger

hey jeg har valgt at gå fra windows til linux, jeg havde engang en cd med linux men den er væk
jeg kan ikke hente linux nogle steder, kun nogle der er udviklet bag det linux bruger. men vil gerne have det rigtige linux,
nogle der kan hjælpe mig.
Avatar billede glvi93 Nybegynder
02. maj 2011 - 13:02 #1
hvilken linux taler vi om, der er jo både ubuntu, damn small linux, freebsd og mange andre linux distributioner.
Med mindre det kun unix kernen du vil have.
Avatar billede jepper1992 Mester
02. maj 2011 - 13:07 #2
det er den orginale linux, den man kunne få på cd engang, den som skabte linux, ved ikke om det er kernel.
Avatar billede Fero Nybegynder
02. maj 2011 - 13:19 #3
Er det solaris unix du tænker på måske?

http://www.oracle.com/technetwork/server-storage/solaris/downloads/index.html

Det kan også være det er FreeBSD eller noget du tænker på

Men i dag køre man jo typisk Redhat, Debian, Ubunto og lign. Disse er jo også alle sammen "Rigtig" linux.
Avatar billede jens_peter Nybegynder
02. maj 2011 - 13:25 #4
Du skal da ikke have noget gammelt bras, skal det være linux og kunne bruges til noget så skal det være eksempelvis Ubuntu.

Det finder du her:

http://www.ubuntu.com/

Du trækker et iso-image ned og brænder det ud på en skive, som du skal starte op fra, hvorefter du kan installere.

Hvis du altså ikke prøver lidt med liveCD'en først om det er noget du kan finde ud af - ellers er det jo lidt ærgerligt at have aflivet din Windows!

God fornøjelse med det.
Avatar billede glvi93 Nybegynder
02. maj 2011 - 13:56 #5
linux er en betegnelse for operativsystemer som bruger det som hedder unix kernen.
Ubuntu, freebsd, redhat, damn small linux med flere er alle fra linux, og alle bruger unix kernen. så man kan ikke rigtig sige at man vil have linux, men man kan bruge en af linux's operativsystemer som nævnt foroven.
man kan hente freebsd(server operativsystem) herfra
http://www.freebsd.org/
redhat kræver at man betaler penge for det ligesom windows og den kan hentes herfra http://www.redhat.com/
redhat udgiver både server operativsystemer og klient operativsystemer.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. maj 2011 - 14:09 #6
Hvis du vil starte fra bunden så vil jeg sige Arch Linux (:
Avatar billede jepper1992 Mester
26. maj 2016 - 10:34 #7
ikke nogle af dem jeg ledte efter, jeg opgiver og holder mig til windows men tak for forsøget