Avatar billede jepper1992 Mester
03. maj 2011 - 08:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

ubuntu på windows

hey derude.

jeg har windows 7 installeret, og vil gerne have ubuntu.
jeg har recovery cd til windows 7. så hvis jeg installere ubuntu kan jeg så gå tilbage til windows 7 hvis jeg fortryder.
Avatar billede Blueeyez Mester
03. maj 2011 - 08:41 #1
Ja det kan du godt, men en bedre løsning er og have en ren windwos 7 installation cd, recovery diske installerer altid mere end man har brug for... og plejer og gøre pcen dårligere (Har selv haft)
Avatar billede Blueeyez Mester
03. maj 2011 - 08:41 #2
Du kan os starte ubuntu op som live disk så kan du prøve det lidt før du installerer noget ;)
Avatar billede kentora Nybegynder
03. maj 2011 - 08:49 #3
- Eller du kan bare dualboote. Du kan sagtens installere Ubuntu og Windåze side om side :)
Avatar billede KHHP Juniormester
03. maj 2011 - 09:05 #4
Du kan også installere Ubuntu indeni windows og så afinstallere den igennem windows.
Avatar billede nissen2630 Novice
03. maj 2011 - 09:20 #5
En anden mulighed er at oprette en virtuel maskine og køre Ubuntu derfra. Ubuntu 8.04 ved jeg køre perfekt under M$ Virtuel Maskine
Avatar billede KHHP Juniormester
03. maj 2011 - 10:39 #6
Ja, en virtuel maskine kunne også løse problemet. Jeg ved at den nyeste(11.04) virker fint under Oracle VirtualBox(http://download.virtualbox.org/virtualbox/4.0.6/VirtualBox-4.0.6-71416-Win.exe)
Avatar billede Kasper_Bang Nybegynder
03. maj 2011 - 23:10 #7
Den bedste løsning (virker altid) er at du bare installere via USB på lidt af harddisken, måske 100gb og hvis du fortryder senere så åbner du computermanagment (findes i kontrolpanel på windows), vælger stora og sletter Ubuntu, dernæst tilpasser du størrelsen og alt er som før :)
Avatar billede zacariaz Nybegynder
04. maj 2011 - 00:01 #8
der er 4 forskellige muligheder.
1. Clean maskine og installer ubuntu. Hvilke recovery funktioner og alt sådan noget der tilbydes fra windows side, men under alle omstændigheder er det nok ikke den rette løsning.
2. Du kan bruge en virtual machine. WMware kan anbefales. det vil tillade dig at køre linux samtidig med at du køre windows, men det kræver naturligvis ekstra ressourcer at køre 2 operativsystemer på samme tid.
3. Du kan lave en ganske almindelig dual boot, hvor du har begge operativsystemer liggende på din computer, men det kræver at du installere en bootloader, skaffer upartitioneret plads på harddisken og alt sådan noget.
4. Sidst, men bestemt ikke mindst, kan du bruge WUBI, som i korte træk gør det samme som mulighed 3. bortset fra at alle dine ubuntu data ikke kræver en partiton for sig selv, men blot ledig nok ledig harddisk plads på din windows partiton. Der vil så blive lagt en fil, og windows egen bootloader vil blive brugt til at sørge for at du kan boote ubuntu. Der er således ikke nogen risiko, og ubuntu er let at komme af med igen.

Den sidste mulighed er uden tvivl den rette for dig.
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/windows-installer
Avatar billede jepper1992 Mester
26. maj 2016 - 10:30 #9
takker for svaret #8 lige det jeg havde brug for