Avatar billede Weberen Nybegynder
13. maj 2011 - 17:49 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

F.eks???? På engelsk.

Hvad pokker er forkortelsen F.eks på engelsk ?
Avatar billede mortvader Nybegynder
13. maj 2011 - 17:56 #1
Avatar billede ljm21 Praktikant
13. maj 2011 - 17:56 #2
Avatar billede ljm21 Praktikant
13. maj 2011 - 17:56 #3
Æv - for langsom ;-)
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2011 - 18:29 #4
Slået på stregen med 9 sekunder :-)
Avatar billede lasbas Nybegynder
13. maj 2011 - 18:57 #5
etc.
Avatar billede lasbas Nybegynder
13. maj 2011 - 18:58 #6
ups... sry

er self Og så videre
Avatar billede The_Buzz Novice
13. maj 2011 - 19:39 #7
f.e. - men e.g kan også bruges.
http://www.encyclopedia.com/doc/1O25-fe.html

The Oxford Dictionary of Abbreviations | 1998 | 38 words |
f.e. first edition
• for example

e.g betyder exempli gratiā og er Latin
Avatar billede The_Buzz Novice
13. maj 2011 - 19:43 #8
Men du kan også bruge i.e :P
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
14. maj 2011 - 10:52 #9
Det er _ikke_ korrekt, i.e. bruges som "det vil sige" (på engelsk "that is" eller "in other words"), altså en uddybning af det foregående.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2011 - 13:19 #10
#9 det er ikke HELT så rigidt - der er et vist operlap...
"F.eks." kan godt optræde som en "forklaring" => i.e.

MEN både e.g. og i.e. er "under udfasning" (eller "deprecated" på geek)
- det ER jo latinske forkortelser som kun 2-5 % kender oprindelsen af = distancerende.

Brug i stedet "for instance" eller "such as"

Ugh!
Avatar billede JeppeHagh Nybegynder
10. marts 2014 - 14:17 #11
Jeg skulle selv bruge svar på dette spørgsmål og faldt over tråden her.
Det som #9 siger er rigtigt. I.e. = dvs. eller "that is" på engelsk (Id est på latin)
Der er ikke noget "overlap" og i.e. kan ikke bruges som f.eks, ligesom ordet tomat ikke kan bruges om en banan.

Hvor har du de 2-5% fra, det virker som et påfund fra din side.

Jeg tror ikke du skal regne med at forkortelserne er under udfasning, da det jo er ligemeget om du ved hvad de betyder på latin, hvis bare du ved hvornår de bruges.
Tvivler for eksempel på at amerikanerne stopper med at bruge AM og PM lige foreløbig, selvom det er forkortelser for "ante meridiem" og "post meridiem" (før og efter middag)