Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 14:33 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Hvad er det for en systempartion

Hvad er dette for en systempartion.
http://www.2shared.com/photo/iATMtPMu/system.html`

Den forvirrer mig totalt, her på min kones nye computer.

Har aldrig set den før og ved backup, ligegyldigt om jeg bruger Paragon eller Acronis kommer mit c-drev til at hedde d-drev, hvis jeg jeg booter fra en cd.

Skal den med ved et image-backup ?

Har det noget med Sata-hardiske at gøre eller noget med at der er en recoverry partion på denne pc.

Da jeg mener at et image-program er uundværligt, når man bruger windows, ville jeg blive meget glad for hjælp her.

Win 7 Home Premium er installeret
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 14:59 #1
http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/What-are-system-partitions-and-boot-partitions

Hvorfor er den på denne PC, og ikke på min egen stationære også med win 7 installeret.

Er det fordi der er Linux installaret som dual-boot ?
Avatar billede lmcb Nybegynder
16. maj 2011 - 15:23 #2
Hej

Har din kones computer kørt Vista før den kørte Win 7?

Jeg kan ikke huske om partitionen har en anden størrelse i Vista installationer, men på Windows 7 er den 100Mb og bliver kaldt System reserved. Jeg tænker bare årsagen til den skilder sig ud fra Windows 7's System reserved partionen er den måske har kørt Vista og er blevet opgraderet til windows 7.

Den indeholder "boot" data så du kan boote din computer til WinPE (Windows pre-installation environment) så du kan genetablere din computer derfra uden din installations dvd enten ved hjælp af image backup eller restore points.

Håber det hjælper lidt

Lars
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 15:38 #3
Nej den er købt med win7 og jeg er åbenbart af den gamle skoleSå har den noget at gøre med´det recovery.

Jeg bruger jo normalt Linux og der står Grub jo for det med at boote.

Det må jo også være forklaringen på, at den ikke er på min egen.

Jeg har stadig spørgsmålet om jeg hvad jeg gør ved et image-backup f.eks med Acronis.

Det giver jo problemer, at jeg ikkke kan kalde et c-drev for et c-drev. ?

Det sker hver jeg jeg booter op fra en cd til restore at jeg bliver nødt til at ændre på det aktive drevs navn. Og det kan jeg jo ikke lave om bagefter.

Foreløbelig tak for din hjælp
Avatar billede lmcb Nybegynder
16. maj 2011 - 15:58 #4
Jeg mener ikke du behøver at bekymre dig om drev bogstavet når du booter op med Acronis. Acronis tildeler alle partitioner et bogstav, men det gør Windows ikke (jo vist nok i WinPE) når den booter. Windows ved godt det er "bogstavløs repair partition"

Jeg vil altid vælge at lave et image af en disk og ikke kun en partition og derved vil den være inkluderet. Hvis jeg havde en computer som jeg gerne ville lave backup af med Win 7 HP ville jeg bare bruge det indbyggede i windows (det som bruger netop samme partition til at boote op fra) Jeg synes det virker fint til hjemmebrug og det er nemt at schedulere til at køre så tit man har lyst til.

Lars
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 16:08 #5
Har din kones computer kørt Vista før den kørte Win 7?

Jeg ved selvfølgelig ikke hvad der er sket i butikken før vi købte den. (der stod nemlig noget med opdateret ved PC-en. ?

Tak det lyder vældigt spændende.  Det vil jeg lige prøve at sætte mig lidt nærmere ind i.

Den backupfunktion du nævner, kan jeg bruge den til en ekstern disk ?
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 16:19 #6
Er det den der ligger i kontrolpanelet- sikkerhedskopier eller gendan dine filer ?
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 16:25 #7
Og også. Kan jeg starte en gendannelse vha en cd, hvis window helt svigter.

Kan du give mig svar på alle disse spørgsmål, vil jeg gerne du smider et svar.
Avatar billede lmcb Nybegynder
16. maj 2011 - 16:32 #8
Ja den kan bruges til ekstern disk (det er også muligt til NAS)

Ja det er sikkerhedskopier eller gendan dine filer (Det er guidet og lige til at gå til, husk at kigge efter systemafbildning)

Du kan boote til det miljø ved hjælp af windows 7 DVD'en (eller USB hvis du har lavet sådan en) Du kan nemlig også godt bruge det hvis disken dør helt og du er nødt til at skifte den.

Lars
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 16:41 #9
Tusind tak for din hjælp.

Fantastisk at en lille partion kan gøre en totalt forvirret :-)

Nu fulgte der jo ingen Windows 7-DVD med her, men som jeg forstår dig. kan jeg selv lave et USB stik, den så kan boote fra.

Nu kan jeg bedre sove roligt i nat
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 17:02 #10
Patitionen må ikke hedde "D" når man booter på en CD fra Acronis eller Paragon. Jeg har lige prøvet begge CDér og C=C. Jeg finder det undetligt, at en systemdisk ligger vist fremme som en partition uden drevbogstav.Der kan være noget galt? Jeg har aldrig set det, heller ikke med duel boot. Og ærlig talt, et C-drev på 448GB, det er da upraktisk.
Var det ikke en god ide, at formindste den, så der bliver plads til mindst 1. partition mere. Jeg ville nu foretrække, at formatere disken og lave en frisk installation fra en USB stick, hvis der ikke er noget CD-drev. Acronis 2011 er forøvrigt særdeles god.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 17:23 #11
Er det ikke denne harddisk?
Hitachi Travelstar 7K500 HTS725050A9A364 500 GB.
448GB + 199MB. Hvor er så de resterende  50>GB ?
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 18:18 #12
Det med de mlg GB har jeg nu set mange gange før, så det tager jeg ikke så tungt.

Mener faktisk at Acronis 2010 var ligeså god som 2011 og også nemmere,

Et sidste spørgsmål skulle være om win 7 med den sikkerhedskopiering kan lave incremental backup.

Det ser faktisk ud til at køre vældig fint.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 18:20 #13
og om det nu er et image og ikke en backup jeg får lavet ?

Tak for jeres tålmodighed
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 18:51 #14
Incremental backup er ikke et Image, men en løbende backup af data.
Når både Acronis og Paragon ser dit C-drev som D-drev, må det være fordi de ser 2 partitioner. Du kan så vælge at lave et Image af D-drevet, men spørgsmålet er, om der går kuk i det ved en recovery?
Jeg har ikke prøvet min win7 backup, Acronis har sat sig på den. Spørgsmålet er så også, om win7 backup har en recovery disk.
Acronis og windows7 backup kan konverteres gensidigt.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 19:08 #15
Nej men er den første Full Backup, jeg nu har lavet et Image af harddisken ?.

Jeg ser ikke et image og et backup af disken, som det samme

Jeg kunne lave en systemsreperationsdisk til en cd med win 7, der så starter op på ligesom om man vil til at installere Win 7.

Så jeg må sige, at selv MS kan overraske mig positivt. Det havde jeg ikke regnet med :-)

Jeg regner også med at dele disken op senere, men er lidt nervøs ved hvad der så vil ske, hvis der skal køres en recovery
Avatar billede lmcb Nybegynder
16. maj 2011 - 19:28 #16
Fulgte der ingen dvd'er med til computeren da du købte den? For at lave den boot usb som jeg tænker på skal man have en win 7 dvd som man sådan set bare kopierer over på usb efter man har lavet lidt partitionering på den.

jeg har lige fundet lidt god læsning som besvarer dine spørgsmål

http://www.brighthub.com/computing/windows-platform/articles/53645.aspx
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 19:58 #17
Win7 recovery disk (reparer kun win7)http://techpp.com/2009/10/20/download-windows-7-recovery-disc/?dhiti=1
Hvis du har lavet et image nu, så kommer rat og krat med ved en recovery, uanset om du senere flytter dele af det til en anden partition. Det giver en masse rod. Man skal ikke lave image af mere, end man vil se igen.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 20:02 #18
Ps. Jeg er forbavset over dit syn på Acronis 2011. Jeg opfatter den som særdeles nem, også nemmere end Paragon, og hurtigere.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 20:04 #19
Og nok et Ps. Den recovery disk skulle 0gså kunne køre det image man laver med win7.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 20:11 #20
Super godt.
Jeg fik meget mere forståelse for det hele.

Det er jo nyt for mig og som jeg skriver i #0, mener jeg, det er uundværligt.

Er dog stadig i tvivl om flg:  Den reperations-cd jeg kunne lave og boot fra: Vil den ikke fungere på samme måde, som det USB-stick du nævner ?

Der fulgte ikke dvd`er med. Men der er cd/dvd drev i den PC.

Det så nøjagtig ud som om jeg var startet på en ny installation af Win 7, da jeg bootede op med den.

Kan jeg stole på at den vil finde imaget på den eksterne usb-disk, hvis jeg starter en genoprettelse. Har du nogen erfaring med det.

I dit link står, som jeg læser det, at den vil prøve på det.
Avatar billede lmcb Nybegynder
16. maj 2011 - 20:38 #21
Jeg har installeret Windows 2008 på en IBM server(samme backup teknologi som win 7) lavet fuld backup til en NAS (skal scriptes i w2k8) og derefter lukket serveren ned og taget disken ud og sat en anden helt ny og tom disk i serveren i stedet for og derefter booted op på w2k8 installations DVD'en og kørt fuld system recovery fra NAS'en og derefter booted serveren op som om intet var hændt.

Rep DVD kan det samme som installations DVD'en (og USB'en) undtagen at installere windows :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 21:14 #22
Jeg vil ikke trætte jer mere, men endnu engang sige tusind tak for jeres hjælp.

Syntes ikke at MS gør særlig god PR for deres sikkerhedskopiering i Win 7. Det er da ellers noget de kan.

Tror ikke, det kun er Linuxbrugere, der ikke kender den rigtigt.

Dejligt at folk med ekspertisen også hjælper andre frivilligt.:-)
Avatar billede lmcb Nybegynder
16. maj 2011 - 21:30 #23
Helt i orden :-) selv tak

Nej det vil jeg give dig helt ret i. Det virker ganske godt, men microsoft har glemt at fortælle os det.