Avatar billede sammen Nybegynder
19. maj 2011 - 20:16 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvilken trådløs router?

Jeg skal snart til at oprette et lille hjemme-netværk, og det skal være trådløst, da vi skal kunne komme på, alle steder i lejligheden.

Jeg skal bruger internettet både til at surfe, se youtube, spille lidt online og bruge lidt skype, så den skal bruges til lidt af hvert.

Jeg vil max give 300kr for den trådløse router.
Jeg har kigget på denne router, da jeg har hørt at man skal holde sig til D-link eller Linksys. Jeg ved bare ikke, om den kan klare det, jeg skal kunne bruge den til.

http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/netvark-router/DIR615/d-link-tradlos-n-router

Det er meget vigtig for mig, at netværket ikke hopper af hele tiden, så man skal oprette forbindelsen igen og igen.. Altså det skal bare køre, når det er sat op..
Avatar billede Blueeyez Mester
19. maj 2011 - 20:39 #1
Til 300 kr får du ikke en trådløs router som kan køre trådløs med godt signal og sådan noget, jeg vil anbefale dig at gå efter routere som udsender 5 Ghz trådløs signal og lige såvel finde netværkskort der kan opfange 5 Ghz.. grundet er 5 Ghz er bedre til og udsende signal uden sorte huller rundt omkring i et hjem eller uden at folk bliver smidt af, ud over det så tror jeg ikke du får særlig mange kræfter ud af den router der hvis du vil spille online mm via trådløs.. tror kun den du har der udsender 2.4 Ghz og skønt den sender 300 Mbit så betyder det ikke at det er godt når du kræver meget af den.. jeg vil anbefale routerne WRT610N fra linksys by cisco el. ASUS RT-N56U da begge producenter leverer kvalitet og de er begge på 5 Ghz trådløs, du kan købe trådløse adaptere og der vil jeg hvis du vælger USB anbefale WUSB600N fra Linksys by Cisco, pci kort har jeg dog endnu ikke fundet nogle ved proshop.dk som går hele vejen dertil hvor et rigitgt godt netværk bør være hvor du kan forvente kvalitet!
Avatar billede Kasniedk Nybegynder
19. maj 2011 - 20:57 #2
Jeg er enig med Blueeyez, du får ikke sådan en router til 300 kr, du skal i hvert fald på på ca 1000 kr. Man får hvad man betaler for.

Produkter med Cisco er altid at anbefale. Ellers har Blueeyes nævnt det vigtigste.. Udover det kan jeg fortælle at Jumbo frames giver ekstra boost på dit netværk, D-Link DIR 855, skulle gerne beside de egenskaber spørg evt før du køber..
Avatar billede sammen Nybegynder
19. maj 2011 - 21:34 #3
Hvis vi nu siger, at jeg vil give 400kr.
Hvad vil I så anbefale mig at købe, hvis den skal være så kraftig så muligt?
Og hvad skal jeg eventuelt kigge efter, når man køber trådløs router?
Avatar billede Blueeyez Mester
19. maj 2011 - 21:40 #4
Har skrevet ned hvad jeg vil anbefale for at du får det ud af det trådløse som du forventer..
Avatar billede Kasniedk Nybegynder
19. maj 2011 - 21:53 #5
Hvis du kun vil give det beløb, så gå i elgiganten eller lign. N teknologien er en af de hurtigste, men til 400 kr ved jeg ikke om du kan få den med. Good Luck.
Avatar billede nife Nybegynder
19. maj 2011 - 22:58 #6
Man kan godt skyde en gråspurv med en kanon - Selvfølgelig ka' man det... Men jeg syn's at dit budget virker fornuftigt.

Jeg vil ikke blande mig så pokkers meget i valg af fabrikat, for det er lidt som det er med religion... Jeg er selv Ortodoks Ateist på dette område, og har selv både D-Link og Linksys kørende her, men har haft både + og - med begge, og kan faktisk ikke huske om der har været et enkelt fabrikat som ikke har haft et eneste minus... (og jeg har altså haft ret mange forskellige)

Jeg vil meget gerne vide hvor mange computere du har med i netværket, og om din forventning omkring brugen er dette:

"Jeg skal bruger internettet både til at surfe, se youtube, spille lidt online og bruge lidt skype, så den skal bruges til lidt af hvert."

Du må meget gerne komme med nogle flere detaljer omkring det der med, at det er meget vigtigt, at netværket ikke hopper af...
(for det har vel næppe noget med spil på komogvind at gøre)

Men hvor "bred" er din bredbåndsforbindelse?
(det vil indikere dit forventningsniveau til resten...)

Næste spørgsmål er så omkring det sted hvor du skal have trådløs forbindelse... Bor du i en lejlighed på 500 kvm i 2 etager, eller måske i en træ-hytte i en skov i Sverige?
(trådløse netværk i træhuse er sjovt nok ikke altid nemt, og der er stor forskel på mursten og beton...)

Her kunne diskussionen om 2,4 eller 5 GHz være relevant, men for en privat bruger er der nok ikke en mærkbar forskel.

Jeg vil heller ikke blande mig i valg af leverandør, men du skal tænke over support/reklamation - hvis der skulle blive behov.
(min egen erfaringer med EL-Giganten er helt sikkert forældet...)

Man kan jo altid prøve at fremtidssikre en løsning, men hvis dine computere i øjeblikket har en trådløs max-hastighed på 54Mb/sek. er der jo ingen grund til at investere i en router der kan snakke helt op til teoretiske 300Mb/sek. eller mere...

Men har du en plan for at udskifte en eller flere computere i nærmeste fremtid (eller anskaffe flere) - så skal du helt klart anskaffe en trådløs router der vil kunne køre med den hastighed der måtte være dagens standard på det tidspunkt.

Hvis anskaffelsesprisen lige nu er 300 kroner - og hvis den om to år igen er 300 kroner for tidens standard - så kan du spare omkring 1400 kroner over en periode på to år.
(og det kan man købe ret meget RAM for, eller bestille en hurtigere internetforbindelse...)

Hvis du bruger 1000 kroner på at anskaffe en router nu, som alligevel er forældet om to år - så holder mit regnestykke...

Vil du have mit bedste bud på hvad du skal investere i, så prøv at låne en 54Mb router af en eller anden - og se om ikke det giver dig en tilfredsstillende oplevelse.

Venter spændt på dine kommentarer, og på eventuelle øretæver fra andre der ikke er helt enige i, at en enkelt kanon pr. gråspurv ikke altid er nok...

Løsningen er en 40/40 fiber-forbindelse!
(men hvad var problemet egentlig?)

c",)
Avatar billede Blueeyez Mester
19. maj 2011 - 23:20 #7
nife: Grundet jeg skriver han skal højere op er ikke kun hastighed og frekvensen, men os ram, cpu og flash hukommelsen (Som spiller en mindre rolle afhængig af hvad man vil med den)

Man skal ikke regne med at få en cpu i en router som kan håndtere mange forbindelser og det samme gælder for rammene.. jo flere enheder jo mere presset bliver den, især når vi snakker trådløs hvor der er stor forskel fra trådløs - kablet forbindelse..

Om 2 år er der med garanti bedre produkter, ja det er der for nu har 5 Ghz været på privat marked i mindst 2 år (Har haft min router i lidt over 2 år og først nu kommer andre på banen med sådanne produkter der virkeligt sparker igennem og atter engang vil jeg påpege at du ikke får en god router for få penge og hvis den skal holde flere pcere på nettet via trådløs så skal den have nogle kræfter i sig... men jeg henvser os til 2 routere hvor den ene er 4 - 500 kr billigere end den anden men begge producenter er nogen jeg kan tale meget godt for.. så afhænger det blot af hvem forhandleren er som man køber produktet via..

Ud over det så er der ingen ide i at købe en af de routere jeg anbefaler hvis ikke man køber adaptere som kan kommunikere på samme niveau (Højeste muligt), så kunne du lige så godt købe et rigtigt godt netværkskort og en rigtig dårlig router, de netkort du får med pcer i dag (Bærbare) er generelt ikke de bedste og det er træls ja, men det er os derfor godt at man som regel kan opgradere eller købe andet udstyr

Jeg vil lige påpege at jeg ikke hakker ned på dig, men blot tilføjer nogle punkter man især skal huske på (:
Avatar billede nife Nybegynder
19. maj 2011 - 23:57 #8
Blueeyez - Du "hakker" bare hvis du føler at det er tiltrængt.
(jeg kan godt tåle det...)

Men jeg syn's bare at I er for hurtige til at komme med et svar - uden først at have spurgt ind til spørgsmålet...

Vi ved jo endnu ikke hvor mange computere der er tale om nu, eller hvor mange der forventes at være om 2-3 år !
(og så er det lidt for tidligt at anbefale en Mercedes frem for en Opel - hvis "sammen" kun skal køre 3 km - og desuden skal være alene i bilen det meste af vejen...)

Løsningen er stadig 40/40 på fiber!
(men det var jo slet ikke det der var spørgsmålet...)

Jeg ville prøve at give "sammen" noget forståelse for problemstillingen, og at han SELV tager ansvar for at finde en løsning - og ikke bare kopierer et varenummer fra en given leverandør som andre anbefaler...

c",)
Avatar billede Blueeyez Mester
20. maj 2011 - 08:12 #9
nife: Ingen får noget ud af at hakke på hinanden;)

"Vi ved jo endnu ikke hvor mange computere der er tale om nu, eller hvor mange der forventes at være om 2-3 år !"

På det område er der ingen af os der kan sige noget, for der kan med tiden være fra 1 - 10 afhængig af hvad man har tilsluttet den.. derfor det er bedre og investere godt i det i noget som kører og som kan tåle noget.

"(og så er det lidt for tidligt at anbefale en Mercedes frem for en Opel - hvis "sammen" kun skal køre 3 km - og desuden skal være alene i bilen det meste af vejen...)"

Jeg anbefaler følgende 2 routere som skal siges ikke er helt billige, men de er heller ikke dårlige, grundet jeg udvælger dem er fordi de har hardware i sig hvor man kan forvente noget, en router med lav hardware kommer du ikke til og køre trådløs med xx antal pcere især ikke hvis der er fuld aktivitet fra alle pcere.. CPU, RAM, flash hukommelse og mængden af dem har noget og sige, du kan ikke forvente særlig mange kræfter for 400 eller mindre kr.. ikke hvis man vil op og køre 300 Mbit/WPA2 sikkerhed/og ikke mindst stabilt med 5 Ghz frem for 2.4 hvor det kan gå galt, grundet 5 Ghz er os hvis man har mange naboer, der er ikke mange med 5 Ghz endnu skønt det udkom for år siden.. har haft min i 2½ år ca nu og fortryder intet, men at andre laver det til billigere penge er jo som det er, men det er os derfor jeg henviser til 2 routere hvor pris forskellen er ca 500 kr ;)
Avatar billede sammen Nybegynder
20. maj 2011 - 20:11 #10
Der skal køre to bærbare computere på netværket (måske 3 ialt med tiden).
VI snakker om en 2-rums lejlighed på 53 m2.
Internet hastigheden hedder 4 Mbit/2 Mbit og måske 8 Mbit/2 MBit med tiden.
Avatar billede Blueeyez Mester
20. maj 2011 - 20:22 #11
#10 du skal slet ikke tænke på internet hastigheden.. mindste hastighed en router har (via lan er 100 Mbit og via wifi ja det kan så gå fra 1 Mb/s og op.. afhænger af routeren)

Hvis pcerne skal være meget aktive især på samme tid vil jeg råde dig til og købe en ordentlig router, godt nok op til dig, men 3 pcere og hvis de er rigtigt aktive så kan de nemt ende med og blvie sidt af routeren enten  pga den bliver for varm så genstarter den automatisk eller os kan den fejle (Alle pakkerne der skal sendes trådløst kan fejle hvis den bliver presset for meget eller der kan komme kø på som så betyder hasitgheden kan ændre sig)
Avatar billede sammen Nybegynder
23. maj 2011 - 17:43 #12
Jeg syntes bare ikke at det kan passe, at man skal op og give 1000kr eller derover, bare for at få et ordentligt trådløs netværk..
Jeg vil gerne have, at man skriver hvis man har nogle alternetiver til de produkter, som allerede er kommet. For jeg har ikke 1000kr til en trådløs router.
Lige et indspark. Hvis en router brænder af, når der køre 3 computer på sammen tid, i måske 3-5 timer om dagen, så er der ihvertfald noget galt med routeren.
Avatar billede Blueeyez Mester
23. maj 2011 - 22:01 #13
#12: Her er en billig, som har lidt af det en  router bør have, men jeg ved dog ikke mht. hvad den kan mm. hvor meget du får ud af den, men den koster mindre end 400 kr og siden du går så meget op i at få noget godt til billige penge så burde denne kunne gå an, men jeg vil dog intet garantere (Kommer os an på hvad de 3 pcere har i sig)

http://www.proshop.dk/Netvaerk-Router/Linksys-Wireless-N-Home-Router-2233030.html
Avatar billede nife Nybegynder
27. maj 2011 - 10:41 #14
Der er en masse "støj" med i denne tråd, men forslaget til valg af router i #13 er faktisk et godt bud.
Tjek evt. prisen på edbpriser.dk

Her er et andet bud - nu da du selv nævnte D-Link i starten:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=398672

Routere der bliver for varme står nok bare et forkert sted.
Trafikken fra 2-3 trådløse computere kan ikke få en router til at blive ustabil. Båndbredden deles imellem de aktive klienter - uanset hvilken hastighed nettet kører med.

Det er heller ikke sådan, at 5GHz i sig selv er bedre end 2,4GHz på nogen som helst måde. Men hvis du har en masse elektronik i lejligheden, der i forvejen kommunikerer på 2,4GHz-båndet - eller hvis dine naboer har udstyr der gør det samme - så ja!
(find en ledig kanal, eller skift til 5GHz og se om det gør en forskel...) Men jeg tror ikke på at du får problemer her...

Vedr. #11
Jo - Din internetforbindelse vil HELT klart indikere (overfor MIG) hvad dit "ambitionsniveau" er...
Jeg tror at vi er på omgangshøjde i øjeblikket...

4/2 (eller 8/2 med tiden) det ligner bestemt noget jeg kender.
Jeg vil helt klart anbefale dig at investere i en trådløs router til max. 400 kroner nu, og at være klar til at skifte den ud om 2-3 år, når behov og muligheder er ændret.

Men når nu du skal sætte din trådløse router op, så skal du have styr på sikkerhed på nettet - så der ikke er andre der kan komme ind på dit interne netværk.
(men det kan vi snakke videre om i et andet indlæg...)

c",)
        NiFe
Avatar billede sammen Nybegynder
27. maj 2011 - 10:53 #15
Det er også den jeg har linket til :).
Jeg tror at det bliver D-Link Wireless N300 Router DIR-615 som jeg køber, når jeg skal igang.
Tak for hjælpen :D
NiFe: Hvis du skriver et svar, så får du de 200 point.
Avatar billede nife Nybegynder
27. maj 2011 - 16:30 #16
God arbejdslyst  c",)

NiFe