Avatar billede Droa Seniormester
30. maj 2011 - 12:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

.net hostmaster?

Jeg har undret mig lidt over hvordan .net-tld fungere

altså .dk-tld har jo en .dk hostmaster, vi alle betaler penge til, når vi køber et nyt domaine, hvorefter vi så har en dns med resten af de vigtige info.. men .net-tld ser ikke ud til og virke på samme måde...

nu har jeg mit .net-tld igennem gratisdns.dk.. men hvem har så domainet som tld?

og hvem betaler jeg penge til?

det har undret mig lidt..

nu er .net-tld jo et generisk-tld.. så tænker om det er gratisdns.dk selv som har det på deres servere?
Avatar billede bacardil Nybegynder
30. maj 2011 - 13:14 #1
Det ser ud til at gratisdns køber domænerne som co registrator hos http://www.joker.com.

Det er noget mere besværligt og dyrt end at blive registrator i dk, så ofte vil danske udbydere købe dem hos en af disse registratorer
http://www.internic.net/alpha.html også sælge dem videre, du kan jo ofte få dem for 20-40 kr. hos disse registratorer, så det kan næsten ikke betale sig at blive det selv.

net står VeriSign for
Avatar billede Droa Seniormester
30. maj 2011 - 15:03 #2
så man vil kun kunne administrere dem på gratisdns? efter hvad jeg kan se, får man ingen bruger til andre steder?
Avatar billede bacardil Nybegynder
30. maj 2011 - 15:14 #3
Du kan nok ikke skifte nameservere for domænet, det tror jeg ikke gratisdns understøtter, men du kan pege alle records hen til de ønskede IPer.

Korrekt, du får ingen andre konti end hos gratisdns eller hvor den udbyder du flytter det hen til hvis du en dag flytter til en anden udbyder.
Avatar billede iss Novice
30. maj 2011 - 19:39 #4
Glem alt hvad der ellers står her.

Det der gælder er at .net har ikke en registra, det køres på en såkaldt Shared Registry System (SRS).

Og hos GratisDNS er man selv akkrediteret ICANN registrar og alt kan ændre på http://whois.gratisdns.dk.
Avatar billede Droa Seniormester
17. december 2014 - 23:18 #5
nogen der stadig ville have point?