Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2011 - 17:49 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

For mange myrer.

Hvordan bliver jeg fri for masser af myrer, der myldrer op ml fliser og langs soklen ?

Har nogen et godt råd andet end myregift ?

Alle råd vil være velkomne
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
11. juli 2011 - 17:52 #1
Jeg har hørt noget med at da myrer kan lide sol og tørke, så kan man få dem til at flytte deres bo ved at sørge for det modsatte, der hvor de ikke må være. Dvs. vande hver dag, samt sørge for at der er skygge.

Om det virker ved jeg ikke.
Avatar billede store-morten Ekspert
11. juli 2011 - 17:59 #2
Kilde: Drivhusklubben Juliana

Råd 1.

Det økologiske er at sætte en urtepotte på hovedet og fylde en smule sand i. Her vil myrerne søge ind og bygge bo. De slæber selv mere sand med og i løbet af ret kort tid er urtepotten fuld.

Nu vender du den, og vups har du hele boet med æg, dronning osv. i din hule hånd. Bær dem langt væk.

Råd 2

Det andet er et gammelt effektivt husråd. Bland 2½ liter lunkent vand og en pakke gær. Rør en til to spiseskefulde sukker i blandingen. Stil det i små meget lave skåle som myrerne kan suge saften op ad.

Bagepulver har samme effekt som gær. Både gær og pulver stopper myrernes maver, så de dør.
Avatar billede store-morten Ekspert
11. juli 2011 - 18:03 #3
Kilde: Idenyt.dk
Forside Artikler Forskellige tips
Slip for myrer i huset

Spær for myrenes adgang til dit hjem.
Den bedste måde at undgå myrer i boligen er at lukke adgangsvejene, så myrerne ikke så let kan slippe ind i huset. Myrerne kan trænge ind gennem revner og sprækker i fundamentet, ved rørgennemføringer og langs fodpaneler.

Er myrerne først kommet indendørs, kan det være vanskeligt at finde boet. Hvis man kan finde boet udenfor, er det mest effektivt at ødelægge det og derved bekæmpe både dronning, æg, larver og pupper. Hvis det udendørs bo befinder sig ved husets sokkel, kan man forebygge en invasion ved at vande med kogende vand ned i boet.
Avatar billede jokerper Nybegynder
11. juli 2011 - 18:16 #4
Jeg havde selv en kolonihave hvor der var myrer, jeg gjorde det at jeg inde ved huset løftede flisen og helte salt ind under til æggene og så på med en kedel kogende vand = ingen myrer.

Ved ikke om du kan bruge det i dit tilfælde, men du kan jo prøve.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2011 - 18:17 #5
Man kan også røre myrepulver (gift) sammen med honning og lægge det i en dåse med metal låg som man laver nogle huller i. Myrerne vil nu tage denne søde masse med ned i boet og fodre med.
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2011 - 18:27 #6
Jeg stemmer for urtepotte-hotellet !
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2011 - 18:52 #7
Ja men så har du også myrer igen næste år. Jeg har en kollega der har brugt gift/honning trikket,  og han slap for myrer de næste 3-4 år, da alt i boet døde. Og om det døde bo har afskrækket andre myrer de første år herefter kan man jo ikke vide??
Avatar billede poko1 Ekspert
11. juli 2011 - 19:13 #9
Jeg kan tilslutte mig ole_madsen´s link hvor det første råd er kanel har brugt kanel i årevis men det forhindrer dem ikke i at komme næste år men det er økologisk
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2011 - 19:29 #10
Foreløbelig tak for mange gode råd. Flere vil være velkomne.

Jeg har taget kampen op mod myrerne og føler mig lidt som en morder.

Så jeres forslag vil blive afprøvet.

Den med kanelen er desværre afprøvet uden noget måleligt resultat. -(
Avatar billede poko1 Ekspert
11. juli 2011 - 19:33 #11
så er du for nærrig det er ikke dyrt i tiger butikkerne
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2011 - 19:41 #12
Kanelen blev strøget langs kanten af hele huset og alle steder hvor der kunne være en chance for at myrerne kunne komme. Så det var ikke små mængder kanel der blev købt.
Avatar billede store-morten Ekspert
11. juli 2011 - 20:07 #13
Så kommer lid flere :-)

Gode råd mod myrer
Fra "Formiddag på Fyn"

Herunder kan du se et udpluk af rådene.

Vi påtager os intet ansvar for med skader opstået i forbindelse med rådene.

Dieselolie:
1 dryp dieselolie (lugtfri) hist og pist.
Har en underkop med en klud med dieselolie stående i drivhuset og der er hverken myrer eller lus.

Kokosmælk:
Køb kokosmælk på dåse - bland det op med vand og hæld det rundt om huset.

Sukkervandsopløsning:
Sukkervandsopløsninger i glas graves ned rundt om huset.

Friske hyldeblade lægges langs panelerne:
Myrer kan ikke lide hyldelugt.

Absolut:
Hundeloppemidlet ´Absolut´ sprayes over gulvet og langs soklen.

Honning, vand og boraks:
4 spk. Honning + 1 spk. varmt vand + 1 tsk. boraks blandes.
Blandingen tiltrækker myrerne og dræber dem.

Kanel:
Kanel børstes ud ca. 30 cm fra kanterne indvendig og udvendigt og ligger i 7 dage.

Staniol og gele:
Myrerne lokkes med et stykke staniol med gele, hvorefter de støvsuges væk.

Støvsuger:
Kom gift i støvsugerposen, og støvsug myrerne væk.

Hvidløg:
Skær hvidløg over et par gange og læg dem ved myrernes indgang.

Gær og sukker:
1: Find stedet, hvor myrerne går ind.
2: Lav en blanding af meget gær og en del sukker i lunkent vand.
3: Sæt det hvor myrerne har mest travlt.
4: Find dig i at de så får rigtigt meget travlt 3-5 dage.
5: Se så at myriaden af myrer erstattes af 2-3 arbejdere - og til sidst ingen.
6: De har alle ædt gærende sukker og er enten eksploderet eller døde af mavepine.

Bagepulver:
Drys bagepulver - myrer hader bagepulver.

´Kat væk´:
´Kat væk´ sprøjtes rundt om huset.

Find hunnen:
Slå hunmyren ihjel - og resten af myrerne er pist væk.

Kamfercreme:
Smør kamfercreme langs panelerne.
Avatar billede store-morten Ekspert
11. juli 2011 - 20:11 #14
Kanel, peber, kaffegrums og kiselalgejord er andre gamle husråd, men de har kun kortvarig effekt på myrerne. De finder hurtigt nye veje uden om.
Avatar billede store-morten Ekspert
11. juli 2011 - 20:18 #15
Tip fra: Frederiksberg kommune
Bekæmpelse af myrer

Myrer kan være en stor plage det er svært at få bugt med. Men, det er faktisk muligt at slippe for myrerne ved at lave en blanding af brændenælder og tidsler, lade dem stå i en spand vand i et døgn hvorefter vandet hældes udover myretuen eller det sted hvor myrerne generer. Det kan være nødvendigt at gentage det et par gange før myrerne er væk.
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2011 - 20:48 #16
Jeg kom, jeg så og jeg sejrede over myrerne. Tror jeg. Det vil vise sig næste år

Jeg er ret sikker at honning og gift i en dåse er en rigig god ide.

Ligeledes har bagepulver har en overraskende effekt, så derfor jeg vil gerne spørge 220661 og store-morten om de vil lægge et svar.

Min kolonihave er faktisk fri for levende myrer:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2011 - 20:56 #17
Jamen det får du da herfra.
Avatar billede store-morten Ekspert
29. juli 2011 - 09:59 #18
Og et her fra.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
23. juni 2013 - 12:03 #19
Kom til at tænke på denne gamle tråd da jeg læste den artikel

http://jyllands-posten.dk/bolig/tips/ECE5649992/kan-kaffe-eller-kanel-stoppe-myrer/

poko1

De skriver også at kanel og kaffe ingen effekt har
Hvert år bruger jeg den en dåse med honning og gift bladet og det virker hos mig :-)
Avatar billede deamill Nybegynder
04. juni 2014 - 07:07 #20
Hej, hvad er det for noget gift i blander sammen med honningen?
Avatar billede Andershoegh Seniormester
04. juni 2014 - 07:13 #21
jeg bruger alm myregift. Honningen tiltrækker myrerne og myregiften bliver liggende længe pga honningen.