Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
16. juli 2011 - 06:19 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Få bærbar til at tænde når man åbner låget.

Kan man dette?
Avatar billede haverslev Novice
16. juli 2011 - 08:33 #1
Kort og godt NEJ

Du har kun mulighed for at : slukke computeren, lade den gå i dvale eller i slumre funktion.

Hvis den skal starte fa bunden af når du åbner låget, så kræver det et tryk for at lave en sluttefunktion til strømforsyningen og det er der ikke i låget -.
Avatar billede SuzmA Nybegynder
16. juli 2011 - 08:58 #2
Hvis du vil have den til at starte når du lukker op for den, skal du sætte den på slumre
Avatar billede predator Nybegynder
16. juli 2011 - 11:09 #3
Det kommer vel an på den bærbar - det kan være der findes modeller, der måske kan, men i givet fald vil det være ren BIOS opsætning - da (som det er nævnt) kræver hardware power on this PSU'en :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
16. juli 2011 - 11:42 #4
Du kan nok ikke styre den skal tænde når du åbner skærmen. Men omvendt kan du vælge, at når skærmen lukkes, så går computeren kun i sleep eller hibernate. Og når man så åbner skærmen igen, så vågner den op af denne tilstand. Så det er vel lidt hvad du søger?
Avatar billede haverslev Novice
16. juli 2011 - 20:22 #5
> predator
Der findes INGEN bærebar der kan starte når man tænder låget, aller har en desideret tænd knappe
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
16. juli 2011 - 20:34 #6
Det er en Lenovo G565 bærbarb.
Avatar billede predator Nybegynder
18. juli 2011 - 13:14 #7
@Haverslev - jeg vil give dig så meget at jeg aldrig er stødt på det... men derfra og til at sige, at der ikke findes nogen der kan er i min verden lidt af et stretch. Det kan laves via hardware, så om der kan findes én bærbar der kan vil jeg ikke udtale mig om.
Avatar billede haverslev Novice
18. juli 2011 - 22:51 #8
Jeg har IKKE set nogen bærebare der har den funktion endnu og jeg har fat i stort set alle fabrikater i løbet af en mdr.
Og ang. bios, så er der stort set kun 4 gængse fabrikanter og de har ikke den funktion.
Avatar billede predator Nybegynder
19. juli 2011 - 10:51 #9
Jaja ro på haverslev jeg siger ikke du tager fejl :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
20. juli 2011 - 05:12 #10
Jeg syntes bare at når man kan få den til at slukke uden at trykke på power-knappen så burde man også kunne få den til at tænde igen uden at trykke på power-knappen.

Jeg slukker min computer ved at lukke låget. Dvs. jeg undgår at trykke på power-knappen eller på windows lukned-ikonet. Derudover så beskytter jeg skærmen imod støv. Det er så dejligt nemt bare at lukke skærmen istedet for at sidde og klikke :-)

Så det ville være endnu mere luksus hvis man også kunne få den til at starte igen når man åbner låget.
Avatar billede haverslev Novice
21. juli 2011 - 07:46 #11
Det er jo to vidt forskellige ting vi snakker om her.

1. At åbnet låget og computeren skal starte fra scratc - altså helt fra start af, uden at trykke på knapper.
Det findes IKKE

2. Computeren har været startet og ibrug, du lukker låget i og den går i dvale eller slumre mode. Når du så åbne låget efter nogen tid igen, så skal du trykke på startkanppen for at få den til at "vågne" igen - altså den starter ikke selv ved at åbne låget.

når du lukker låget og funktionen "sluk computeren" er aktiv, så lukker maskinen selv ned for evt. aktive programmer, giver besked til strømstyringen at den skal bryde sluttefunktionen og derved lukke ned. Det kræver så en "slutte funktion" - et fysisk truk for at lave en startknap for at få computeren til at starte. Denne funktion er der ikke i strømstyring for låget.
Avatar billede nissen2630 Novice
21. juli 2011 - 08:06 #12
@haverslev

punkt 1: du har sikkert ret
punkt 2 : Du har absolut ikke ret. Min Toshiba går fint i dvale når jeg lukker låget og vågner helt af sig selv(login skærm i win 7) når jeg efter nogen tid åbner låget igen.
Avatar billede haverslev Novice
22. juli 2011 - 09:03 #13
Korrekt at nogle computere har en en lille tap som aktivere slumer/dvale aktiviteten når låget lukkes og den funktion brydes når låget åbnes.
men mange har også funktionen, hvor at den først vækkes fra dvale/slumre funktionen, når den lige bliver aktiveret igen på startknappen.

Det jeg mener er, at der på ingen måde kan laves en "hel" reel opstart fra bunden af, når du blot åbner låget - her skal der en fysisk funktion til, nemlig et fysik tryk på startknappen :-)
Avatar billede nissen2630 Novice
22. juli 2011 - 09:10 #14
@haverslev.
Yep.Ren start er altid et fysisk tryk på et eller andet.
Avatar billede predator Nybegynder
22. juli 2011 - 15:11 #15
Jeg tror måske nok det er en rimelig ligegyldig teknisk diskussion. Der findes NOK ikke nogen bærbar der kan gøre det der efterspørges, men selvfølgelig ville det kunne lade sig gøre at konstruere én der kan. (Jeg forventer absolut ikke nogen stille sig på tværs ift. sidste bemærkning - ellers vil jeg godt stille spørgsmåltegn ved teknisk indsigt - selvom jeg selv er rookie på det punkt)
Avatar billede fjaltringskaktus Nybegynder
10. april 2015 - 14:01 #16
Goddag til alle jer folkens, og specielt til dig, haverslev.

Jeg vil gerne tage mig den frihed at sige, at i tager fejl. Man kan nemlig godt tænde sin computer ved at åbne skærmen, også selvom at den er slukke helt og aldeles. Jeg ved dette med sikkerhed, fordi at min egen bærbar computer kan netop det.
Min bærbar er en 'Toshiba Satellite', skulle nogle undre sig.

Jeg er ikke sikker på hvordan man sætter den til det, da jeg gjorde de for snart et år siden, og da jeg også leder efter en måde at ændre det på.

P.s. Jeg var flad af grin da jeg så alle de stensikre kommentare på, hvordan det under ingen omstændigheder ville være muligt at kunne gøre dette, på nogle som helst computere - Hehe!

-Jeres ven, fjaltringskaktus'en.
Avatar billede haverslev Novice
12. april 2015 - 21:34 #17
Ja, der sker jo lidt udvikling på 3-4 år :-)
Avatar billede fjaltringskaktus Nybegynder
13. april 2015 - 12:37 #18
Når modellen er ca. 2-3 år gammel, tror jeg ikke at der kan være sket så meget.
Avatar billede haverslev Novice
13. april 2015 - 15:34 #19
Jo der er sket meget på de xx år, det er sikkert Fast Startup/Hybrid Boot der er i brug på din Toshiba