Avatar billede agupma Nybegynder
28. juli 2011 - 13:23 Der er 6 kommentarer

Billeddatabase til 20,5+ gb

Jeg skal have kategoriseret mere end 9.600 billeder i en billeddata på en måde, så vi er flere, der kan tilgå samme database.

Det skal være muligt at oprette mapper og tilknytte tags til de enkelte billeder. Helt konkret leder jeg efter et alternativ til Flickr.com.

Har kigget på programmer som ACDSee, men synes der er problemer med deling netop af tags og nye billeder, selvom folderen oprettes på en netværksserver.

Hjælp er meget kærkomment :)
Avatar billede mrgumble Nybegynder
28. juli 2011 - 14:45 #1
Hvis det er en netværksserver, kan du installere en webserver på den (f.eks. Apache + php + MySQL  = XAMPP) og så finde et webapplikation, som f.eks. "Gallery" (http://gallery.menalto.com/).

Gallery ved jeg understøtter billeder i mapper, tags og bruger-adgangsstyring.

Mht. adgangen til jeres galleri, så kan du begrænse webserverens adgang til Internettet, enten til kun Gallery eller til hele webserveren, afhængig af, om I brugte webserveren til noget andet i forvejen.
Avatar billede agupma Nybegynder
28. juli 2011 - 15:22 #2
Nu er jeg ingen haj til det her, så mit første spørgsmål: Hvis jeg intet aner om opsætninger af webservere, hvad er så den nemme løsning?

Desuden er det lige værd at nævne, at det skal køre 100% stabilt.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
28. juli 2011 - 15:42 #3
Generelt, den nemme løsning er at I køber et produkt + ydelse. Det gælder også her. Men med lidt ildhu og google-søgning, kan du med de oplysninger du har givet og modtaget her, selv komme ganske langt ved at prøve dig frem.
Når du så har besluttet dig for, om det er en løsning der virker for jer, skal I enten hyre en person eller spørge pænt i omgangskredsen.

Hvis jeres netværksserver er en Windows maskine, kan du downloade XAMPP der indeholder hele pakken og som gør det meget let at opsætte tingene så de kører sammen.
Hvis jeres netværksserver kun er tilgængelig på jeres intranet, er der ikke så mange sikkerhedsmæssige betragtninger. Men naturligvis skal Apache opsættes med de rette sikkerhedsindstillinger (Apache er selve webserver-delen i pakken). Spørg herinde (i en ny tråd!) med specifikke oplysninger om hvordan du gør.

Gallery skal bare pakkes ud i en mappe (ikke ligegyldigt hvor) og så skal du igennem et lille opsætningsguide, og så kører dén.
Avatar billede agupma Nybegynder
28. juli 2011 - 16:00 #4
Og hvis jeg nu beslutter mig for at ville købe en løsning, hvad er så at foretrække? Synes jeg har ledt og søgt, men åbenbart ikke ret godt, for kan ikke finde nogle ordentlige løsninger.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
28. juli 2011 - 16:18 #5
Jeg kender desværre ingen andre løsninger end Gallery. Men du kan jo købe nogen til at opsætte Gallery, såfremt det opfylder dine krav.
Bare husk, hvis du vil købe noget et produkt, eller have nogen til at udvikle/tilpasse et til jer, så sørg for at have styr på jeres specifikationer.
Avatar billede repsej22 Nybegynder
11. august 2014 - 23:55 #6
Jeg kan varmt anbefale http://filecamp.com/da/
Vi bruger det selv som en online billeddatabase til alle vores firmas billeder, logoer, brochurer osv.
Man kan nemt oprette nye brugere og kun give dem adgang til de mapper de skal se.
Det kan prøves gratis fra deres hjemmeside: filecamp.com