Avatar billede visto Professor
27. august 2011 - 19:04 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Windows 7 lukker ikke ned efter konfiguration af visse opdateringer

På en computer, som jeg har sat op from scratch med Windows 7, er der en enkelt ting, der ikke er som den skal være. Jeg har flere gange oplevet at maskinen, der normalt lukker ned på 15 sekunder, er evigheder om at lukke ned efter at maskinen har konfigureret opdateringen, hvis den da overhovedet lukker. Der står simpelthen "Computeren lukkes..." i vel omkring 20-30 minutter. Sidst slukkede jeg efter 25 minutter, hvilket ikke giver noget problem ved næste opstart, så oplevelsen er at maskinen simpelthen går i stå eller blokerer under nedluk efter konfiguration af visse opdateringer.

Er der noget jeg kan gøre for at få nedluk til at speede op i denne situation? Og hvad kan være årsagen til problemet?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. august 2011 - 19:51 #1
ved næste opstart laver den en systemgendannelse hvis noget mangler - åbenbart får din opsætning en gang i mellem hentet opdateringer, som ikke skal/kan bruges, og så hænger den. Det kan fx være en .net version, som ligger defekt (der er jo mange versioner - m$ har måske ikke selv helt styr på det).
Har du flere versioner af fx .net eller andet m$ programmer liggende, så tjek lige, om du skal bruge dem - og slet de ældste, hvis de kan undværes.
Avatar billede visto Professor
27. august 2011 - 21:39 #2
Det "sjove" er, at jeg faktisk aktuelt har stillet maskinen til ikke at hente opdateringer automatisk, men den hentede så alligevel en åbenbart kæmpe en af slagsen (KB2570791), hvorefter jeg kom ud for ovenstående.

Spørgsmål til dit indlæg, claes57: Det er jo efter download, installering og så den konfiguration, som foregår før maskinen slukker, at maskinen hænger. Men du taler om "næste opstart" og systemgendannelse. Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener.

Maskinen er nyopsat, påbegyndt 19. august, hvorefter jeg har hentet vigtige og anbefalede opdateringer.

Når jeg i kontrolpanel kigger på installerede programmer er der ikke noget .net at se, og jeg kan dermed heller ikke se flere versioner. Det eneste m$, som med mit øje kunne se dubleret ud, er Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable - KB2467174 - x86 9.0.30729.5570 og en Microsoft Visual C++ 2010 x86 Redistributable - 10.0.30319. Kan der være problem her?

Vil det hjælpe at slå systemgendannelse og oprettelse af genoprettelsespunkter (eller hvad det nu hedder) fra? De kan sagtens undværres, idet styresystem/programmer og data er adskilt på to partitioner, og planen er, at der jævnligt skal laves back-up-images på data-drevet, så man altid kan komme tilbage til hvordan maskinen så ud ved sidste image-oprettelse.
Avatar billede visto Professor
31. august 2011 - 23:28 #3
Jeg er selv kommet videre og har fået løst problemet, der ifølge datavejlederen på min arbejdsplads simpelthen skyldes en fejl i Windows 7. Han kender problemet fra 75-100 maskiner.

Jeg har så kontaktet Microsoft, der henviser til følgende:
Man skal hente filen wubat_vista_7.bat og gemme den på skrivebordet:
http://cid-97777d65ab7cbea6.office.live.com/self.aspx/Windows%20Update/Generel/wubat%5E_vista%5E_7.bat
Når den ligger på skrivebordet, så skal man højreklikke på filen wubat_vista_7.bat og vælge kør som administrator.
Den vil så køre et script igennem der vil nulstille alle windows update komponenterne, og når den er færdig, så kan man prøve windows update igen.

Forstår ikke helt hvad der foregik, og hvad den "nulstilling" gjorde, men problemet forsvandt for den opdatering, som jeg sidst havde problemet med. Om der så kommer nye opdateringer, der forhindrer nedluk, kan jeg naturligvis ikke vide noget om.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. september 2011 - 10:19 #4
tak for info - jeg har selv hentet .bat filen ned, så den ligger klar når/hvis jeg får lignende problem.