Avatar billede riversen Nybegynder
21. oktober 2011 - 17:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Strøm ledninsfarver

Hej Klåve Åver....

jeg sidder med sådan et stik: http://www.nettoparts.dk/shop/stikprop-5-ben-3060p.html

Jeg har styr på hvordan det skal samles. Men i den anden ende er der en tørretumbler, hvorpå der står L1, L og et mærke for jord. Hvilken farve i en 3 farvet ledning (blå, brun og gul/grøn (jord)), skal gå til hhv L1 og L.
Avatar billede The_Buzz Novice
21. oktober 2011 - 18:00 #1
Sådan som jeg mener det er....

L = fase (brun)
L1 = fase (sort eller anden farve)
L2 = fase (sort eller anden farve)
Jordtegn = Jord (gul /grøn)
0 = Nul (blå)

Men syntes da ikke det matcher med at du i din tørretumbler har en L og L1, da en tørretumbler da ikke skal køre med to faser, enten tre eller en.
Avatar billede riversen Nybegynder
21. oktober 2011 - 18:03 #2
det er også det jeg er lidt forvirret over. Har lige fat på en elektriker jeg kender, som også synes det er lidt underligt. Han bad mig finde ud af om tørretumbleren er 220v eller 380v, så det prøver jeg lige.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2011 - 18:11 #3
#1 kan jeg "tilslutte" mig.
Det stik du har der skal jord monteres på det mærkelige midterben.
Køres der kun på 230 volt skal du kun bruge P og N på den ene side af stikket sammen med jordledningen.
Ps rigtig mange hvidevarer i dag er som standard 230 volt.
http://www.fastshop.dk/shop/kraftstik-400v-232p.html
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2011 - 18:12 #4
Der er vist hvordan man skal montere på stikket i linket. Og det er der sikkert også på dit stik.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2011 - 18:14 #5
Jeg tror de har lavet en trykfejl med beskrivningen af montagen af tørretumbler.
Jeg mener at almindelige hvidevarer altid skal have nul monteret.
Avatar billede nissen2630 Novice
21. oktober 2011 - 18:39 #6
Hvilken tumbler drejer det sig om ?

Alle almindelige hvidevare køre idag på 230V fase(brun)+nul(blå)+jord(gul/grøn)

Når du lader benene peje væk fra dig er de typisk monteret med nul(blå) helt til venstre, derefter kommer fasen(brun) og i midten nul(gul/grøn)
Avatar billede nissen2630 Novice
21. oktober 2011 - 18:42 #7
Ringede lige til min trikker der fortalte at det desværre også kan være omvende så nul sidder til højre :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2011 - 18:43 #8
Nemlig.
Jeg monterede en vaskemaskine for min nabo for et par måneder siden og der var monteringen som jeg og nissen2630 beskriver.
Avatar billede The_Buzz Novice
21. oktober 2011 - 18:48 #9
Det er HELT sikkert at hvis du kobler to faser til nul og fase - så brænder lortet af...
Avatar billede riversen Nybegynder
21. oktober 2011 - 19:28 #10
det hjalp lige at få noget ordentligt lys... så blev L til N :)

Læg nogle svar, hvis I vil have point for indsatsen.
Avatar billede The_Buzz Novice
21. oktober 2011 - 19:58 #11
svar