Avatar billede Redecker Nybegynder
22. oktober 2011 - 22:41 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Forkel på tv Hz

Hej eksperter.

Jeg kigger lidt på tv.

Så opdager jeg at der er forskel på de forskellige Hz.

Jeg ved, at der findes 50, 100 og 200 almindelige Hz, men så findes der også Hz, hvor der efter Hz står eksempelvis: CMR, PMR, SFD osv.

Hvad er forskellen på de forskellige forkortelser, og hvad betyder de? samt hvad forskellen er på Hz og Hz med en forkortelse.

Er forhandlerne ude på at 'snyde' når de skriver at man kan få et "100 Hz CMR" tv til billige penge? Forbrugerne kigger jo ikke på, hvilken forkortelse, der står efter eksempelvis "100 Hz CMR".

- De ser jo bare at man kan få et billigt tv med 100 Hz. Bliver de så snydt til fordel for en dyrere model, hvor der ikke er nogen forkortelse efter Hz, altså "100 Hz"

Håber I kan hjælpe og forstå min frustration.:)
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2011 - 23:09 #1
Hz handler om det du ser på skærmen er af en kvalitet, som er god for øjnene. 100Hz er fint, men nogle skærme har problemer med 200Hz. Se også her:http://www.pcworld.dk/art/3094?page=1
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
22. oktober 2011 - 23:14 #2
CMR (Clear Motion Rate) : http://www.samsung.com/sg/howtoarticles/cmr.html

Hvis jeg var dig ville jeg "bare" kigge på billedet og se hvad du syns ser bedst ud i nogen tv butikker.

Kan da godt være der er en masse ting og deltajer som ingen fatter men det vel billedet som er vigtigst.
Personligt syns jeg Samsung har nogen rigtig flotte billeder så hvis jeg skulle købe tv skulle det nok være et samsung.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2011 - 23:15 #3
Ps. nu er artiklen fra 2002, de moderne computerskærme f.eks LED skærme, kan, i windows, ikke sættes højere end 60Hz.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2011 - 23:20 #4
#2
Man kan desværre ikke nøjes med at se i forretningen, om billedet ser pænt ud, for man ser jo ikke så længe på billedet, at man bliver træt i øjnen. Desuden er billedet i forretningerne ikke altid optimalt. Jeg har en mistanke om, at forretningerne stiller billedet pænere på de apperater, de helst vil have solgt:)
22. oktober 2011 - 23:25 #5
Avatar billede Redecker Nybegynder
23. oktober 2011 - 00:37 #6
Tak for jeres svar og tak for linket til Samsungs hjemmeside.

Kan man hurtigt stille nogle punkter op, som viser, hvad forskellen er på almindeligt hz og hz cmr ?
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2011 - 00:49 #7
Jeg tror slet ikke der stadig laves TV som er under 100 Hz.
Hz og CMR er ikke to forskellige ting. CMR står for Clear Motion Rate: http://www.facebook.com/note.php?note_id=10150296815810871
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2011 - 00:58 #8
Producent Terminologi:
JVC kalder deres 100 Hz + teknologi "Clear Motion Drive" og "Clear Motion Drive II 100/120HZ". [ 16 ]
LG kalder deres 100 Hz + teknologi "TruMotion". I USA er 120 Hz hedder "Real Cinema 24".
Mitsubishi kalder deres 100 Hz + teknologi "Smooth120Hz". [ 17 ]
Samsung kalder deres 100 Hz + teknologi AMP "Auto Motion Plus". [ 18 ]
Sony kalder deres 100 Hz + teknologi "Motionflow". [ 19 ]
Toshiba kalder deres 100 Hz + teknologi "Clear Frame". [ 20 ]
Insignia (Best Buy / Future Shop) house brand kalder deres 120 Hz + teknologi DCM Plus, for Digital Clear Motion.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. oktober 2011 - 02:55 #9
Hvis du kommer ud i en butik og vil se på tv, så er du nødt til at bede om at få lov til selv at justere på billedet til du selv er tilfreds med hvert enkelt tv. Og ud fra disse justeringer, skal du tage beslutningen.
I rigtig mange tilfælde er skærmene skruet kunstigt meget op med kontrast-billedskaphed og farver, for at se mere "imponerende ud.
Men det giver ikke et naturtro og realistisk indtryk.
Er butikken en seriøs butik får du lov til det. Vil de ikke have det, så var jeg den der var gået igen.
Det er jo bedst man vælger noget man bagefter er tilfreds med.

Da jeg selv købte fladskærm for 4 år siden blev det en plasma skærm fra Panasonic, men der er jo sket meget på denne front siden da, så jeg kan ikke lige råde dig til en bestemt skærm.
Det er dine egne øjne der afgør dette.
23. oktober 2011 - 08:33 #10
#7 -> ...Jeg tror slet ikke der stadig laves TV som er under 100 Hz.... - de 50Hz fladTV, som er tilbage i forretningerne forsøger de at komme af med med TILBUD TILBUD mm. Ligesom faldTV med betegnelsen "HDReady" ...

Pas på dem...
Avatar billede foodear Praktikant
23. oktober 2011 - 09:55 #11
Avatar billede 220661 Ekspert
23. oktober 2011 - 10:14 #12
Tak for info foodear.
Avatar billede foodear Praktikant
23. oktober 2011 - 10:38 #13
Jeg har faktisk selv oplevet det med "butiksindstillingen" og lagde mærke til at alle film de viste i butikken (Fona) var en BD PIXAR disk afspillet på PS3. Det giver nødvendigvis ikke det rigtige indtryk. Jeg valgte et 42" Panasonic plasma med THX og måtte efterfølgende selv justere ind på farve, lys og så videre for at få, efter min mening, de bedste indstillinger her i huset.

Held og lykke med købet og husk "Its a Jungle Out There"
23. oktober 2011 - 10:48 #14
... typisk for SALGS steder at vise en tjubang animation/tegnefil direkte fra en digital afspiller...

Bedste billeder er bevægelige natur/sports billeder.
Eller direkte fra studie TV2 News - bedøm hudfarven/klarhed samt hårkanter NÅR DER ER BEVÆGELSE i billedet. En del FladTV står MEGET klart ved stilbilleder, men ved bevægelse bliver det 'mudret' i kanterne... og DER kan/vil et 100/200 Hz FladTV komme til sin ret...
Avatar billede Redecker Nybegynder
23. oktober 2011 - 12:14 #15
Tusinde tak for alle jeres besvarelser.

Til sidst vil jeg lige høre igen, om man hurtigt kan forklare om der er en forskel på de almindelige 100 Hz tv samt de tv med 100 Hz, som har en forkortelse(beskrevet her: #8)

F.eks. de to moddeler fra Bilka:
http://www.bilka.dk/Elektronik/TV/32-40/Samsung-40-LED-TV-UE40D5005P--01107400210(Purchase_Other_DS)

og

http://www.bilka.dk/Elektronik/TV/32-40/Sony-KDL-40EX720BN--01102100162(Purchase_Other_DS)

Er Sony modellen så med de almindelige 100 Hz og dermed bedre end modellen fra Samsung som er 100 Hz CMR.

Her står måske også noget om det - Nemlig at 100 Hz CMR - svarer til 50 almindelige Hz.

Kan dette passe?
Håber I forstår og kan hjælpe.
Avatar billede Redecker Nybegynder
23. oktober 2011 - 12:16 #16
Bilka model 1:Samsung 40" LED TV UE40D5005P

Bilka model 2:Sony KDL-40EX720BN

Her står lidt om det:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=21313
Avatar billede foodear Praktikant
23. oktober 2011 - 15:13 #17
"efternavn" er producentens betegnelse for "deres" billedemotor, du kan jo få den rigtige forhandler til at "låne" dig et fjernsyn så du kan prøve det, ligesom i gamle dage, det kræver jo så nok at fjernsynet er i "den dyre ende", bagefter kan du så gå efter den model på nettet ....

Jeg er glad for mit Panasonic 42" plasma (THX) og den er på tilbud lige nu til ca 4500,- hvis du kan undvære 600hz billedmotor. 200hz er rigeligt til BD
Avatar billede Redecker Nybegynder
20. maj 2012 - 17:12 #18
Tak for jeres svar, I må gerne sende et 'svar' så I kan få jeres point.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. maj 2012 - 19:06 #19
svar til deling med andre i tråden
Avatar billede foodear Praktikant
20. maj 2012 - 19:36 #20
ping :-)