Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2011 - 15:20 Der er 14 kommentarer

Ændre søgemaskine i IE8

Jeg har for nylig fået installeret IE8 og nu kan jeg ikke finde den funktion, hvor man kan skifte søgemaskine. Kan man slet ikke det længere? Når jeg klikker på 'Find flere søgemaskiner' så åbner en side, hvor man kan vælge fx. google.co.uk, men jeg skal bruge google.dk. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede milter Ekspert
29. oktober 2011 - 15:33 #1
Åbn http://www.google.dk > Funktioner > Internetindstillinger > Generelt > I feltet "Startside" vælger du "Brug aktuel side".
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. oktober 2011 - 15:35 #2
Sådan skifter du den søgemaskine, der bruges som standard

    Åbn Internet Explorer ved at klikke på knappen StartBillede af knappen Start og derefter klikke på Internet Explorer.

    Klik på pilen til højre for søgefeltet.
    Billede af boksen søgSøgefeltet i Internet Explorer 8

    Benyt en af følgende fremgangsmåder:

        Klik på Administrer søgemaskiner i Internet Explorer 8.

        Klik på Skift søgeindstillinger i Internet Explorer 7.

    Benyt en af følgende fremgangsmåder:

        I Internet Explorer 8 skal du klikke på på den søgemaskine, som du vil bruge som standard, klikke på Angiv som standard og derefter klikke på Luk.

        I Internet Explorer 7 skal du klikke på på den søgemaskine, som du vil bruge som standard, klikke på Angiv som standard og derefter klikke på OK.
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. oktober 2011 - 15:36 #4
(underligt nok er det 1. link i en googlesøgning...)
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. oktober 2011 - 15:37 #5
Mener ikke du får mulighed for at vælge .dk hvis din IE8 er engelsk.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2011 - 15:41 #6
Jeg har prøvet vejledningen fra microsoft. Jeg kan bare ikke få lov at vælge google.dk.
Jeg har ellers skiftet sprog til dansk (normalt bruger jeg engelsk). Jeg har også slettet google.com og tilføjet den igen - og det virker stadig ikke.
Avatar billede milter Ekspert
29. oktober 2011 - 15:44 #7
Antivirus eller andre former for værn mod utøj kan have indstillinger, som forhindrer skift af startside. Prøv at checke dem.
Avatar billede milter Ekspert
29. oktober 2011 - 15:47 #8
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2011 - 15:50 #9
Jeg har ikke brug for at skifte startsiden. Det er søgemaskinen, der skal skiftes.
29. oktober 2011 - 16:04 #10
Avatar billede milter Ekspert
29. oktober 2011 - 16:08 #11
#9.

Du skriver i indledningen:  "...  hvor man kan vælge fx. google.co.uk, men jeg skal bruge google.dk"

Der spørger du om, hvordan du får Google.dk i stedet for Google.uk, altså ændring af startside. Google.dk og Google.uk er to versioner af den samme søgemaskine, nemlig Google.

Her er der lidt om søgemaskiner:

http://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8gemaskine
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2011 - 16:15 #12
Ja, jeg ved godt, at det er samme søgemaskine. Men hvordan får jeg den til at vise resultater på dansk i stedet for på engelsk?
Det var ikke et problem med det gamle IE (kan ikke huske, hvilken jeg havde før).
Da skulle jeg gå ind på google.dk, skrive TEST i søgefeltet. Kopiere stien til resultatet ind i en funktion, der hed 'tilføj søgemaskine' (eller noget i den retning). Men det kan jeg ikke i IE8. Når jeg går ind i 'Tilføj søgemaskine', så kommer jeg til en side, hvor jeg kan vælge mellem nogle foruddefinerede søgemaskiner, og google.dk er ikke på listen.
Og, ja jeg kunne bare gå direkte ind på google.dk og søge der - men nu har jeg altså vænnet mig til at bruge søgefunktionen i IE, og derfor er det irriterende, at jeg ikke kan bruge på dansk.
29. oktober 2011 - 16:37 #13
Når du går 'igang' med det får du i adresselinien (typisk)

http ://www.iegallery.com/da/addons/?feature=searchproviders

Denne ændrer du til

http ://www.iegallery.com/us/addons/?feature=searchproviders

Og så er der mange flere muligheder...

PS: Jeg har med vilje sat et "mellemrum" efter http, så den bliver vist rigtig her på Eksperten.dk ...
Avatar billede milter Ekspert
29. oktober 2011 - 16:42 #14
Eller forsøg via denne side:

http://www.google.dk/preferences?hl=da