Avatar billede ebsp Nybegynder
23. januar 2012 - 11:07 Der er 14 kommentarer

4G router og FTP server..

Har fornyligt købt mig en 4G router fra Telia, og vil gerne kunne tilgå min computer udefra, gennem ftp.
Routeren understøtter port forwarding og dmz men man kan ikke tilkøbe en fast IP adresse. Dvs. den kører med en dynamisk IP adresse. Er det muligt at forbinde via den eller skal det være en fast? Har prøvet at pinge den (fra et andet netværk) og der er no response.. Hvad gør jeg galt og kan det overhovedet lade sig gøre?
Avatar billede Broxigar Praktikant
23. januar 2012 - 11:15 #1
Når nu du skriver 4G router, er det så mobilt bredbånd du snakker om ?

I så fald, skal du have en service kørende som opdatere din DNS fra fx GratisDNS.dk og så bør du kunne forbinde via fx ftp://4g.ditdomæne.dk
Avatar billede kjeldsted Novice
23. januar 2012 - 11:15 #2
Den mappe du ville dele på en FTP kunne du jo også lade være en dropbox. Ville nok være den mest simple løsning. Men, til spørgsmålet, er det simple svar nej. Det kan ikke lade sig gøre med en dynamisk IP.
Avatar billede kjeldsted Novice
23. januar 2012 - 11:16 #3
Og det lange svar er #1 så allerede inde på, kan jeg se.
Avatar billede ebsp Nybegynder
23. januar 2012 - 11:26 #4
Løsningen behøver nu ikke være simpel, det skal siges at jeg også skal bruge det til andre løsninger som f.eks. VNC og netværkskamerare.. Men hvordan kan det være jeg ikke får noget response hvis jeg pinger den udefra?
Avatar billede Broxigar Praktikant
23. januar 2012 - 11:34 #5
Gentager lige mit spørgsmål:
[quote]Når nu du skriver 4G router, er det så mobilt bredbånd du snakker om ? [/quote]
Avatar billede claes57 Ekspert
23. januar 2012 - 11:47 #6
ping kan være slået fra i router
Avatar billede ebsp Nybegynder
23. januar 2012 - 12:01 #7
Avatar billede leif Seniormester
23. januar 2012 - 19:55 #8
#2 -> Det kan sagtens lade sig gøre med dynamisk IP, det er ikke optimalt men det er ikke Dynamisk IP som er problemet.

#7 -> Jeg kender ikke routeren, men nogle routere har en mulighed for at koble op imod fx. www.noip.com hvor man opretter sig og får tildelt et DNS name ligesom eksperten.dk og derved kan du altid via det navn tilgå din FTP server. Det som er spørgsmålet det er om Telia blokerer for trafikken. Du skal starte med at sørge for at port 20 samt 21 er forwardet til den interne FTP server som du ønsker og se om du så fra en computer udefra kan tilgå det. Som #6 skriver så kan ping være slået fra / ikke tilladt op imod routeren og er ikke angivende for om fx. FTP, HTTP eller andet vil virke.
Avatar billede romeo Nybegynder
27. januar 2012 - 15:05 #9
Det kan være du kører på en APN der ikke tillader trafik ind.
Prøv kontakte Telia og forhør dig.
Dette har jeg været ude for på både 3 og tdc.

De eneste apn jeg kan lige finde på telia er. Prøv evt. begge.
internet.mtelia.dk
www.internet.mtelia.dk
Avatar billede enghammer Nybegynder
23. februar 2012 - 22:59 #10
Du kan godt glemme det, for nu...
Sider selv i samme situation..

Men Telia understøtter ikke "inbound connection" på derres LTE (4G) net.
Hvis du ser i din router når den er koblet på.. så har den en WAN IP 10.xx.xx.xx.. Men din offentlig IP er noget helt andet..
Det vil sige, at trafikken går igennem en NAT hos Telia..
Og det er her der er lukket for det varme vand..

Har snakket med Telia for 14 dage siden.. de kender til problemet.. og siger der er en løsning på vej.. men kan ikke sige hvornår..
Og så hoppe man på den, at nu kunne man udskifte sit xDSL.
Indtil vider kan jeg ikke bruge det til andet end måle hastigheder.. det er nu super  28/13 i snit..
Avatar billede crring Nybegynder
05. januar 2014 - 16:51 #11
Næsten et år senere er situationen uændret. Telia 4G understøtter fortsat ikke inbound connections
Avatar billede wiking Nybegynder
21. august 2015 - 11:50 #12
Ja Telia kan nu oprette løsningen.
Det koster 4500 + 500kr gebyr om året og 49kr om måneden. Bum.

Telenor kan oprette en global IP, ikke fast, for 5kr. md.

3 kan så lave en 250GB for 299md. +49 md. for fast IP og oprettelse på fast IP for 79kr.

Det er da tyveri fra Telia's side af.
Avatar billede sonalias Seniormester
21. august 2015 - 15:03 #13
Ikke hvis deres system er så oldnordisk at der skal laves en manuel mapning i deres system og oprettes netværksnavne osv. Men jo, 2015 teknologi taget i betragtning burde det kunne klares billigere ;)
09. november 2017 - 18:57 #14
Stadig ikke et problem