Avatar billede Aatak Nybegynder
19. februar 2012 - 20:34 Der er 18 kommentarer

Forslag til en god studiebærbar... Hvilken en skal jeg vælge?

Hej Eksperter

Jeg står i en situation, hvor jeg skal have en ny studiebærbar, men er bare i tvivl om hvilken mærke/ model jeg skal gå efter.
Det er ca. for to år siden jeg sidst købte en bærbar, så er slet ikke inde i hvad der er godt og hvad der er dårligt. Derfor vil jeg gerne bede om hjælp til at finde den rigtige bærbar.

Bærbaren skal være til studiebrug - den skal hovedsageligt bruges til tekstbehandling (bl.a. til at tage noter på uni.), skrive større opgaver/ projekter samt almindelig internetbrug, dvs. surfe på internettet osv. Den skal dog ikke bruges film og spil.

Den vil blive brugt meget, være tændt i mange timer ad gangen og have mange programmer åben på sammen tid (dokumenter, pdf-filer, browservinduer mv.), hvor der samtidig vil blive spillet musik. Dvs. at den skal kunne have flere programmer åben på samme tid, uden at den går i stå/ uden at skærmen fryser.

Mine krav til bærbaren er, at den ikke er for stor og tung, da den skal transporteres frem og tilbage stort set hverdag. Dvs. at skærmstørrelsen skal være omkring 10.1 til 14 tommer skærm. Støjniveauet skal også være lavt på den og harddisken må gerne være stor - idet at der skal gemmes opgaver, musik og billeder på den.
Den skal desuden have en god batterilevetid samt være holdbar.

En anden vigtige ting er, som jeg ønsker er, at den skal have en god byggekvalitet, idet den gerne skal holde mere end 3 år - dvs. at bærbarens holdbarhed skal være i top.
Den skal helst ikke være følsom overfor let stød og slag.

HP (Vista) har jeg dårlig erfaring med, så vil umiddelbart ikke have en HP igen. Men hvis der er nogen der kan sige om HP har ændret sig kan den opfattelse naturligvis ændres.

Og til sidst vil jeg gerne vide forskellen på i3, i5 og i7 og hvor nødvendigt det er for mit niveau og hvor mange GHz jeg bør satse på?
Desuden er en SSD drive bedre end en ikke-SDD drive/''almindelig'' harddisk? Bør jeg gå efter sådan en SDD drive, når der er tale om studiebærbar?

Desuden har det ingen betydning om det er en bærbar med Window 7 eller Mac os x lion.

Jeg ønsker ikke at bruge mere end 8500kr.
De mærker jeg har kigget på er Asus, Sony og Mac.

Håber der er nogen der har gode forslag.

På forhånden tak
Avatar billede pstidsen Novice
19. februar 2012 - 21:19 #1
Alle i3 er dårligere end i5 som igen er dårligere end i7. Jeg vil nok tage en i5 hvis jeg var dig. Godt 2 GHz vil være fint.

SSD er klart anbefalelsesværdigt! Dog er der ikke så meget plads på dem..

Jeg finder lige en computer lidt senere.
Avatar billede pstidsen Novice
19. februar 2012 - 21:25 #2
Har lige fundet tre her. Det eneste dårlige er SSD kapaciteten. Hvad siger du til 260 GB? http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=5494070;5367070;6395172
Avatar billede zoso Novice
19. februar 2012 - 21:32 #3
Her er to af verdens mest bærbare pc'er.

Apple's MacBook Air

http://www.apple.com/dk/macbookair/

Sony VAIO Z-serien

http://www.sony.dk/product/vn-z-series

eller Y-serien

http://www.sony.dk/product/vn-y-series
Avatar billede chalde Seniormester
19. februar 2012 - 21:57 #4
#3 Du glemmer de nye ultrabooks. F.eks. Asus Zenbook som pris/ydelse giver bla. macbook air baghjul:
http://www.edbpriser.dk/baerbar/asus-zenbook-ux31e-ry012v-id-5635104.aspx?q=asus+zenbook
Avatar billede zoso Novice
19. februar 2012 - 22:03 #5
#4 Interessant vurdering.

Apple er kendt for deres styresystem, produktkvalitet og ikke mindst deres brand.
Avatar billede pstidsen Novice
19. februar 2012 - 22:03 #6
#4: 128 GB er bare meget lidt...
Avatar billede zoso Novice
19. februar 2012 - 22:11 #7
#5 Det er en smagssag.

Derfor anbefaler jeg klart Sony's VAIO Y-serie.
http://www.sony.dk/product/vn-y-series

Det er et godt valg som all-round pc. Endvidere har den en lang batterilevetid på hele 6.5 timer.
Avatar billede pstidsen Novice
19. februar 2012 - 22:29 #8
6½ time lyder af meget men for at en batterilevetid skal være god skal den op på 8-9 timer. Det skyldes at det producenterne opgiver er en tid hvor computeren f.eks. skal køre i strømbesparende mode, have få programmer åbne, have lav baggrundsbelysning osv. Derudover går der heller ikke særlig længe før batteritiden bliver VÆSENLIGT lavere.

Mac har en fordel i at være stabil og hurtig. Dog har den (synes jeg) større ulemper. F.eks. findes mange programmer ikke i Mac version (hvilket er skidt hvis man skal bruge programmer til studiet). Derudover er Windows det mest udbredte og standard. Derfor kunne der opstå problemer i forbindelse med studiestedet hvis de ikke er kompatible med Mac.
Avatar billede zoso Novice
19. februar 2012 - 22:53 #9
#8 I såfald kan problemet vedrørende program-kompatibilitet, løses med Boot Camp.
Avatar billede jensenjs Juniormester
20. februar 2012 - 04:25 #10
Prøv dette link
http://www.pcworld.dk/art/117871/koebeguide-saadan-vaelger-du-den-rigtige-studiebaerbar

Som du kan se af ovenstående er alt en smagssag.
Jeg ville for eksempel sige Lenovo da de er bundsolide, men de er ikke smarte at se på, hvor i mod Apple har det elegante look, og er populære blande studerende.

En bærbar i dag vejer som regel ikke så meget at det gør noget.
Der i mod er sådan noget som ydelse, støj, batteri, stød og slag nok noget der skal tages hensyn til.
Avatar billede chalde Seniormester
20. februar 2012 - 06:39 #11
#5 Det kommer helt an på hvem du spørger ;)
I min verden er de kendt for at være pengegriske, censurerende, patentliderlige og innovationsbegrænsende.
Avatar billede pstidsen Novice
20. februar 2012 - 12:28 #12
#11: Genial formulering!
Avatar billede Aatak Nybegynder
20. februar 2012 - 12:56 #13
Mange tak for jeres gode ideer. Jeg er nemlig blevet lidt klogere på hvad der er hvad og hvad jeg skal gå efter.

#2: Det er fint med en 260 GB bærbar. Men vil selvfølgelig gerne have noget større.
De tre bærbar som du har fundet, ser rigtige finde ud, mange tak for det. Det kunne være rart, hvis priserne var lidt lave.
Men hvis man ønsker en bærbar der skal holde længe, så skal man måske komme op på det 8000kr.? Eller mere endda?

#5: Du siger at Apple er kendt for styresystem, produktkvalitet osv. Når du siger at Apple er produktkvalitet, mener du så at den er holdbar (altså holder i flere år - mindst 2 år) og at den ikke er så let følsom for stød og slag? Vil du være venlig at uddybe det lidt nærmere, fordi jeg ved ikke helt præcis hvad begrebet (produktkvalitet) dækker over når der tales om bærbar osv.? Tak.

#8: Du siger at Mac har større ulemper, b.la. at der ikke findes mange programmer, såsom windows osv. Er det det eneste ulempe Mac har ifølge din mening?

#9: Jeg beklager at jeg ikke kender til de begreber du kommer med. Men er nød til at spørger igen, hvad er en Boot Camp?:-(

#10: Tusind tak for linket. Det har været et stort hjælp.

Jeg har fået at vide at en bærbar gennemsnitlig holder 2 år, kan det virkelig passe?
Hvis de fleste bærbare holder knap 2 år, bør jeg så ikke at satse på en bærbar der er billigere (måske omkring de 2000kr.)?

Og til sidst vil jeg gerne vide, hvad det betyder at en bærbar er driftsikre og hvad det vil sige at en bærbar har en SSD drive?

På forhånden tak
Avatar billede chalde Seniormester
20. februar 2012 - 13:23 #14
Det kommer helt an på hvordan man mener "holder i 2 år".
Menes der byggekvalitet eller specifikationsmæssigt?

Personligt kører alle mine Lenovo/Ibm laptops stadig.
Den ældste, en Thinkpad R51 kører glimrende på 7. år nu, og det hvor den de sidste 4 år har kørt 24/7 som server.
Min x61s kører på 4. år og er nu indsat som afløser for min r51 (som dog stadig får lov at være server).
Min x200 ville uden problemer kunne bruges den dag idag som studiebærbar, men den står blot backup hvis min x201 skulle stå af.

I min tid på studiet har jeg ikke skiftet af nød, men af mulighed for at få noget nyere. Jeg kunne til enhver tid sagtens have klaret mig med den x61s jeg startede på.
Derimod har jeg set en lang række medstuderende skifte deres Acer og HP (Pavilion) ud af nød, da de gik i hængslerne, blev overophevedet m.m.

Dertil skal det dog siges, at ofte gælder det om at behandle sit udstyr pænt. Sørger man for dette, vil meget udstyr kunne klare sig mere end de 2 år.

Rent specsmæssigt vil du ikke møde problemer med dine behov inden for 2 år.
Avatar billede pstidsen Novice
20. februar 2012 - 14:49 #15
#13: Jeg synes også Apple har de samme problemer som der står i #11.

Gennemsnittet for bærbare der skal skiftes af nød er nok 3-4 år.

SSD gør computeren hurtigere, men det får man også lov til at betale for! Kan da prøve at finde en uden SSD (men i stedet HDD) og så til en lavere pris.
Avatar billede jensenjs Juniormester
20. februar 2012 - 16:34 #16
Gennemsnit på 2 år, det er nok mere afhængig af hvem man er.
Hvis der menes at den er uddateret efter 2 år kan det da godt være, hvis man bruger maskinen til store udfordrende opgaver som video editering eller tunge 3d spil osv.

men at de skulle dø omkring 2 års alderen, nej.

Jeg anbefalede tidligere en Lenovo, da de er langtidsholdbarer, men de er ikke smarte at se på.
Jeg har for 2-3 uger siden foræret en gammel IBM Thinkpad T40 væk.
Den er fra 2003 så vidt jeg husker, det er indtil vidre 9 år.
Den er lavet af Lenovo, som overtog IBM Division for bærbare PC'er

Angående HP
Jeg havde på samme tid 2-3 uger siden også en HP TX 1270OE med touchscreen.
Den har haft en seriøs hård tid hos mig, jeg mener virkelig hårdt.
Jeg er overrasket over at den holdt så længe som den gjorde, men det gjorde den.
Købt i 2007 død i 2012 det er 5 år, og havde den været hos en anden end mig havde den sandsynligvis levet endnu.
Men det stakkels væsen, kunne ikke mere.

Den havde en ulempe, den støjede utroligt meget.
Men den holdt, til det mest utrolige.

Så nej 2 år de holder meget længere.
Avatar billede zoso Novice
20. februar 2012 - 17:16 #17
#13 Ved hjælp af Boot Camp, kan du køre Windows på Mac. Det er til dem med programmer kun til Windows.

Her er et link omkring det
http://support.apple.com/kb/HT1461?viewlocale=da_DK&locale=da_DK