Avatar billede -zonic- Nybegynder
08. marts 2012 - 16:14 Der er 6 kommentarer

Læs xml url indhold ind i excel via VBA?

Hej,

jeg vil gerne automatisere processen med at få indholdet af følgende xml fil ind i excel.. Dvs. jeg skal bruge innertexten fra de forskellige tags og de skal i nogle specifikke celler

http://vatid.eu/check/BE/0828639227/DK/10403782

Jeg har læst nogle guides på området, men synes stadig jeg er helt blank i, hvordan jeg kan få det til at virke.. er der nogen der kan give mig et kode eksempel jeg kan smide i min VBA og så se at den rent faktisk læser data ind og smider det i mit excel ark, så jeg har noget at arbejde ud fra?

På forhånd MANGE tak!!
Avatar billede arne_v Ekspert
09. marts 2012 - 01:57 #1
MSXML.DOMDocument kan godt loade fra en URL !
Avatar billede -zonic- Nybegynder
09. marts 2012 - 08:09 #2
jeg har brug for et kode eksempel for at komme i gang, desværre :-/ Jeg synes jeg har prøvet alt muligt men intet virker.. jeg får alle mulige fejl.. og så er jeg virkelig VBA novice... :-(
Avatar billede tjp Mester
09. marts 2012 - 14:36 #3
Til inspiration (sakset fra http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa468547.aspx )

Sub testXML()
  Dim objXML As MSXML2.DOMDocument60, myErr
  Set objXML = CreateObject("Msxml2.DOMDocument.6.0")
  objXML.async = False
  objXML.Load ("http://vatid.eu/check/BE/0828639227/DK/10403782")

  If objXML.parseError.ErrorCode <> 0 Then
      Set myErr = objXML.parseError
      Debug.Print "You have error " + myErr.reason
  Else
      DisplayNode objXML.ChildNodes, 0
  End If
End Sub

Sub DisplayNode(ByRef Nodes, ByVal Indent)
  Dim xNode
  Indent = Indent + 2

  For Each xNode In Nodes
      If xNode.NodeType = NODE_TEXT Then
        Debug.Print Space$(Indent) & xNode.ParentNode.nodeName & _
            ":" & xNode.NodeValue
      End If

      If xNode.HasChildNodes Then
        DisplayNode xNode.ChildNodes, Indent
      End If
  Next xNode
End Sub
Avatar billede tjp Mester
09. marts 2012 - 14:39 #4
Bemærk 'objXML.async = False', hvilket stopper programmet indtil Load returnerer. Ellers er der ikke så meget at udskrive... :-)
Avatar billede -zonic- Nybegynder
17. september 2014 - 09:05 #5
tjp, vil du smide et svar :-)
Avatar billede tjp Mester
17. september 2014 - 10:18 #6
Jamen, det vil jeg da! Du kom videre? :-)