Avatar billede StarTropics Nybegynder
03. juni 2012 - 23:17 Der er 1 kommentar

LaTeX: Mange substitueringer i den samme streng

Hej,

Jeg har i LaTeX brug for at lave en kommando, som kan foretage mange substitueringer i den samme streng.

Et simpelt eksempel: En kommando, der kan kryptere i Cæsar-kode. Denne \caesar-kommando skulle så udbytte hvert bogstav efter dette princip:
a -> d
b -> e
c -> f
d -> g
etc.

(Blot et konkret eksempel, som i øvrigt ligger meget langt fra det, jeg skal bruge det til.)

Man kunne selvfølgeligt bruge \StrSubstitute fra xstring-pakken, hvilket ville se nogenlunde således ud:
\usepackage{xstring}
\newcommand{\caesar}[1]{\StrSubstitute{a}{d}
{\strSubstitute{b}{e}
{\strSubstitute{c}{f}
{\strSubstitute{d}{g}
...
{#1}
...
}}}}

Men det bliver, som I kan se, temmelig besværligt, når der kommer tilpas mange substitutioner ind - især fordi jeg skal have en masse tuborg'er i slutningen svarende til antallet af substitutioner.

Findes der ikke en lettere løsning?
Avatar billede aliaz Nybegynder
04. juni 2012 - 09:40 #1
I min verden lyder det som et job for søg/erstat i Notesblok, erstat-funktionen i Excel, Matlab eller lignende.