Avatar billede Kristian_hansen4 Nybegynder
11. juni 2012 - 14:50 Der er 6 kommentarer

Installere MacOS på PC

Hej. Jeg har længe overvejet og installere Mac OSX på min computer af mærket MSI CX620MX. har tænkt mig og bruge hackintosh - er der nogen der kan fortælle lidt om, om det vil virke med min Computer, kan nemlig ikke selv finde noget der handler om min computer ;)..

Ps.
Er det Ulovligt? :)
Avatar billede KHHP Juniormester
11. juni 2012 - 16:07 #1
Hej
at installere mac os x på en pc er en nem og billig måde at få et indblik i hvordan mac os x virker og hvor effektivt og brugervenligt det er. Dog er det et brud på Apple EULA(brugerlicens aftale) at installere systemet på computere der har et andet mærke end Apple.
Dog har jeg erfaring indenfor området og kan fortælle dig at alt vil virke bortset fra grafikkortet. Jeg vil dog ikke fortælle dig hvordan du gør det, da jeg så vil bryde en del af den licensaftale jeg jo har accepteret på min lovlige installation af Mac OS X, hvori der står at jeg ikke må hjælpe, eller muliggøre installation og brug af Mac OS X på en computer der er af andet mærke end Apple.
Dog kan jeg forklare dig hvorfor dit grafikkort ikke vil virke i OS X. Det er nemlig fordi at din Intel Core i3 processor indeholder et grafikkort i sig selv, som kører side om side med det kraftigere kort der sidder i maskinen. Mac OS X kører dog med en speciel Apple-udviklet metode til at skifte mellem de to kort, og der er ikke fundet nogen måde at simulere dette skift med. Hvis det var sket havde du haft muligheden for at tvinge den til at bruge dit stærkere kort, mod at miste ca. 30 minutters batterilevetid. Dog vil et skift til Mac OS X alligevel betyde længere levetid på batteriet mellem hver opladning. Jeg gjorde engang forsøget, bare for at se om det kunne lade sig gøre, på en nu 3 år gammel Dell og den gik fra 3,5 timers levetid i windows 7 til 5 timer og 15 minutter i Mac OS X. Så den fik næsten ligeså lang levetid som nudagens MacBook.
Jeg vil dog ønske dig god fornøjelse med at forsøge dig frem i form af installation af OS X på din PC. Husk at google for det meste kan hjælpe med mange problemer.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
11. juni 2012 - 18:43 #2
For det første er det ikke et brud på Apple's EULA, da den del ikke gælder i EU, i det den del er i strid med konkurrence-reglerne.

For det andet er det ikke en nem måde at få et indblik i MacOS, da det er et helvede at skulle få hardwaren til at blive accepteret i MacOS'en.
Apple har et lille udvalg af hardware de benytter og de har kun drivere til dette udvalg, så har man hardware, der falder udenfor dette, så er det meget svært at få det til at virke.
Har man det hardware de benytter, så er det ofte rebranded i hardwarens BIOS/firmware og det skal man så også gøre for at Apple acceptere det fuldt ud, hvilket så igen giver problemer i Windows, da driverne fra de normale producenter så ikke passer. Man skal så i stedet for bruge Apple's Boot Camp drivere for at få det til at virke i Windows.

Endelig kræver MacOS et UEFI-system, hvilket nogle af de nyere systemer måske kan klare, men ikke alle. Har man ikke et UEFI-system, så skal man i gang med en rodet emulering.
Kører man ikke UEFI i forvejen og har et Windows-system kørende, så skal man enten rette i BIOS'en for hvert skift af styresystem man ønsker at lave eller reinstallere Windows til UEFI, hvilket kræver Windows 7 eller nyere.

Dette er sikkert ikke alle problemerne, men har du mod, tålmodighed, stædighed, lyst til at ofre penge på at udskifte hardware og lidt teknisk forståelse og snilde, så kan det sagtens lade sig gøre.

Min Hackintosh er en MSI Wind U100 med en Snow Leopard på, hvor jeg "kun" skulle skifte og rebrande WIFI-kortet og så emulere et UEFI-system, men MSI Wind U100 er så også et af de systemer, der er nemmest at tilpasse og da hardwaren er ret ens for alle MSI Wind U100 maskiner, så er brugergruppen rimeligt stor.

Maskiner med mere varierende hardware gør det sværere.

Er du ikke skræmt endnu, så er her lidt links til miljøet omkring Hackintosh.
http://tonymacx86.com/
http://insanelymac.com/
Avatar billede KHHP Juniormester
11. juni 2012 - 20:02 #3
Nåh Ok. Jeg troede at Apple EULA skulle overholdes world wide, men i så fald, kunne man jo godt have givet lidt flere detaljer.
Her findes en videoserie hvor installationen gennemgås på en HP med næsten samme hardware som spørgers PC og derfor vil installationen være stortset den samme. Videoerne er godt nok til Snow Leopard, men med en eksisterende Mac, enten i VmWare, VirtualBox eller for den sags skyld en lånt Mac, så kan du på tonymacx86.com bruge UniBeast til at installere Mac OS X Lion direkte fra USB. Ellers kan du følge vieoerne, hvor alle nødvendige processer udføres for at systemet kan bruges til at foretage opdatering til Lion.
http://www.youtube.com/playlist?list=PLA1D530EE6CECA2B7&feature=plcp

Så vil jeg da lige ønske dig god arbejdslyst med det, da det som #2 nævner er meget lidt hardware der virker optimalt. Inden jeg fik en MacBook Air(som var en dyr anskaffelse, men pengene værd) havde Mac OS X installeret på 99% kompatibel hardware og jeg kunne bruge en umodificeret ASUS Radeon HD5670 i OS X med Apple's standard drivere i Lion.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
11. juni 2012 - 22:35 #4
#3
En producent må ikke begrænse udvalget af udvidelser og reservedele, hverken tekniske, som med EULA, eller praktisk, som med specielle kodede chips.

En del printerproducenter har forsøgt sig med chips, der gjorde at kun deres egne printerpatroner kunne bruges i printerne.
EULA'er har praktisk talt alle den tekst du refererer til, men de har så en lille klausul, der siger at den tekst kun gælder hvor loven tillader det.
Problemet er at mange slutbrugere ikke kender deres rettigheder og dermed tror de at alt i EULA'en er gældende.
Avatar billede Kristian_hansen4 Nybegynder
18. juni 2012 - 09:07 #5
jeg siger man tak for jeres råd og svar - vil sætte mig i gang med at arbejde med det snarrest muligt :)- sender i et svar - så får i nogle point :)
Avatar billede KHHP Juniormester
21. juni 2012 - 09:51 #6
Mit kommer her.
Men vent med at acceptere indtil Wally1973 har lagt svar også.