Avatar billede dkcas11 Nybegynder
12. juni 2012 - 12:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Router og PC IP'er ikke kompatible

Hej derude,

Jeg har et problem med at få min trådløse printer til at snakke sammen med min stationær computer. Jeg har for lidt siden sat en switch imellem mit modem og min ruoter, for at rykke routeren længere væk. Men nu vil min computer ikke snakke sammen med min printer fordi de har to forskellige IP adresser.
Computeren har IP adressen 2.107.188.122 og printeren 192.168.0.106 og er derfor ikke kompatible. Er der en måde, hvorpå jeg kan få min stationær til at fungere med printeren?
Her er et lille 'kort'.

Modem
  |
Switch - PC
  |
Router - Printer
Avatar billede lordnelson Seniormester
12. juni 2012 - 12:20 #1
Går ud fra din pc før var koblet til din router, routeren virker som dhcp server, og deler adresser ud til de forskellige enheder der kobles på, Dette kan også ses i dine ip adresser , Pt er din Pc koblet uden om routeren. Ville være nemmest at koble pc til routeren
Avatar billede Blandy Praktikant
12. juni 2012 - 14:32 #2
skal se sådan her ud:

Modem
  |
Router - pc
  |
Printer

Altså printer, computer skal være forbundet din router. Og din router skal være DIREKTE forbundet til dit modem.
Avatar billede dkcas11 Nybegynder
12. juni 2012 - 17:27 #3
Problemet er at den computer, som skal forbinde til printeren, kun kører kabel. Dog er det bare at smække et udvidelseskort eller en USB adapter i og forbinde trådløst. Men hvis jeg skal forbinde med kabel til routeren, skal kablet helt op på loftet, hvor routeren er blevet flyttet hen.
Der er slet ikke andre muligheder en at forbinde computeren direkte til router?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
13. juni 2012 - 01:14 #4
Enten flytter du dine kabler rundt som Blandy forslår, hvor du så skal huske at netkablerne imellem enhederne altså kan være helt op til 100m, så du har lidt spillerum.

Eller også vælger du at køre med nuværende løsning, men deaktiverer DHCP-servicen på din router og stikker alle stikkene i LAN-porte kun. Dette betyder at du benytter din udbyders DHCP-server og får offentlige IP-adresser til alt, hvilket kan betyde at du skal købe ekstra IP-adresser hos din udbyder og det kan også betyde at alle dine enheder er direkte tilgængelige fra internettet uden firewall eller andet, så det kræver en del viden for at beskytte dem ordentligt.

Eller også investerer du i en trådløs router/access-point mere.
Opsætningen skal da være således.

Modem
|
Din gamle router
|
Switch - PC
|
Nyt trådløs access point - printer

Er den nye enhed en router skal den have DHCP deaktiveret og der skal kun benyttes LAN-port.
Er det et access point, så vil den kun kunne køre i denne opsætning og intet skal gøres.
Avatar billede dkcas11 Nybegynder
22. marts 2016 - 20:21 #5
Lukning af tråd.