Avatar billede KHHP Juniormester
13. juni 2012 - 14:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Mobilt bredbånd driller

Hej
Jeg har for nylig købt mobilt bredbånd hos Oister, eftersom at Skyline lukker og slukker for nettet i udgangen af denne måned. Dog har vi 6 computere i huset hvor der ofte er 2-3 der skal på samtidig. Det problem forsøger jeg at løse ved at oprette en netværksbro på min server og så sende forbindelsen, via en switch, ud til huset 2 routere. Muligheden for at lave et ad-hoc netværk mellem computerne trådløst kan ikke lade sig gøre da det kun er 2 windows-bærbare der har wi-fi resten kører på kabel.
Dog virker den traditionelle "Marker netværksforbindelser, højreklik -> broforbindelse"-metode ikke. Jeg har forsøgt både med og uden switch at forbinde computeren til den ene router for at teste det inden jeg flytter serveren nedenunder hvor routerne lige nu får forbindelsen fra Skyline.
Ville jeg kunne løse problemet på anden måde? Måske med VPN?
Har nemlig prøvet VPN, men kan ikke rigtig få det til at virke. Jeg kan fint få forbindelse fra både min Mac og min WIndows 7 PC, men internetadgangen kommer ikke med.
Under opsætning af VPN-server rollen har jeg fortalt windows server 2003 at det netværkskort der har forbindelse til nettet er det mobile bredbånd. Det er vek så vidt korrekt, fordi jeg jo fjerner forbindelsen fra Skyline og så er det den eneste forbindelse der er ud til nettet.
Men hvordan ville I andre konfigurere en forbindelse der ser således ud:
Internet -> Oister USB-modem -> Windows 2003 Server -> Switch -> Router 1 & 2 -> tilsluttede computere

Er lidt lost angående hvordan jeg skal få det til at virke.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. juni 2012 - 14:44 #1
køb en 3g-router
http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/netvark-og-router/JENAL3G/jensen-airlink-3g-og-4g-router
så sidder donglen i den, og alle maskiner kan gå på nettet uafhængigt af andre.
Avatar billede KHHP Juniormester
13. juni 2012 - 14:59 #2
Den løsning havde jeg overvejet, men da både jeg om min bror flytter hjemmefra om en måned, så vil de 4 af computerne forsvinde og så kan de "gamle" ikke finde ud af at bruge sådan noget moderne noget, så har de nok i at flytte modemmet fra pc til pc. Så jeg spurgte som sådan bare fordi jeg ville undgå yderligere udgifter.
Man kan man ikke købe en USB til RJ-45(Ethernet) adapter hvor jeg så bare tilslutter den vej og så virker det?
Hvis vi skal ud og købe ny router, så den vi lige købte, for 2 måneder siden, jo være penge smidt ud af vinduet.
Men det var ellers et godt forslag.
Avatar billede KHHP Juniormester
20. august 2012 - 14:16 #3
Lukker og slukker for nu, så hvis du lige vil smide svar, fordi du havde jo en fornuftig løsning på mit spørgsmål.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. august 2012 - 14:35 #4
bare luk selv
Avatar billede KHHP Juniormester
28. oktober 2012 - 16:22 #5
ok
Avatar billede PeterH29 Nybegynder
12. august 2014 - 23:26 #6
Du kan også sagtens få en 3G/4G router med porte til kabler, hvis de andre maskiner er så gamle at de ikke har WiFi.

Mvh Peter
http://mobiltbredbånd.dk