Avatar billede Aatak Nybegynder
08. juli 2012 - 02:30 Der er 13 kommentarer

Er der nogle der ved hvordan man kan gendanne en erstattet word-fil? Vil i ikke nok være sød at hjælpe!!!!

Hej eksperter

Jeg står i en situation, hvor jeg ved en fejltagelse er kommet til erstattet en word-fil:(
Er der nogle af jer, der ved hvordan man kan eller om i det hele taget kan lade sig gøre, at gendanne den erstattet fil på en mac pc?
Jeg har fundet filen i word under de seneste åbnet dokumenter, men jeg kan desværre ikke åbne selve filen:(

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe!!
På forhånden mange tak

Mvh
Aatak
Avatar billede Nivre Nybegynder
08. juli 2012 - 09:24 #1
Hej Aatak

Jeg er ikke ekspert, men flittig læser af dette forum. Kan det evt. tænkes at du har
en backup-kopi i time-machine ?? I det tilfælde burde filen skulle kunne findes fra før
du overskriver den. (Men det er måske for nemt et svar ???)

Hilsen Nivre
Avatar billede Aatak Nybegynder
08. juli 2012 - 11:18 #2
Hej Nivre

Tak for dit svar.
Time-Machine på min pc  var desværre ikke slået til, da jeg kom til at erstatte filen:(

Med venlig hilsen
Aatak
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. juli 2012 - 13:59 #3
Prøv at søge her i eksperten på 'filerecovery', der er flere tips,som måske kan hjælpe dig. Hvis selve din fil (teksten) ikke er blevet overskrevet, ligger den jo nok stadig på HD.
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. juli 2012 - 14:31 #4
Prøv at søge her i eksperten på 'filerecovery', der er flere tips,som måske kan hjælpe dig. Hvis selve din fil (teksten) ikke er blevet overskrevet, ligger den jo nok stadig på HD.
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. juli 2012 - 14:35 #5
Du kan også se,om du kan bruge noget af det her :
http://www.pctools.com/dk/file-recover/
Avatar billede Aatak Nybegynder
08. juli 2012 - 20:46 #6
Hej Richardjensen

Tak for dine svar.
Du kender vel ikke en anden hjemmeside/program der gratis?
Jeg har søgt på 'file recovery', som du har skrevet. Men jeg fandt desværre ikke rigtig noget der kunne bruges:(

Med venlig hilsen
Aatak
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. juli 2012 - 21:29 #7
Efter din beskrivelse i start,synes jeg ellers der ser ud til at være hjælp i :http://www.pctools.com/dk/file-recover
Der er masser ef prg. til hjemmesidedesign på nettet, både gratis og betalings, men jeg kender dem ikke rigtig - det er jo også en smagssag. jeg har selv 'leget lidt' med at lave egen hjemmeside med prg. 'frontpage'. Drevne (nørder) synes vist det er 'lidt snyd' og foretrækker i stedet at bygge helt fra bunden med fx HTML, - det kræver en del 'indledende øvelser, for at håndtere det.
Avatar billede buttwipe Juniormester
09. juli 2012 - 00:33 #8
Hvilken version af OS X bruger du?
Avatar billede richardjensen Seniormester
09. juli 2012 - 10:19 #9
Her kører jeg  Win 7, - og på en anden comp. XP home edition
Avatar billede buttwipe Juniormester
09. juli 2012 - 18:38 #10
#9
Det var nu trådstarter jeg stillede spørgsmålet til.

Som du kan se er spørgsmålet oprettet i kategorien "Mac", hvilket betyder at recoveryprogrammer til Windows ikke kan bruges.
Avatar billede Aatak Nybegynder
10. juli 2012 - 00:21 #11
#8
Jeg bruger Mac OS X Lion 10.7.4.

På forhånden tak
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2012 - 14:27 #12
Photorec burde kunne finde din forsvundne fil. Det er det eneste gratis program, jeg kender. Den skal dog køres gennem Terminal, men hvis du ikke er fortrolig med den, hjælper jeg dig gerne igennem.

Photorec kan downloades her:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download
Vælg 'Test-Disk 6.13' til Mac OS X (Intel). Bemærk, at de lister beta-versionen først. Du skal sørge for at vælge version 6.13, bare for at være på den sikre side.

To ting:
- Du skal ikke bruge computeren længere til andet end at køre Photorec, da du kan risikere at overskrive den "slettede" fil yderligere og dermed gøre det vanskeligere at gendanne den.
- Du skal regne med, at det tager lang tid, flere timer, hvis det er hele harddisken, der skal scannes.
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2012 - 14:40 #13
Der skulle egentlig være tre ting:
- Du skal bruge en USB-nøgle, ekstern harddisk e.l. Det er udelukkende for at gemme de gendannede filer på en anden disk sådan, at du undgår at overskrive filen, du leder efter, med de gendannede filer. Photorec gendanner nemlig ikke kun filen du leder efter, men alle filer den finder af den ønskede filtype.