Avatar billede Settemand Nybegynder
14. august 2012 - 21:27 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

SSD disk sata 3 på sata 2 bundkort og Radeon HD 5450 på samme bundkort.

Hej.
Jeg har en ældre PC med følgende bundkort.
"MSI P965 Neo".

Jeg ønsker at opgradere PC'en med en SSD Harddisk.
Men jeg kan se at bundkortet kun understøtter SATA 2, så kan jeg købe en SATA 3 disk og smide i og så akseptere at den ikke kører med "fuld fart"?
System harddisken er en ældre IDE HD, så hvordan kan jeg nemmest overføre styresystemet til den nye disk?
Jeg bruger i øjeblikket Win7_32 home edition. Men det er en upgrade version fra Win Vista, som var en upgrade fra Win XP. Er der nogen mulighed for at upgradere/reinstallere uden først at installere Win XP, så Win Vista og så til sidst Win 7? Desuden vil jeg også gerne upgradere videre til Win 7_64 (Som, jeg har fået at vide, ligger i fuld version på instalationsdisken. Så det skulle være muligt.)(Da jeg også vil smide yderligere 2 GB ram i og ende med 4GB) Er det muligt?

Desuden vil jeg gerne opgradere skærmkortet til et Radeon HD 5450. (Da det er passivt kølet, og forholdsvis billigt.)
Det er ikke nævnt på MSI's hjemmeside som et understøttet kort, men det kører PCI express x-16, og det er der på bundkortet. Så kan man regne med at det vil køre?

Det hele er en del af en større upgrade for at få en så lydløs PC som muligt. Så jeg vil også smide en Silent CPU køler i og en passivt kølet strømforsyning i. Men de store udfordringer er SSD disken, overførslen/reinstalleringen af styresystemet og skærmkortet.

MVH Settemand
Avatar billede kimtheman Novice
14. august 2012 - 23:48 #1
Ja det skulle der vist ikke være nogle problemer i:
http://hwt.dk/Forum/291996/Sata-3-med-sata-2-bundkort

Clon din harddisk så du kan overføre til den nye:
http://www.comon.dk/art/113703/guide-clonezilla-kloner-din-harddisk-helt-gratis

Vil også mene du kan geninstallere igen uden brug af xp/ vista. Men prøv at læs noget mere her:
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/upgrading-to-windows-7-frequently-asked-questions

F.eks. står der
"En opgraderingsinstallation erstatter den aktuelle version af Windows med Windows 7, og dine filer, indstillinger og programmer bevares på deres pladser på computeren. En opgraderingsinstallation kan udføres både med opgraderingsversionen og den fulde version af Windows 7. "

Hvis bundkortet understøtter PCI express x-16 så ja.
Avatar billede Settemand Nybegynder
15. august 2012 - 15:30 #2
Tak for hjælpen Kimtheman.

Jeg kaster mig ud i det.
Jeg har læst lidt på linket til Microsoft, du gav mig. Det med at klone disken skulle virke, men det ser ud til, at jeg ikke kan opgradere til win7_64, når det er en upgrade version jeg har. Men jeg prøver alligevel.
Avatar billede kimtheman Novice
15. august 2012 - 22:08 #3
Jamen ligger da så lige et svar, hvis du vil af med nogle point.

I forhold til at skifte fra 32 til 64, så læs på siden her under "Can I upgrade from a 32-bit version of Windows to a 64-bit version of Windows 7 or from a 64-bit version of Windows 7 to a 32-bit version of Windows?":

http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/32-bit-and-64-bit-Windows-frequently-asked-questions

Du skriver du vil have 2gb mere i og ende på 4gb.

Du vil jo kunne trække omkring 3.5 GB af denne hukommelse, så spørgsmålet er, om det kan betale sig for dig at skifte til 64 bit:
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/taking-the-mystery-out-of-64-bit-windows

Kører selv på 32 bit med 4gb og har ingen problemer. Og er nu nok en af dem, der bruger en computer rigtig meget osv.

Og ved da også, at mange oplever diverse andre problemer med drivers osv med 64 bit versioner.
Avatar billede kimtheman Novice
16. august 2012 - 01:06 #4
Nå ikke
Avatar billede Settemand Nybegynder
16. august 2012 - 22:26 #5
Hej Kimtheman.

Jeg har tildelt dig point ved svar #2.
Tak for hjælpen.

Men der rejser sig lige et ekstraspørgsmål.

Du skriver, at jeg med et 32 bit system kan trække 3.5 GB, men er max i 32 bit ikke 4 GB (incl. ram på skærmkortet), så hvis jeg har et skærmkort med 1 eller 2 GB, så skal det allokeres af systemet og dermed trækkes fra de 4 GB systemram?
Eller er det mig der sammenligner æbler og pærer, så de to ting har ikke noget med hinanden at gøre?

MVH Settemand
Avatar billede kimtheman Novice
17. august 2012 - 18:55 #6
Nej du har selv taget point. Ved at acceptere dit eget svar i #2

Og ja vil mene, du har ret i, at de 4gb er inkl. grafikkort.
Avatar billede Settemand Nybegynder
17. august 2012 - 19:22 #7
Hej kimtheman.

Ups. Jeg er ny her i forummet så det var en smutter. Sorry. Jeg var ikke helt inde i hvordan man bruger pointsystemet.
Avatar billede kimtheman Novice
18. august 2012 - 09:03 #8
Det er helt okay.
Avatar billede Settemand Nybegynder
22. august 2012 - 23:01 #9
Hej.

For info: (og hvis andre skulle læse tråden med samme problem.)
så fulgte jeg dine råd kimtheman og prøvede at klone min disk med Clonezilla.
Men den var umulig at få til at virke, da min nye disk er 10 GB mindre end den gamle. (Fra en 250 GB IDE disk til en 240 GB SSD)(Clonezilla og de fleste andre lign. programmer der findes på nettet, virker kun fra en mindre til en større disk!!)
Jeg prøvede først at følge proceduren for disk til disk klon, men uden held.
Så prøvede jeg Image metoden, men den lavede stadig et image af hele disken (også det ubrugte).
Så ændrede jeg partitionen på den gamle disk, så den blev mindre en den nye og prøvede begge muligheder igen. Men stadig uden held.

Så prøvede jeg forskellige andre programmer (3 stk for at være præcis).

Men det korte og lange er:
Hvis nogen vil klone fra en større disk til en mindre, så brug Casper XP trial version.
Den virker i 30 dage. "And it does the trick".
Avatar billede kimtheman Novice
23. august 2012 - 00:13 #10
Kan ikke helt forstå hvad der går galt for dig. For jeg har da en backup af min SSD disk hvor styresystem/ programmer osv er på. Og denne fylder da kun de ca. 50gb. Og denne klon har jeg lavet med Clonezilla.

Og har også før taget en klon/ backup af en skjult partion og installeret denne på en anden harddisk. Og hvor klon filen kun fyldte meget lidt.

Så ved ikke helt hvorfor det ikke vil lykkes for dig hvis du følger guiden slavisk.
Avatar billede kimtheman Novice
23. august 2012 - 00:14 #11
Skal siges min SSD er på 120Gb så den har ikke taget hele disken.