Avatar billede Nikoblicko Nybegynder
03. september 2012 - 20:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

er det dumt at købe ny led pc monitor skærm, når touch snart kommer?

Hej folks !

Jeg skal have en ny skærm til min stationær, jeg har installeret Windows 8 på den, og det jo touch venligt. Men jeg ved ikke om det er så vigtigt.

Ville i anbefale at jeg ventede lidt til da kom nogle gode touch skærme på markedet, eller skal jeg bare købe en god alm. led skærm? :)=

det skal bruges til browsing, musik producing, gaming osv..
mange tak!
Avatar billede MTNielsen Nybegynder
03. september 2012 - 21:28 #1
Touch har været her længe, men du ser det typisk kun på bærbare tablet computere eller andre specialiserede touch computere, som for eksempel Microsoft Surface, eller fritstående maskiner til informations- og interaktionsbrug; supermarkeder, apoteker eller banker, hvor det er meget uhandy at stille keyboard og mus op.

Det er fuldstændig overkill at købe en touch skærm til almindeligt arbejdsbrug på din desktop maskine, med mindre du arbejder i et miljø hvor du ikke har adgang til mus og tastatur.

Hvis du skal bruge en touch skærm i forbindelse med dit arbejde, vil jeg anbefale du køber en skærm til formålet som du kan have stående eller liggende ved siden af, efter behov.
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. september 2012 - 23:13 #2
Det kan godt betale sig med touch skærme, de koster ikke ret meget i dag.
Her et lidt af mine personlige oplevelser.
Afsluttende med lidt om de der efter min mening stadig mangler.

Jeg har touch over alt "stort set" :)
Da jeg skriver kinesisk, direkte på skærmen
Det startede med en HP Pavillion TX1270oe i 2007
I dag er der selvfølgelig min Smartphone HTC Desire
Og en 21.5" til den stationære.

Og jeg bruger det flittigt hvor jeg kan komme til det, og Windows har virkelig oppet sig på det område, indtil nu har Windows reageret meget langsomt på touch, hvor langsomt ved man kun når man skriver kinesisk, det var Windows der satte tempoet, ti tegn kunne tage 5++ minutter at skrive.
Men med W8 er det en her og ny reaktion, nu er tempoet afhængigt af mig.

OM jeg bruger skærmen til andet JA, jeg må ofte tage mig selv i at plante fingeren på de andre computeres skærme :)
Man vender sig hurtigt til det.

Til W8 er touch en god ide.

Det er en god fornemmelse at svirpe skærmen hurtigt til venstre eller højre, og se ikonerne flyve af sted, og når det rigtige ikon kommer frem så trykke og du er der.
Det tager normalt flere klik med musen, men kan ofte klares med et svirp og et tryk.
Der er selvfølgelig mange andre fordele med touch+W8
som man opdager når man bruger det.

Der dog stadig brug for tastaturet.
Ved skriveri, da det er betydeligt mere behageligt at føle modstanden ved trykket.
Og W8, Office har stadig mange funktioner og små ikoner der ikke er tilstrækkeligt tilpassede til touch miljøet.
Her er det så godt jeg gennem årene har lært de mange tastatur genveje.
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2012 - 07:31 #3
se det på denne måde

du skal vaske dine fingre tit eller bliver skærmen klistret helt til

er det så noget nyt brugeligt

m.v.h
Avatar billede esendk Nybegynder
04. september 2012 - 09:27 #4
Dumt og dumt, jeg ville nok selv vente lidt. Men jeg vil ikke bruge ordet dumt! Det kommer vel an på, hvordan du arbejder med din PC. Jeg ville vente og se.
Avatar billede jensenjs Juniormester
04. september 2012 - 11:16 #5
Men min anbefaling er:
Hvis muligt afprøv det i en periode.
Hvor stor er prisforskellen med/uden

Man skal finde ud af om man er interesseret og bestemme sig.

Er man interesseret, så er valget ikke så svært.
Man kan så diskuterer fingre på skærmen, jeg har ikke det store problem med det, det er ikke værre en så mange andre skærme jeg har set, det er et overdrevet problem.

Er man ikke interesseret, så er valget også let. Lad være

Er man i tvivl
Så se på skærmenes priser og kvalitet inden for de specifikationer du ønsker for en skærm.
Hvad koster en touch skærm i forhold til din ønske skærm uden touch. Er du parat til at betale merprisen for touch.
Er prisforskellen minimal, så ville jeg vælge den med touch, der er jo ingen der tvinger mig til at bruge det, og det er lidt svært at tilføje bagefter.

Og til sidst, HVIS det er muligt så prøv det i nogen tid, lær at arbejde med det, og vurder så ja/nej

Mit valg var ikke så svært, som jeg skrev tidligere jeg skriver kinesisk direkte på skærmen, og har så derudover også fundet ud af hvor meget hurtigere jeg kan arbejde med mange andre funktioner. Jeg bruger dog stadig mus og tastatur i stor stil.
Avatar billede Nikoblicko Nybegynder
04. september 2012 - 12:00 #6
Tusind tak for alle jeres svar!

Jensenjs har givet nogle rigtigt gode svar, og da jeg synes det er meget spændende med touch tror jeg at det er den vej jeg vil gå, os eftersom at jeg kunne forstille mig at det kommer til at gå stærkt med touch når w8 bliver solgt.
Men tror dog det lidt tidligt at købe touchskærme, synes at de er en smule dyre, men vil søge lidt efter nogle :)

-jensjs hvis du lige gider oprette et svar:)
Avatar billede jensenjs Juniormester
04. september 2012 - 13:56 #7
OK Svar
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2012 - 15:59 #8
du bliver nok træt af at tørre skærmen af

jeg ved det fordi det er prøvet men det er dit valg