Avatar billede rix Praktikant
15. oktober 2012 - 18:23 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Tænker på at bruge Linux

Hej alle sammen.

Jeg ville gerne af med win. (af mange slags grunde)

Og tænker på linux.
Det jeg bruger min com. til er
1. surfe på nettet.
2. lege lidt med PHP.
3 chatte på IRC (mIRC)
4 spille nogle forskelige spil.
5 lege lidt med C#.

Hvad er jeres mening skal jeg bide i det sure æble og forsætte med win. eller kan jeg godt (selvf. med lidt arbejde) gå over til linux.
15. oktober 2012 - 18:28 #1
... spille nogle forskelige spil.... - Hvilke slags ?
Avatar billede rix Praktikant
15. oktober 2012 - 18:31 #2
BF3
Savage 2
LOL
Call of duty 2 og 3

Osv..
Avatar billede chalde Seniormester
15. oktober 2012 - 18:46 #3
#2 Så slipper du ikke for Windows hvis de skal køre bare nogenlunde.
15. oktober 2012 - 18:47 #4
... skal du ikke forvente kan køre under [Linux] ... ellers ville der nok være MANGE som ville bruge [Linux] ...  ;-)
Avatar billede pkbech Juniormester
15. oktober 2012 - 19:20 #5
Du kan ikke spille BF3 eller Call Of Duty: MW3 på linux Savage 2 og MW2 måååsk men ikke optimalt.

LOL kan nok godt spilles med WINE men vis listen forsætter må jeg nok indrømme at du nok er nød til at bide i det sure æble og kører windows.

Måske også en ide at "prøve" linux via dual boot muligheden og se om du kan lide det. Men du skal ikke regne med at kunne game det store på din computer når du er startet i Linux.

Men PHP, IRC, Surfing er langt bedre/sikre på Linux i IMO fordi du har adgang til så meget freeware/opensoft. Også få bruger linux så det er ikke interessant at udvikle malware til Linux. Men det tager lidt at komme igang. Linux kræver desvære stadig idag at du er villige til at bruge tid på din computer og lærer lidt om den.

Hvilket ikke er nødvendigt på windows/MAC OS hvor alle kan få det meste til at virke uden problemer. Tilagengæld vil jeg påstå den flexiblitet Linux giver i bruger grænsefalde og muligheder er langt bedre end konkurrenterne samt stabiliteten er langt bedre du vil aldrig se en linux partition "dø" (kræve geninstallertion) den kan altid repareres imodsætning til Windows der skal geninstalleres 1-2 gange om året hvis ikke du vil havde den bliver urimiligt langsom. Eller som af andre årsager gør at du er nød til at geninstaller og starte for fra med at opdater.

Alt i alt dual boot er en mulighed men du kan nok ikke helt skrotte windows hvis du bruger din computer til nye spil selv om Linux er begyndt at komme lidt med med nogen få til der kører native. Gamle windows spil kører som reglen bedre på Linux end i window. (XP eller ælder)
Avatar billede lassebm Nybegynder
15. oktober 2012 - 19:54 #6
Hvis du spiller "særiøst," så behold windows platformen, eller spiller flere forskellige spil. Jo, mange spil fungere med POL / Wine / Crossover, men det kan være et h... at få til at virke ordentligt.

Nu nævner du C#. Det er jo rent Microsoft produkt, hvorpå du også burde beholde win platformen. Hvis du godt kan lide at programmere, og ikke er bundet af noget bestemt sprog, kan du jo prøve med c++,ruby,perl,php,python istedet.

Ellers du kan du sagtens dual boote. Det er en god idé at starte med indtil man finder ud af præcist man skal bruge og ikke bruge på de forskellige platforme. Eller dual boote permanent.
Avatar billede rix Praktikant
15. oktober 2012 - 19:58 #7
Hmm hvis jeg kan win til rent spil "plat form" og linux til det andet (har jeg hørt man kan og som du skriver) hvordan kan jeg klare det bedst?

For min ønske er at bruge noget der er bedere end Win. og mac har jeg hørt at man ikke må/kan bruge på win. maskiner :(
Avatar billede lassebm Nybegynder
15. oktober 2012 - 20:11 #8
Har du 2 harddiske, så er det, det nemmeste. Ellers skal du partionere den ene du har, så du har noget ledig plads, hvor du kan installere linux på. (installer linux til sidst, ellers virker dual boot ikke). Og så pas på, du ikke installere oveni windows, så sletter du data! (Husk backup for gods skyld, hvis du er usikker)! :o)

Ubuntu er en god betynder distro, og nem at få hjælp til.

MAC bruger OSX, som er en BSD udgave.. Hvis du vil noget lign dette kan du prøve med f.eks. FreeBSD.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. oktober 2012 - 20:13 #9
hvis du har en kraftig maskine, så kør linux, og med en virtualbox med windows til spil.
Avatar billede pkbech Juniormester
15. oktober 2012 - 20:33 #10
Den nemmeste måde at komme i gang med Linux er nok at hente Ubuntu (http://www.ubuntu.com/) og lave et USB stik som du kan boote op på og installer gparted (partitions mannager hvis ikke du lige har to harddiske) det anbefales at du laver backup men det er jo kun for tøser ;) Men med gparted at kun resize og flytte partioner rundt på fysiske diske. Og gparted er lidt nemmere end fdisk (windows standard partions program).

Der efter at Ubuntu nemt installeres på fri plads på hvilken som helst af dine harddiske.

Efter installertionen siger du bare ja til GRUB installation af dual boot
Avatar billede chalde Seniormester
15. oktober 2012 - 20:59 #11
#9 Der ville jeg nok gå den anden vej (virtualisere *NIX). Virtuelle maskiner og de grafikmæssige krav flere af hans spil på listen har, er et yderst ringe mix.
Avatar billede rix Praktikant
16. oktober 2012 - 18:18 #12
Hej jeg har nu installeret linux (som sådan set) og jeg kan nu afprøve det indnen jeg smider systemet på min hardisk (bruger lige nu live-cd genial)

Så denne tråd kan nu lukkes.

har valgt at
pkbech
lassebm

står til at modtage point.
Avatar billede pkbech Juniormester
16. oktober 2012 - 19:06 #13
okay tak :) så vil jeg smide et svar
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2012 - 09:02 #14
Det er faktisk endnu lettere med Wubi og Ubuntu: http://www.ubuntu.com/download/desktop/windows-installer
Så skal man ikke bøvle med partitionering, etc.