Avatar billede MIK_70 Juniormester
24. oktober 2012 - 15:45 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Ekstrem langsom boot - opstart

Så er der er et spørgsmål til virkelighedens eksperter. I får hele historien men spørgsmålet behøver ikke at have noget med det foregående forløb at gøre men det ved sikkert kun en ekspert.

Maskinen er en Lenovo ThinkPad T500 type 2243. OS er WIN7 Pro

Første problem var at der opstod en kortslutning i et USB-stik, hvilket fik bundkortet til at stå af. Symptomet var at maskinen aldrig bootede længere end til Lenovos første "flash-screen".

Derpå blev bundkortet udskiftet. Maskinen kørte derefter fint i ca. én uge hvorefter den pludselig slet ikke ville boote.

Det viste sig at være CMOS-batteriet der var fladt, hvorefter vi skiftede dette.

PROBLEM/SPØRGSMÅL:
Status er nu, at maskinen egentlig godt vil boote, men den er ualmindelig længe om det. Normalt 7-12 minutter.

Er der nogen der har nogle erfaringer eller ideer til løsning ?

Mvh
MIK
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2012 - 15:56 #1
Hej Mik og velkommen til.
Da du fik skiftet bundkortet til et nyt, blev styresystemet så installeret på ny?
Har du mange programmer der starter sammen med Windows?
Har du mange ikoner på skærmen?

Hent CCleaner og foretag en oprydning:
Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Lad programmet foretage en oprydning...
Hent Malwarebytes og scan din pc:
Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html?part=dl-10804572&subj=dl&tag=button

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen. Kopier loggen herind.
Mht.: Vista/Win7 - HøjreMusseTast - "Kør som Administrator..."
Avatar billede MIK_70 Juniormester
24. oktober 2012 - 16:16 #2
Hej 220661

Til dine første?
Ja
Nej

Bruger BullGuard full version til antivirus

Jeg tror ikke problemet er Win relateret men nok mere BIOS relateret. Ventetiden ligger mere mellem jeg trykker på start/tænd knappen til jeg får Lenovo flash screen frem, i den tid er skærmen helt sort og man kan kun høre DVD-revet og harddisken starte op og der kommer lys i BT-ikonet.

Derefter køre det faktisk ret fint med opstart af WIN7 og det er vel i den proces ccleaner ser på reged eller hvad.

Men hvis du fortsat mener det, kærer jeg da gerne en tur med CCleaner men tænk lige over hvad det ellers kan være
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2012 - 16:24 #3
Er din harddisk sat til at være enten 1 eller 2 valg i bios?
Normalt er dvd drevet 1 og harddisk 0 2 prioritet.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2012 - 16:33 #4
Ccleaner kører ikke noget i opstarten.
Man skal starte det når Windows er oppe at køre.
Det samme gælder for Malwatebytes.
Kun visse antivirus programmer kører scan under opstart.
Om Bullguard gør det ved jeg ikke.
Det kan du muligvis se i din opstart om der er en scan af disken der.
Du gør det i msconfig.
Avatar billede MIK_70 Juniormester
24. oktober 2012 - 16:40 #5
Se det er jeg faktisk lidt i tvivl om. Men hvorfor skal HD´en egentlig ikke være 1. prio.

Er der en måde jeg kan se det på uden ar skulle ind i BIOS, det er jo her jeg skal vente de her 7-10 min. ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2012 - 16:56 #6
Har du eksterne harddiske sat til pc'en, så prøv at tage dem ud.
Hvis der i din bios er sat en ekstern disk til at boote på kan man risikere at den ikke vil gå videre før der går en rum tid.
Derfor bør din harddisk 0 enten være 1 eller andet valg (efter dvd drevet)
Måske et dumt spørgsmål, men du har ikke noget i dvd drevet den "tror" den kan boote på vel?
Avatar billede MIK_70 Juniormester
24. oktober 2012 - 17:04 #7
Det er nu ikke et dumt spørgmen nej. Jeg prøver lige at genstarte og vender tilbage hvis ikke ændringer i boot rækkefølgen ændre noget.
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2012 - 17:15 #8
test maskine med burn in test for at udelukke hardware fejl
det kan der godt være alligevel men den sladrer måske

standard version

http://www.passmark.com/download/bit_download.htm

når noget har været brændt af i en maskine skal man ofte teste div dele fordi der kan være flere ting der er gået

men dit netkort driver kunne det ikke være den der leder siden den er så langsom

m.v.h
Avatar billede MIK_70 Juniormester
08. januar 2013 - 16:08 #9
treatmenice>>> Så er testen kørt uden at der blev vist nogle errors. Flere kreative forslag modtages med kyshånd.

BIOS er netop opdateret til ny version uden det gav et bedre resultat

Mvh
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2013 - 16:16 #10
Har du kørt de programmer jeg foreslog i #1?
Selvom du skulle have et godt antivirus program, skader det jo ikke at køre dem.
Avatar billede MIK_70 Juniormester
09. januar 2013 - 06:58 #11
Ja dem har vi været igennem. Og den er lige så clean som en nyvasket babynumse. Men der er vel ikke andet end at forsøge at komme ind i BIOS og så prøve factory settings.

det skulle vel ikek være så farligt når der lige er lavet en BIOS opdatering, eller hyr.??
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2013 - 07:54 #12
kunne godt ligne en geninstalering

der sker ofte det at Windows sander til fordi Windows ikke er helt smart
ofte efterlades små filer eller der direkte efterlades små filer i regdatabasen eller dll i Windows der ikke bruges mere

derfor renser man den med ccleaner - det er den letteste metode

du kunne prøve med tweaking.com inden du geninstallerer - det kunne være den kunne redde din dag

trods alt tager det ret lang tid med en geninstalering
ikke selve install men deres opdaterings show er en pestilens
hvorfor Microsoft ikke opdaterer deres servicepack hver måned så man kun behøvede hente en fil i stedet for alle deres genstarter

husk at se videoen først

http://www.tweaking.com/content/page/windows_repair_all_in_one.html

men også på hirens ligger der mange gode programmer til opryddning

http://www.hiren.info/pages/bootcd

se under cleaners

m.v.h
Avatar billede MIK_70 Juniormester
09. januar 2013 - 09:08 #13
Jamen det virker ikke som om det er opstarten af win7 der er problemet. Den går rimeligt hurtigt fra Lenovo flash screnen til velkommen til Windows og videre ind i Windows. Det er tiden med sort skærm, fra jeg tænder til flash-screnen der e rproblemet.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2013 - 09:55 #14
ok det kunne være en bios opdatering men kan ikke vide det

http://support.lenovo.com/en_US/downloads/default.page?selector=expand

der står så på skærmen ved opstart hvad den der ligger i hedder

se så under din hvad der ligger af nyere under bios

så langt kunne jeg komme

http://support.lenovo.com/en_US/downloads/default.page?selector=expand

sådan gør du
http://www.gratisimage.dk/image-DE5F_50ED3066.jpg

m.v.h
Avatar billede MIK_70 Juniormester
09. januar 2013 - 12:05 #15
Jah...det kan godt være du alligevel render med pointene. En HDD scanning fra BIOS gav for en gang skyld en fejl, så jeg tager dig på  ordet og prøver at sætte en anden i.
Avatar billede MIK_70 Juniormester
22. maj 2015 - 11:50 #16
Lukker tråden. Fik det aldrig løst