Avatar billede Medie-Ranukel Nybegynder
30. oktober 2012 - 16:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Justering af skyggepartier

Jeg har en lærerbog i Photoshop CS5 der om Justering af skyggepartier skriver:
"I Layers-panelet klik på Add Layer Mask-ikonet og mal detaljer frem i skyggen med en blød , sort pensel i lagmasken"

Jeg har bare svært ved at se hvad det er for deltaljer (skyggen fra nogle biler) der fremkommer, jeg kan se at der bliver malet med en lys farve på billedet og en mørk farve på Mask-ikonet - er der nogen der kan forklare den dybere mening med brugen af en mask?
Avatar billede prodic Mester
22. november 2012 - 16:15 #1
Brugen af en maske er forholdsvis ligetil.
Sort "fjerner" indhold i masken. Hvid tilføjer igen. Gråtoner gør det gradvist.

Så i dit lag har du formodentligt noget indhold. Hvis du i masken maler med sort, så fjerner du indholdet.
Ønsker du det tilbage igen kan du male med hvidt.

Når du først har gennemskuet princippet, så bliver det dit nye favoritværktøj.
Avatar billede Medie-Ranukel Nybegynder
25. november 2012 - 11:48 #2
Takker for svaret - jeg havde heller ikke lige fanget at man har 2 billeder og at det er det øverste mørke billede man fjerner fra så det nederste lysere billede træder frem.
Avatar billede Medie-Ranukel Nybegynder
29. november 2012 - 07:21 #3
Hej Prodic
Skriv gerne svar for point
Avatar billede prodic Mester
29. november 2012 - 08:33 #4
Du må gerne smide et svar selv og acceptere det. Ellers tak. :-)
Avatar billede Medie-Ranukel Nybegynder
08. november 2014 - 17:59 #5
svar