Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
23. november 2012 - 16:11 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Cascading Validation List

Hej eksperter

Jeg vil gerne benytte cascading validation lists i mit regneark. Altså hvor værdien i en combobox i én kolonne afgør, hvilke items der kan vælges i en combobox i en anden kolonne.

Der er masser af guides på nettet som bruger funktionen InDirect og det er også lykkedes mig at lave løsningen

I nummer 2 boks bruger jeg
=INDIREKTE(LOPSLAG(C4;carlist;3))

, hvor carlist er en namedrange

Udfordringen er nu følgende
1) Vælg en værdi i den første combobox, eksempelvis "Ford"
2) Vælg derefter værdien "Mondeo" i den anden combobox
3) Vælg nu værdien "Volvo" i den første combobox

Resultatet er, at combobox 2 bindes til de korrekte bilmodeller fra Volvo, men værdien "Mondeo" bliver stående indtil brugeren vælger noget nyt.

Brugeren har altså valgt en Volvo Mondeo!!!

Hvordan kan jeg sørge for at combobox 2 nulstilles? Eller alternativ informere brugeren om, at der ikke er valgt en gyldig combobox 2 værdi.

Makro er desværre ikke en option.
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2012 - 16:33 #1
Hvis du eventuelt vil sende filen skal jeg gerne forsøge at hjælpe.

hans.knudsensnabelamail.tele.dk
Avatar billede jens48 Ekspert
23. november 2012 - 18:44 #2
Jeg mener ikke det kan lade sig gøre uden en hjælpekolonne eller ved hjælp af VBA. Jeg har uploaded et eksempel på http://gupl.dk/687703/ som indeholder både en løsning med en hjælpekolonne og en løsning med en meget simpel makro
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
23. november 2012 - 23:41 #3
dkhanknu:
Tak for mail med forslag til, hvordan man kan fortælle brugeren at bilmærke/model ikke passer sammen.

jens48: Tak for begge forslag og input. Makro er som nævnt desværre ikke en mulighed. Jeg tygger lidt på dit forslag med hjælpekolonnen - det er ikke helt hvad jeg håbede at finde, men jeg kan ikke udelukke at det ender med at blive løsningen.

Jeg siger mange tak for hjælpen. Begge input har hjulpet. Jeg deler point mellem jer. Smid et svar.
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2012 - 14:07 #4
Jeg samler ikke på point, men du får alligevel et svar.

Hans
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2012 - 14:17 #5
Og her kommer svaret så :)

Hans
Avatar billede jens48 Ekspert
24. november 2012 - 14:53 #6
Du kan selvfølgelig også blot bruge kolonne C til at give en advarsel. Jeg har uploaded en fil med denne version på http://gupl.dk/687731/