Avatar billede Drivsholm Nybegynder
25. november 2012 - 09:44 Der er 6 kommentarer

Vedrørende køb af Windows xp og 64 bit på 32 bit maskine.

Hej eksperter!

Er det stadig muligt at købe en genuine, altså ægte kopi af Windows xp?

Og et andet spørgsmål.. kan man køre Windows XP 64 bit på en 32 bit maskine? Vil dette forværre driften, eller gøre driften bedre?

Og hvad er egentligt den helt store forskel på 32 og 64 bit, andet end 64 bit er bedre.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2012 - 10:00 #1
Jeg ved ikke om du kan købe XP mere, men du kan i hvertfald ikke 64 bit på en 32 bit maskine.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2012 - 10:10 #2
forskel på 32 og 64 bit

driverne er forskellen
bundkort kan kun bruge 4 gb i 32 bit - det grafikkortet bruger
64 bit kan bruge over 4 gb eller hvor meget din bios understøtter
se på producenten af dit bundkorts hjemmeside

men bruger man 2 gb ram i en 32 bit i spil kan man godt se forskel i spillets farver på nogle spil

xp er udgået - det er desuden også ret virus nemt
win 7 ultimate 64 bit er nok det bedste win program der endnu er lavet

m.v.h
Avatar billede chalde Seniormester
25. november 2012 - 10:47 #3
#2 Med lidt modifikationer. Sandt vedr. ram for XP vedr. 32 vs 64bit, men ikke i generel forstand (PAE giver mulighed for at 32bit OS kan adressere mere end 4gb ram i alt såfremt OS understøtter det).

#0 XP ramte end of sale til forbrugere i 2008. Det værende sagt, såfremt du kunne få XP 64bit, så blev det aldrig rigtig en succes. Der kom aldrig rigtig gode 64bit drivere, og meget software havde store problemer med det. Så 64bit er bestemt ikke altid bedre.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2012 - 11:30 #4
#3 Vedrørende PAE. Driverne i et 32bit OS er jo netop til 32bit, og jeg har læst, at de kan blive ustabilile under PAE. Hvis der ikke var et problem, så var det vel bare at putte flere ram i f.eks. windows 8 pro 32bit?
Avatar billede chalde Seniormester
25. november 2012 - 12:44 #5
#4 Har kørt med mange forskellige systemer (Win 2k3, 2k8 non-r2, div. linux) der kørte PAE stabilt. Det var primært værktøjer til statistik der kun var i 32bit, og her fik systemerne lov til at køre med fuld skrue i flere uger i træk. Ingen nedbrud eller problemer.

Men ja, der kan være driverissues, hvilket der især var førhen da mange drivere ikke var gearet til at adressere mængden af ram. Men generelt er det de absolut færreste der har behov for +4gb ram i et 32bit OS medmindre man har meget specifikke formål (som f.eks. dem jeg/vi sad med).
Fremhævelsen af PAE var også for at specificere at forskellen på 32bit og 64bit reelt ikke har noget med rammængden at gøre, så længe  man har et system der har mulighed for PAE.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2012 - 12:48 #6
Ok tak for info:)