Avatar billede bigzer Nybegynder
14. december 2012 - 04:21 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Best kamera til at optage film med for under 35000 kr.?

Hej

Jeg skal købe et videokamera til at lave kortfilm/musikvideoer med. Prismæssigt skal det gerne ligge mellem 20.000-40.000 kr. men hvad skal man vælge? Jeg har hørt at Canons spejlrefleks 5D Mark III er super godt men hvis man kun skal lave video og ikke tage billeder er et decideret videokamera så ikke bedre? som f.eks. et Sony HXR-NX5E eller noget i den stil?
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
14. december 2012 - 06:47 #1
Det er vist et af de der spørgsmål du godt selv kender svaret på.

Du har et spejlreflekskamera og et videokamera... Hmmm gad vide hvad der er bedst når jeg kun skal lave film.
Avatar billede Blandy Praktikant
14. december 2012 - 08:21 #2
Ville også mene at det lå til højre-benet at det ville være naturligt med videokamerat til det formål. Men scootergrisen, der er faktisk nogle der mener at du kan billigere og lige så god videokamera i en spejlrefleks som i et dyrt videokamera.

Syntes også det lød noget ulogisk, men flere har sagt samme.
Avatar billede chalde Seniormester
14. december 2012 - 10:06 #3
#1 Tror du vil blive overrasket hvis du undersøgte emnet lidt mere.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
14. december 2012 - 10:11 #4
er enig i at det er smartest at skyde film med videokamera, men det kommer jo an på hvad du har af krav ..

for som kan læses her : http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=13110

og her : http://www.avm.dk/artikel/visartikel.php?artikelnummer=5494

Så er det jo bestemt muligt at gøre det med dslr kamera.. og Canon EOS 5D Mark II kan jo fås for 15.000

Som nogen skriver giver det jo gode muligheder for at virkelig begrænse fokusområde osv..
så der er nok + og - ved begge modeller - man må dog antage at det stadig burde være bedst med videokamera ..
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
14. december 2012 - 13:32 #5
Forstil dig du sidder med kameraet nede ved jorden og skal filme opad i en vinkel.

Hvordan vil du hold spejlreflekskameraet og hvordan vil du se på skærmen mens du optager ?

Der ser heller ikke ud til at være XLR stik på spejlreflekskameraet så skal du måske have sådan en boks med XLR stik under kameraet.
Avatar billede bigzer Nybegynder
14. december 2012 - 17:14 #6
Ja det er klart at hvis man valgte 5D Mark III ville man skulle købe ekstra rig og lcd skærm osv. men ja ok det kan godt være det er en no brainer at man skal vælge et rigtig videokamera, havde bare hørt så mange der anbefalede 5D Mark II eller III'eren til video... men er der nogen der ved hvilket videokamera der er bedst til pengene iøjeblikket? altså med en pris på mellem 25.000-40.000 kr.?
Avatar billede chalde Seniormester
16. december 2012 - 08:38 #7
#6 Nu ved jeg ikke hvor du bor i landet, men hvis det er muligt at tage til københavn, så tag et smut ind hos hhv. Goecker eller Photografica og få en præsentation af forskellige løsninger.
For om det er bedst for dig at vælge DSLR eller videokamera, afhænger  meget af hvordan du forventer at skulle bruge det, hvilke muligheder for ekstraudstyr, rigs m.m.
Avatar billede bigzer Nybegynder
17. december 2012 - 14:52 #8
Jeg har kigget på et JVC GY-HM600... er det nogen der ved om der findes et bedre alternativ i samme prisklasse 35.000 kr. hos Goecker...
Avatar billede chalde Seniormester
17. december 2012 - 17:10 #9
#8 Prøv at kontakte dem. De er ganske flinke og bider ikke særligt hårdt. Dertil har de en masse erfaring og er gode til at rådgive.
Avatar billede bigzer Nybegynder
18. december 2012 - 11:53 #10
Ja jeg forsøger også at få vejledning hos Goecker, men tænkte det var smart at også lige spørge folk herinde samtidig som ikke har en evt. økonomisk fordel ved at sælge det ene kamera frem for det andet.
Avatar billede chalde Seniormester
18. december 2012 - 12:52 #11
#10 De gange jeg har talt med dem, så har de ikke handlet som en ungarbejder i elgiganten. De har rådgivet ud fra kundens behov (som naturligvis også handler om at få en kunde til at komme tilbage samme sted, og ikke bare sælge én ting af én omgang).

Men hør dem ad, post evt. her hvad deres anbefaling er (eller måske nærmere på fotostart.dk eller andre fotofora).
Avatar billede bigzer Nybegynder
12. januar 2015 - 14:28 #12
Chalde & Therealyoda, hvis i poster svar giver jeg point :-)
Avatar billede bigzer Nybegynder
28. januar 2015 - 14:21 #13
Lukker tråden