Avatar billede Bronee Nybegynder
26. december 2012 - 17:37 Der er 26 kommentarer

Langsom opstart af laptop

Nogen der kan hjælpe. Min Toshiba laptop er en evighed om at starte op. Her er Hijackthis logfile:

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 17:27:11, on 26-12-2012
Platform: Windows Vista SP2 (WinNT 6.00.1906)
MSIE: Internet Explorer v9.00 (9.00.8112.16457)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\Windows\system32\taskeng.exe
C:\Windows\system32\Dwm.exe
C:\Windows\Explorer.EXE
C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
C:\Program Files\Adobe\Reader 9.0\Reader\reader_sl.exe
C:\Program Files\Microsoft Security Client\msseces.exe
C:\Program Files\Common Files\Java\Java Update\jusched.exe
C:\Program Files\Trust Mouse 15349&15350\Trust Mouse 15349&15350.exe
C:\Users\Bronee\Desktop\HiJackThis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = Preserve
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://www.bing.com/?pc=AVBR
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://tv2.dk/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = *.local
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =
O2 - BHO: AcroIEHelperStub - {18DF081C-E8AD-4283-A596-FA578C2EBDC3} - C:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelperShim.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In SSV Helper - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program Files\Java\jre7\bin\ssv.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - C:\Program Files\Google\Google Toolbar\GoogleToolbar_32.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program Files\Java\jre7\bin\jp2ssv.dll
O3 - Toolbar: Google Toolbar - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - C:\Program Files\Google\Google Toolbar\GoogleToolbar_32.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPEnh] C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Trust Mouse 15349&15350.exe] "C:\Program Files\Trust Mouse 15349&15350\Trust Mouse 15349&15350.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Program Files\Adobe\Reader 9.0\Reader\Reader_sl.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [MSC] "C:\Program Files\Microsoft Security Client\msseces.exe" -hide -runkey
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Common Files\Java\Java Update\jusched.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [Trust Mouse 15349&15350.exe] "C:\Program Files\Trust Mouse 15349&15350\Trust Mouse 15349&15350.exe"
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [Sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'NETVÆRKSTJENESTE')
O9 - Extra button: Opslag - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O11 - Options group: [ACCELERATED_GRAPHICS] Accelerated graphics
O13 - Gopher Prefix:
O16 - DPF: {5C051655-FCD5-4969-9182-770EA5AA5565} (Solitaire Showdown Class) - http://messenger.zone.msn.com/binary/SolitaireShowdown.cab56986.cab
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://fpdownload2.macromedia.com/get/flashplayer/current/swflash.cab
O16 - DPF: {D821DC4A-0814-435E-9820-661C543A4679} (CRLDownloadWrapper Class) - http://drmlicense.one.microsoft.com/crlupdate/en/crlocx.ocx
O16 - DPF: {D8575CE3-3432-4540-88A9-85A1325D3375} (e-Safekey) - https://netbank.danskebank.dk/html/activex/e-Safekey/DB/e-Safekey.cab
O16 - DPF: {E2883E8F-472F-4FB0-9522-AC9BF37916A7} - http://platformdl.adobe.com/NOS/getPlusPlus/1.6/gp.cab
O23 - Service: Adobe Flash Player Update Service (AdobeFlashPlayerUpdateSvc) - Adobe Systems Incorporated - C:\Windows\system32\Macromed\Flash\FlashPlayerUpdateService.exe
O23 - Service: Agere Modem Call Progress Audio (AgereModemAudio) - Agere Systems - C:\Windows\system32\agrsmsvc.exe
O23 - Service: ASLDR Service (ASLDRService) - Unknown owner - C:\Program Files\ATK Hotkey\ASLDRSrv.exe
O23 - Service: Bonjour tjeneste (Bonjour Service) - Apple Inc. - C:\Program Files\Bonjour\mDNSResponder.exe
O23 - Service: Tjenesten Google Update (gupdate) (gupdate) - Google Inc. - C:\Program Files\Google\Update\GoogleUpdate.exe
O23 - Service: Google Update Tjeneste (gupdatem) (gupdatem) - Google Inc. - C:\Program Files\Google\Update\GoogleUpdate.exe
O23 - Service: Google Software Updater (gusvc) - Google - C:\Program Files\Google\Common\Google Updater\GoogleUpdaterService.exe
O23 - Service: Mozilla Maintenance Service (MozillaMaintenance) - Mozilla Foundation - C:\Program Files\Mozilla Maintenance Service\maintenanceservice.exe
O23 - Service: PMBDeviceInfoProvider - Sony Corporation - C:\Program Files\Sony\PMB\PMBDeviceInfoProvider.exe

--
End of file - 5358 bytes
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2012 - 22:58 #1
Hej og velkommen.
Kan umiddelbart ikke se noget galt, men vil godt have andre bud.
Der er nogle toolbars du kan afinstallere hvis du ikke bruger dem, samt nogle tjenester.
Prøv at køre disse:
Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html?part=dl-10804572&subj=dl&tag=button

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen. Kopier loggen herind.
Mht.: Vista/Win7 - HøjreMusseTast - "Kør som Administrator..."
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2012 - 22:59 #2
Har du mange programmer der starter med Vista?
Avatar billede Bronee Nybegynder
27. december 2012 - 01:04 #3
Hej

ccleaner er hyppigt brugt uden at forbedre ydeevnen. Her er resultat af scanning:

Malwarebytes Anti-Malware (Prøveversion) 1.65.1.1000
www.malwarebytes.org

Database version: v2012.12.26.13

Windows Vista Service Pack 2 x86 NTFS
Internet Explorer 9.0.8112.16421
Bronee :: BRONEE-PC [administrator]

Beskyttelse: Slået til

mbam-log-2012-12-26 (23-30-54).txt

Skanningstype: Fuldstændig skanning (C:\|)
Skanningsmuligheder valgt: Hukommelse | Opstart | Registreringsdatabasen | Filsystem | Heuristics/Ekstra | Heuristics/Shuriken | PUP | PUM
Skanningsmuligheder som er deaktiverede: P2P
Objekter skannet: 313284
Tid gået: 1 time(e), 11 minut(ter), 41 sekund(er)

Hukommelses Processorer Inficeret: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Hukommelses Moduler Inficeret: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Registreringsdatabasenøgler Inficeret: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Registreringsdatabaseværdier Inficeret: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Registreringsdatabasedata Objekter Inficeret: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Inficerede Mapper: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Inficerede Filer: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Altså ingen problemer. Har opdateret alle forældede drivere og i øvrigt opdateret. Faktisk starter skidtet okay op men ret ofte står harddisken og arbejder med et eller andet op til 10 minutter efter opstart. I den periode er laptop helt frosset.
Ved ikke hvad det kan være.
27. december 2012 - 10:28 #4
... typisk VISTA !!!
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2012 - 10:56 #5
#4 Enig
Men hvad med #2 kan dette nedsættes for evt at gøre det bare lidt bedre?
28. december 2012 - 12:12 #6
Elsker du denne resoursekrævende VISTA Sidebar ???
Avatar billede Bronee Nybegynder
28. december 2012 - 12:54 #7
Hvad menes der med #2 og #4?
Avatar billede Bronee Nybegynder
28. december 2012 - 12:56 #8
Nej slet ikke. Har da også deaktiveret den under opstart. Er det ikke nok?

Nej    HKCU:Run    ehTray.exe    Microsoft Corporation    C:\Windows\ehome\ehTray.exe
Nej    HKCU:Run    Sidebar        //~c:\program files\windows sidebar\sidebar.exe /autorun
Nej    HKCU:Run    swg        "C:\Program Files\Google\GoogleToolbarNotifier\GoogleToolbarNotifier.exe"
Nej    HKCU:Run    TOSCDSPD    TOSHIBA CORPORATION    C:\Program Files\TOSHIBA\TOSCDSPD\TOSCDSPD.exe
Nej    HKCU:Run    TOSHIBA Online Product Information    TOSHIBA    C:\Program Files\TOSHIBA\Toshiba Online Product Information\topi.exe
Nej    HKCU:Run    Trust Mouse 15349&15350.exe        "C:\Program Files\Trust Mouse 15349&15350\Trust Mouse 15349&15350.exe"
Nej    HKLM:Run    Adobe ARM    Adobe Systems Incorporated    "C:\Program Files\Common Files\Adobe\ARM\1.0\AdobeARM.exe"
Ja    HKLM:Run    Adobe Reader Speed Launcher    Adobe Systems Incorporated    "C:\Program Files\Adobe\Reader 9.0\Reader\Reader_sl.exe"
Nej    HKLM:Run    Google Quick Search Box        "C:\Program Files\Google\Quick Search Box\GoogleQuickSearchBox.exe"  /autorun
Nej    HKLM:Run    HotKeysCmds    Intel Corporation    C:\Windows\system32\hkcmd.exe
Nej    HKLM:Run    HP Software Update        //~c:\program files\hp\hp software update\hpwuschd2.exe
Nej    HKLM:Run    IgfxTray    Intel Corporation    C:\Windows\system32\igfxtray.exe
Nej    HKLM:Run    itype    Microsoft Corporation    "C:\Program Files\Microsoft IntelliType Pro\itype.exe"
Ja    HKLM:Run    MSC    Microsoft Corporation    "C:\Program Files\Microsoft Security Client\msseces.exe" -hide -runkey
Nej    HKLM:Run    Persistence    Intel Corporation    C:\Windows\system32\igfxpers.exe
Nej    HKLM:Run    PMBVolumeWatcher    Sony Corporation    C:\Program Files\Sony\PMB\PMBVolumeWatcher.exe
Ja    HKLM:Run    SunJavaUpdateSched    Sun Microsystems, Inc.    "C:\Program Files\Common Files\Java\Java Update\jusched.exe"
Ja    HKLM:Run    SynTPEnh    Synaptics, Inc.    C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
Nej    HKLM:Run    topi    TOSHIBA    C:\Program Files\TOSHIBA\Toshiba Online Product Information\topi.exe -startup
Nej    HKLM:Run    Toshiba Registration    Toshiba    C:\Program Files\Toshiba\Registration\ToshibaRegistration.exe
Ja    HKLM:Run    Trust Mouse 15349&15350.exe        "C:\Program Files\Trust Mouse 15349&15350\Trust Mouse 15349&15350.exe"
Nej    HKLM:Run    Windows Defender    Microsoft Corporation    %ProgramFiles%\Windows Defender\MSASCui.exe -hide
Nej    Startup Common    HP Digital Imaging Monitor.lnk    Hewlett-Packard Co.    C:\PROGRA~1\HP\DIGITA~1\bin\hpqtra08.exe
Nej    Startup User    Dropbox.lnk    Dropbox, Inc.    C:\Users\Bronee\AppData\Roaming\Dropbox\bin\Dropbox.exe
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2012 - 12:58 #9
Du har fint vist hvad der starter med op og der er ikke noget at hente her synes jeg.
Vista er bare et tungt system at køre, og det er det der refereres til i #4.
Avatar billede Bronee Nybegynder
28. december 2012 - 13:10 #10
Ja har luret # :)

Fatter ikke hvorfor den er så sløv. Det er dog blevet en anelse bedre. Ellers fortæl mig hvilken tekstfil med diverse relevante oplysninger I kunne tænke Jer at se?
Avatar billede Bronee Nybegynder
28. december 2012 - 13:12 #11
Kan oplyse at kun 2,17 GB af 37,2 er ledigt på harddisken. Kan det være en medvirkende årsag?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2012 - 13:20 #12
Ja det kan det være. Der bør være mindst 10 % ledigt på et systemdrev som er tilrådeligt for Windows til swapfil mm.
Har du noget der kan fjenes?
Evt slette systemgendannelsespunkter.
Ligger der noget download som du kan flytte?
28. december 2012 - 13:40 #13
PS: Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...
Avatar billede Bronee Nybegynder
28. december 2012 - 15:22 #14
Mener du sådan her?
Avatar billede Bronee Nybegynder
28. december 2012 - 15:24 #15
Hvordan sletter jeg systemgendannelsespunkter? Nej har ikke noget nævneværdigt download der med fordel kunne flyttes til drev E.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2012 - 16:47 #16
Hvad er der på E drevet?
Er det et stort drev hvor recovery også er på?
Du kan med CCleaner slette gendannelsespunkter under værktøjer.
Avatar billede Bronee Nybegynder
28. december 2012 - 17:46 #17
Drevet hedder Data E: og er bare opbevaringsplads hvor jeg smider alle mine tunge arbejdsrelaterede filer og ikke andet. Det er lykkedes mig at ha 8 GB af 37 ledigt nu på Vista drevet.

Måske det også er en ide at øge sidefilen for den virtuelle hukommelse?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2012 - 17:55 #18
Plejer at have en fast størrelse på virtuel hukommelse og så have den på ca det dobbelte af den installerede ram mængde.
Hvor stor sidefil i forhold til ram har du?
Avatar billede Bronee Nybegynder
28. december 2012 - 18:36 #19
Jeg har 1000 MB RAM. Ser under indstillinger for den virtuelle hukommelse at:

1521 MB ved opstart.
1700 MB maksimalt

Bør jeg så sætte begge til 2000 MB?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2012 - 19:01 #20
1 gb installeret ram til Vista er for lidt til at det kører optimalt.
Vil anbefale du får mindst 1 gb mere i.
Som minimum er 1 gb i følge denne tråd:
http://support.microsoft.com/kb/919183
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2012 - 19:03 #21
Du kan godt prøve at sætte begge til 2000, men jeg tror at det er den installerede mængde der er for lille.
Der sker nemlig det, at når den løber tør for ram skal den bruge den virtuelle fil som ram. Og den er meget langsom.
Er der så også dedikeret noget ram til grafikkortet så går det helt galt.
Avatar billede Bronee Nybegynder
28. december 2012 - 19:34 #22
Men den er jo solgt med 1 gb ram? Godt nok nogle år gammel. Er det nemt at smide flere ram i? Og kan det betale sig.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2012 - 10:37 #23
Ok, men den har vel så aldrig været specielt hurtig?
Ram er ikke dyrt, og normalt en let opgave.
Er pc gammel må man da overveje hvad man vil.
En ny installation vil da helt sikkert også give en større hastighed, og muligvis også et mindre ram forbrug så der kan være overskud til de opgaver der skal løses.
Avatar billede Bronee Nybegynder
29. december 2012 - 16:12 #24
Tror sgu jeg går på januarudsalg? Kan du anbefale et godt mærke? (laptop).
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2012 - 18:07 #25
Nej jeg læser ikke tester af laptops, så jeg er ikke opdateret på dette desværre.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. januar 2013 - 11:42 #26
lukketid?
Hvis du vil give point til nogle beder du om svar fra disse