Avatar billede folj Forsker
07. januar 2013 - 13:33 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Short Path til en fil

Kan jeg med hjælp fra VBA gå ind og finde den aktuelle "ShortPath" til den fil jeg arbejder med?

Jeg forklarer lige hvad jeg mener med "ShortPath":
Bag de lange filnavne som windows kan håndtere, ligger der også et kort filnavn/sti som mange vil kunne huske fra DOS-styresystemet, eksempelvis "C\DOKUME~1\IM1FER~1\FERMEN~1\ALLEPL~1\RVARER~1\VITAMI~2.XLS"

Jeg har brug for at trække denne korte sti ind i et af mine parametre i VBA-koden. Jeg bruger normalt
ThisWorkbook.Path
til at trække den lange sti med,
men findes der noget tilsvarende hvor man kan tilgå den korte udgave?
Avatar billede RogerWilco Seniormester
07. januar 2013 - 19:33 #1
Avatar billede folj Forsker
08. januar 2013 - 10:34 #2
Er der ikke en der kan hjælpe med funktionskaldet også, for jeg kan ikke få det til at spille... returnerer fejlen "User-defined type not defined"

mit funktionskald:

-----kode-----
Sub EnterShortPath()

Dim LongPath As String
LongPath = ThisWorkbook.FullName

Path = GetShortDosPath(LongPath)

MsgBox Path

End Sub
-----/kode-----
Avatar billede folj Forsker
08. januar 2013 - 11:15 #3
Jeg skal måske lige præcisere at min funktion er som beskrevet under RogerWilco's link:

------kode-----
Function GetShortDosPath(sPath As String)

    Dim fso As Scripting.FileSystemObject
    Dim fsoFile As Scripting.file

    Set fso = New FileSystemObject
    Set fsoFile = fso.GetFile(sPath)

    GetShortDosPath = fsoFile.ShortPath

End Function
------/kode-----
Avatar billede folj Forsker
08. januar 2013 - 11:26 #4
Kan se i min VBA-debugger at linien
Dim fso As Scripting.FileSystemObject
er markeret med blåt.

kan det ikke være den linie der fejler?
Når jeg skriver i hånden "Dim fso As " så vises der alle de muligheder man har, og der findes der ikke noget der hedder scripting...

Hvad gør jeg for at komme videre?
Avatar billede RogerWilco Seniormester
08. januar 2013 - 12:23 #5
Fra artiklen:
Don't forget to set a reference to Microsoft Scripting Library (Tools - References)

Nævnte menu er i VBA-editor, og jeg mener komponenten faktisk hedder: Microsoft Scripting Runtime.
Avatar billede folj Forsker
08. januar 2013 - 13:04 #6
@RogerWilco. Ja jeg har set at det står, og det kan også godt være at det er problemet.

Jeg har bare ikke kunnet finde noget sted hvor dette kan tilvælges i den nye version af Excel (version 14.0), som vi benytter her i bixen.

Nogen der ved om det er standard i vers 14 eller skal det tilvælges ?
Avatar billede RogerWilco Seniormester
08. januar 2013 - 17:30 #7
I både Excel 2003 og 2007 (US version) hedder menuen det samme; Åbn VBA-editor og klik på menuen Tools og vælg References. I listen der kommer frem, sættes flueben i Microsoft Scripting Runtime. Jeg ved ikke, hvad nævnte menu hedder i den danske version, og om det er ændret i 2010.
Avatar billede folj Forsker
10. januar 2013 - 09:28 #8
Menuerne i Excel 2010 (ver 14) er opbygget helt anderledes end de tidligere versioner.

Jeg måtte google lidt og fandt på http://www.mrexcel.com/forum/excel-questions/668134-excel-visual-basic-applications-microsoft-scripting-runtime-not-excel-2010-a.html at det skulle findes i VBE (Visual BasicEditorens) menu Tools > References.

Jeg lagde dette som et svar, men synes at du RogerWilco skal have del i points for delagtighed i at finde frem til svaret, så jeg vil bede dig om også at smide et svar.
Avatar billede RogerWilco Seniormester
10. januar 2013 - 17:49 #9
Jeg skrev da også (to gange, faktisk), at det var i VBA-editoren.  (c:
Avatar billede folj Forsker
11. januar 2013 - 12:19 #10
Jeg kan lige tilføje, at efter jeg fik sat omtalte flueben i VBE (Visual BasicEditorens) menu Tools > References, så virker det hele.
Tak for indfalten til RogerWilco...
Avatar billede folj Forsker
11. januar 2013 - 12:19 #11
indfalten = indsatsen ;)