Avatar billede VisueltDesign Nybegynder
14. januar 2013 - 09:35 Der er 14 kommentarer

Valider form og opret svardokument

Hej eksperter

Jeg skal bruge et javascript der kan følgende:

En form bestående af eks. vis 3 tekstfelter + submit

Skal checke for at indholdet er korrekt udfyldt:
eks. vis "formfelt1" skal være udfyldt med ordet "ordnung", "formfelt2" skal være "muss" og "formfelt3" skal være "sein".

Efterfølgende skal html side genereres med tilbagesvar af antal rigtige samt points: Eks.: "Du havde "antal" formfelter rigtige - det giver dig "variabel 1-3" points.

(I dette tilfælde: 1 point for 1 rigtig, 2 points for 2 osv.)

På forhånd tak.
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. januar 2013 - 13:20 #1
Her er en med popup:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
        "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
    <title>Pop Up Point</title>
    <script type="text/javascript">
    function popUp(){
        var point=0;
        if(document.getElementById('felt1').value.toLowerCase()=="ordnung"){
            point++;
        }
        if(document.getElementById('felt2').value.toLowerCase()=="muss"){
            point++;
        }
        if(document.getElementById('felt3').value.toLowerCase()=="sein"){
            point++;
        }
    alert('Du havde '+point+' formfelter rigtige - det giver dig '+point+' points.');
    }
    </script>
</head>
<body>
    <h1>Pop Up Point</h1>
    <form name="points" action="" method="POST">
    <input type="text" id="felt1" name="felt1">
    <input type="text" id="felt2" name="felt2">
    <input type="text" id="felt3" name="felt3">
    <input type="submit" name="send" id="sendBtn" value="Send" onclick="popUp()">
    </form>

</body>
</html>
Avatar billede VisueltDesign Nybegynder
14. januar 2013 - 13:31 #2
Hej Michael

Det er rigtig fint ;-) Jeg skal bruge en, der opretter helt nyt html dokument - er det til at tilpasse?
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. januar 2013 - 14:17 #3
I stedet for alert, kan du bruge document.write og på den måde generere et htmldokument.
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. januar 2013 - 14:24 #4
<!DOCTYPE HTML>
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
    <title>Pop Up Point</title>
    <script type="text/javascript">
    function popUp(){
        var point=0;
        if(document.getElementById('felt1').value.toLowerCase()=="ordnung"){
            point++;
        }
        if(document.getElementById('felt2').value.toLowerCase()=="muss"){
            point++;
        }
        if(document.getElementById('felt3').value.toLowerCase()=="sein"){
            point++;
        }
    document.writeln("<!DOCTYPE html>");
    document.write ("<html><head><title>NEWDOCUMENT</title> </head><body><p>");
    document.write('Du havde '+point+' formfelter rigtige - det giver dig '+point+' points.');
    document.write ("</p></body></html>");
    document.close();
    }
    </script>
</head>
<body>
    <h1>Pop Up Point</h1>
    <form name="points" action="" method="POST">
    <input type="text" id="felt1" name="felt1">
    <input type="text" id="felt2" name="felt2">
    <input type="text" id="felt3" name="felt3">
    <input type="submit" name="send" id="sendBtn" value="Send" onclick="popUp();">
    </form>

</body>
</html>
Avatar billede VisueltDesign Nybegynder
14. januar 2013 - 14:40 #5
Det var lige i øjet ;-)
Avatar billede olebole Juniormester
14. januar 2013 - 17:33 #6
<ole>

- men husk, at brugeren selv bestemmer sit pointantal, da hun jo kan se svaret i kildekoden  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede VisueltDesign Nybegynder
18. januar 2013 - 15:22 #7
Meeeeeeen....

Hvorfor virker det ikke i Safari?
Avatar billede olebole Juniormester
18. januar 2013 - 17:47 #8
#7: Forkert spørgsmål. Det korrekte spørgsmål lyder: "Hvorfor mon det virker i andre browsere end Safari og Chrome?"  =)

Scriptet giver ikke så meget mening, da submit af en form jo skal indebære et sideskift. Faktisk virker scriptet kun som forventet i Safari og Chrome.

I de to browsere overskrives dokumentet, hvorefter siden skiftes - helt som det bør ske. Hvorfor IE, Firefox og Opera så ikke gør, som de bør, kan jeg ikke svare på  =)
Avatar billede VisueltDesign Nybegynder
18. januar 2013 - 18:25 #9
#8: Har lavet masser af småting (med Javascript), hvor submit af en form kun resulterer i udregninger og lign. - og ikke nødvendigvis et sideskift... Det er muligt at opfinderne ikke havde de intentioner - men hvis det virker... ;-)

#4: Findes der alternativer til document.write - der åbenbart er noget hø, hvis man bruger Safari? (Jeg har Googlet det)
Avatar billede olebole Juniormester
18. januar 2013 - 18:36 #10
"Har lavet masser af småting (med Javascript), hvor submit af en form kun resulterer i udregninger og lign. - og ikke nødvendigvis et sideskift"

Nej, ikke med mindre du har foretaget dig noget aktivt for ikke at få formen submittet.

document.write fungerer fint i Safari (og Chrome). Problemet med scriptet er som sagt ikke, at der ikke skrives noget ud - men at siden efterfølgende skiftes ... præcis som det bør forventes  =)

Er det en ren frontend ting, eller skal der også sendes data til en server? Hvis koden kun skal afvikles i browseren, skal der ikke være noget FORM element. Så vil scriptet give mening i IE, Firefox og Opera - og det vil også virke i Safari og Chrome
Avatar billede VisueltDesign Nybegynder
18. januar 2013 - 18:53 #11
#10 Se eks. vis BMI beregneren i diabetes2.dk

Er det ikke en form?

Men yes. det er en ren frontend-ting. Scriptet skal kunne afvikles off-line i browseren.
Avatar billede olebole Juniormester
18. januar 2013 - 18:59 #12
Jo, det er en FORM, men den har jo ingen submitknap, hvorfor den aldrig submittes. Altså er der gjort noget aktivt for, at formen ikke skal submittes  =)

Men hvorfor overhovedet bruge et totalt overflødigt element? Når der ikke skal submittes data, giver et FORM element ikke mening ... der er intet at bruge det til  =)
Avatar billede VisueltDesign Nybegynder
18. januar 2013 - 19:10 #13
#12 Forstået. Men hvad gør man så, når man gerne vil have 3 indtastningsfelter, der skal valideres ift. indhold og en ny side dannes med resultatet - og det skal kunne bruges off-line?
Avatar billede olebole Juniormester
18. januar 2013 - 19:24 #14
Slet FORM-elementet - det bruges ikke til noget