Avatar billede fleron Nybegynder
14. januar 2013 - 11:23 Der er 9 kommentarer

Flytte reference ved hjælp af regning

Jeg skal flytte en reference 7 pladser i samme kolonne.

Jeg har en reference der hedder: ='El-Produktion - 2013'!D7
Nedenunder har jeg et tilsvarende felt, men det skal være lig D14.
Jeg har ikke lyst til at sidde og oprette hele året manuelt, så jeg tænkte om man ved hjælp af +? kunne få referencen til at flytte sig, således man bare kan trække formlen ned over cellerne.

Når man skriver +7 lægger den bare 7 til værdien i D7, den flytter ikke referencen.

Jeg har også prøvet med ='El-Produktion - 2013'!$D$7, men uden held

Er der en venlig sjæl der kan løse dette?
Avatar billede store-morten Ekspert
14. januar 2013 - 12:02 #1
I en tom kolonne:

='El-Produktion - 2013'!D7
7 rækker under
='El-Produktion - 2013'!D14

Marker fra ='El-Produktion - 2013'!D7 og 6 rækker under ='El-Produktion - 2013'!D14

Fyld ned så langt du behøver.
Med markering --> Søg og vælg --> Gå til speciel --> Vælg "Tomme celler" --> OK

Højreklik på den nye markering og vælg --> Slet. Vælg --> "Ryk celler opad" --> OK
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2013 - 12:40 #2
Måske:

=FORSKYDNING('El-Produktion-2013'!$D$1;7*RÆKKE(2:2)-1;;;)
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2013 - 12:42 #3
Om igen:

=FORSKYDNING('El-Produktion-2013'!$D$1;7*RÆKKE(1:1)-1;;;)

Formlen kopieres nedad.
Avatar billede fleron Nybegynder
14. januar 2013 - 16:59 #4
Hej Begge

@Store-morten: Din løsning virker, omend den stadig er manuel med sletning af rækker :-)

@dkhanknu: Din formel er ikke helt korrekt - den virker ikke :-(
Prøvede selv med denne: =OFFSET('El-Produktion - 2013'!D7;7;0;1;1), men når jeg kopiere den nedad så skifter D7 til D8, D9, D10 o.s.v. hvor jeg gerne ville at den skiftede til D14, D21, D28 o.s.v. - Den skal blot lægge 7 til referencetallet.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2013 - 17:08 #5
Er du ikke lige lovlig skråsikker i din konstatering af, at det ikke virker?

Hans

http://gupl.dk/690115/
Avatar billede store-morten Ekspert
20. januar 2013 - 13:45 #6
Måske med en Makro?

I en tom kolonne:

='El-Produktion - 2013'!D7

Marker cellen, kør Makro: "Indsæt_formel"
Sub Indsæt_formel()

Start = ActiveCell.Address

Antal = InputBox("Indtast antal kopier")
If Antal = "" Then Exit Sub
Spring = InputBox("Indtast antal spring")
If Spring = "" Then Exit Sub

Application.ScreenUpdating = False

For i = 1 To Antal
    ActiveCell.Copy Destination:=ActiveCell.Offset(Spring, 0)
    ActiveCell.Offset(Spring, 0).Select
    Next i

Slut = ActiveCell.Address

Range(Start & ":" & Slut).SpecialCells(xlCellTypeBlanks).Select
Selection.Delete Shift:=xlUp
Range(Start).Select

Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede fleron Nybegynder
25. februar 2013 - 20:54 #7
Hej igen.
Der kom lige noget privatliv ind over - så derfor blev mit excel problem nedprioriteret.

@Hans - Jeg kan få din løsning til at virke - smid et svar :-)
@Store-Morten - Jeg har ikke afprøvet din formel, og da jeg ikke kan gennemskue den = finde ud af at rette i den (hvis det behov skulle opstå) så vælger jeg at sige tak for input :-)

Mvh
Finn Fleron
Avatar billede store-morten Ekspert
25. februar 2013 - 21:11 #8
Hej Finn.

#4
"@Store-morten: Din løsning virker, omend den stadig er manuel med sletning af rækker :-)"

Måske med en Makro?
I en tom kolonne:
='El-Produktion - 2013'!D7
Marker cellen, kør Makro: "Indsæt_formel"

Denne makro udfører det "Manuelle" med sletning af rækker.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2013 - 06:30 #9
OK.
Hans