Avatar billede opson Novice
22. januar 2013 - 19:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

navngive fanebladet efter celle A1

Hej

Så er den gal igen..

Nogen der kan hjælpe med en simpel kode til at navngive fanebladet ud fra en given celle ex A1

Gerne uden brug af VB

På forhånd tak
Avatar billede jens48 Ekspert
22. januar 2013 - 19:38 #1
Prøv med

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
ActiveSheet.Name = Cells(1, 1).Value
End If
End Sub

Den ændrer navnet på fanebladet hver gang der skrives i A1
Avatar billede KurtOA Praktikant
22. januar 2013 - 19:47 #2
eller denne....

Sub makeWsnames()
Dim ws As Worksheet
For Each ws In Worksheets
        ws.Select
        If ws.Range("A1") <> "" Then ws.Name = Range("A1")
Next ws
End Sub

Den skal ligge i et almindeligt kodemodul.
Den opretter navnet på fanebladet hvis A1 indeholder "noget"
DU skriver "simpel" - men for ikke at fejle bør koden endvidere checke at den fx. ikke forsøger at oprette samme navn 2 gange.

mvh Kurt
Avatar billede opson Novice
22. januar 2013 - 19:56 #3
glemte lige at skrive at jeg er HELT grøn i excel, så måske i kunne specificere hvordan jeg precis sætter det ind?
sorry
Avatar billede KurtOA Praktikant
22. januar 2013 - 20:05 #4
Ok ;-)

Når filen er åben....
Tryk Alt + F11
Her åbner VisualBasic vinduet...
Vælg: "Insert Module"

Kopier koden ovenfor - fx: (Ctrl + C)

Sub makeWsnames()
Dim ws As Worksheet
For Each ws In Worksheets
        ws.Select
        If ws.Range("A1") <> "" Then ws.Name = Range("A1")
Next ws
End Sub

Indsæt denne kode i den nye modul (Module1)

Luk VisualBasicvinduet igen...

Tryk Alt+F8

Vælg "MakeWsnames" og tryk "Afspil".

mvh Kurt
Avatar billede jens48 Ekspert
22. januar 2013 - 20:23 #5
Alternativt kan du højreklikke på fanebladet, vælge Vis Koder og indsætte makroen der. Den vil så kun virke på dette faneblad
Avatar billede opson Novice
22. januar 2013 - 20:39 #6
Hmm har nu prøvet med de forslag i er kommet med, jeg får ingen fejl, men der er heller ingen ændring i fanenavnet.

Har i et forslag til hvad det kan skyldes?
Avatar billede KurtOA Praktikant
22. januar 2013 - 20:51 #7
Muligvis...

Makroer skal være aktiverede i dit excel.

Det er lidt forskelligt hvordan man gør det alt efter Excelversion...

I Excel 2003
skal du vælge Funktioner > Indstillinger > og Fanebladet "sikkerhed".
Her skal du klikke på knappen "makrosikkerhed" og på fanebladet "sikkerhedsniveau" markere "lav" eller "mellem".

I Excel 2007
skal du Klikke på Makrosikkerhed i gruppen Kode
under fanen Udvikler.

Klik på "Aktiver alle markoer...." under Makroindstillinger i kategorien Makroindstillinger.

Tip!  Hvis fanen Udvikler ikke vises, skal du klikke på Microsoft Office-knappen , klikke på Excel-indstillinger og derefter klikke på Vis fanen Udvikler på båndet under Vigtigste indstillinger for arbejde med Excel i kategorien Populær.

mvh
Avatar billede opson Novice
22. marts 2013 - 21:42 #8
Beklager at jeg er lidt sent på den...

Men kan da sige at det lykkedes :)
Kurt og jens, smid et svar, så får i point
Avatar billede KurtOA Praktikant
23. marts 2013 - 01:26 #9
God fornøjelse ;-)
Avatar billede mostermy Novice
18. september 2014 - 08:33 #10
Hvad så hvis denne makro skal fungere for alle faner, men ikke det første? Jeg har et samleark, som det første ark, og derefter en masse faner, som jeg gerne vil have bliver navngivet ud fra en celleværdi.
Men ikke samlearket.

Mvh
Mia