Avatar billede kim1967 Nybegynder
24. januar 2013 - 20:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

SSD istedet for HD på win 7 PC

Hej Eksperter!

Jeg har en bærbar PC (Lenovo T510) med en alm HD som kører win7 prof.

Jeg påtænker at udbytte HD'en med en SSD (Samsungs 512GB pro 840series), men hvordan får jeg nemmest flyttet WIN 7 og evt. programfiler over på en evt. SSD og skal jeg blot klargøre SSD'en som enhver anden HD (Partitionere den med et drev til recoveryfilerne som de ligger på den nuværende HD eller?).

Da jeg ikke har nogen BOOT-DVD skal jeg vel også have lavet en Bootable USB-nøgle......og hvordan gør jeg det?

Det ser ud som om jeg kan lade systemet lave et sæt recovery discs men samtidig står der også: "Note: DVD-RAM is not supported for disk 1 of the Product Recovery set." hvilket jeg tolker som om at disk 1 ikke bliver en bootdisk?

Kan det hele mon ordnes med Win7's egne muligheder for at tage sikkerhedskopier mv. eller findes der andet let tilgængelig software som er bedre/sikrer?

Venlige hilsner og på forhånd rigtig mange tak for hjælpen! :-)
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. januar 2013 - 21:12 #1
Du kan lave en kopi af gendannelse drevet til usb, så skulle du gerne have noget du kan gendanne systemet fra.

Jeg gjorde det samme da jeg skiftede ssd, flyttede hele systemet fra gammel hdd til ny, problemet er at den så ikke vil boote pga. boot sektoren. Der brugte jeg så min installtions disk til at reparere boot med og så har det fungeret i et års tids nu uden problemer.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. januar 2013 - 21:23 #2
En ældre artikel men ser ikke ud til at være forældet.
Håber dit engelsk er i orden.

http://www.howtogeek.com/97242/how-to-migrate-windows-7-to-a-solid-state-drive/
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2013 - 21:28 #3
Du kan vel bare lave en klon? http://www.easeus.com/disk-copy/
Avatar billede kim1967 Nybegynder
24. januar 2013 - 23:18 #4
1000 tak for svarene!

Nu har jeg så vurderet lidt frem og tilbage på om jeg skal tage 840 pro versionen eller blot standartversionen og sørme om der ikke står følgende tekst i beskrivelsen af standartversionen: "Samsung's new SmartMigration software takes the guesswork and headache out of moving your operating system and precious data to your new SSD." så om alt andet fejler så ser det ud som om der følger endnu en mulighed med hvis jeg tager standartversionen! :-)

Når jeg sammenligner data på de to versioner så er jeg ikke sikker på at pro-versionen er 1100 kr. mere hver for mig, så jeg har netop bestilt Samsung 840 Series MZ-7TD500 500 GB.... så mon ikke den dukker op på mandag?

Skal nok smide en update når jeg har gennemført projektet men foreløbig 1000 tak for jeres hjælpsomhed!

Kim1967
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2013 - 23:26 #5
Ok, det lyder jo meget godt. Og omkring 2.000 kr. er jo også en slags penge:)
Avatar billede kim1967 Nybegynder
28. januar 2013 - 21:03 #6
Hej Alle!

Så ankom min SSD og den er nu så godt som installeret. Den medfølgende software kunne jeg dog ikke installere...fik runtime error xxxxx..... måske fordi det er en 64bit maskine? Det var ingen problem at gøre det på min 32bit stationære (Begge maskiner kører Win7 prof.).

Til kopieringen af systemdisken brugte jeg derfor TCC39's anbefalede link: http://www.easeus.com/ (...) og det hele forløb ganske lige til og fuldstændig uden problemer. Det tog dog lidt tid.... efter godt 3,5time var jeg klar til at udskifte den originale HDD med den nye SSD og systemet bootede op i første forsøg. Både systemdrevet, Widows7_OS-drevet og det primære recovery-drev var på SSD, fuldstændig som på den originale.

Tilbage sidder jeg så med et "overskud" på 167GB der står som "ikke allokeret". Mit spørgsmål er nu om jeg på nogen måde kan tilføje dette "overskud" til Windows7_OS-drevet uden at ødelægge WIN7.... eller er jeg nødt til at oprette yderlig et selvstændigt drev?

De venligste hilsner og rigtig mange tak for hjælpen endnu engang fra Kim1967! :-)
Avatar billede kim1967 Nybegynder
10. februar 2013 - 18:25 #7
Vil gerne lukke denne tråd... ser ud til at TCC har nedlagt sin profil så vil gerne give points til tordenfusk! :-)
Avatar billede kim1967 Nybegynder
24. februar 2013 - 11:39 #8
Jeg lukker dette spørgsmål da jeg bliver ved med at få mails om at det stadig er åbent.

Venlige hilsner fra Kim!