Avatar billede omdal Nybegynder
24. januar 2013 - 21:32 Der er 3 kommentarer

Langssom Qnap

Hej Jeg har en Qnap TS-412 hvor jeg har installeret 2x 2 TB WDC WD20EARX-00PASB051.0 diske og kører dem som lineær .. altså én stor på 4 TB .. men læsehastigheden på den er total sindssyg, i dag forsøgte / forsøger jeg at kopiere en fotomappe med ca. 15 GB billeder fra én lokation på disken til en anden ... det har den beregnet til 16 timer .. hvilket nu siger ca. 8 timer og har kørt måske i 5-6 timer vil jeg tro ...  jeg kopiere dem via min imac, som er sluttet til den direkte gennem min airport extreme .... altså fra et finder vindue til et andet .. hvor begge bare er åbne på NAS'en ..

Jeg har lukket alle andre processer ned der kører så der ikke var noget der drillede den .. men intet hjælper det ...

Kan det være fordi diskene er samlet på den måde ? - jeg er helt blank
Avatar billede CCodam Nybegynder
24. januar 2013 - 23:38 #1
Når du kopiere på den måde du beskriver, så henter du reelt filerne ned på maskinen, for derefter at ligge dem op igen.

Derved er der flere faktorer der spiller ind i forhold til hastigheden.

Du benytter trådløst netværk, hvilket alt efter afstanden fra din airport extreme, og antallet af enheder på det trådløse netværk, kan variere i hastighed.
Hvis du køre med 54Mbit (802.1g) netværkskort, så vil den teoretisk maksimale hastighed være lidt under 7MB/s, hvilket vil svare til omkring 70 minutter for at hente de 15GB ned og ligge dem op igen.
Det er dog helt sikkert, at du IKKE rammer den teoretiske maksimale hastighed, og det kan derfor godt være det reelt er din trådløse forbindelse der halter dig.
Du kan åbne Activity Monitor på din Mac, og under Network fanen se, hvor hurtigt du overføre med pt.

Hvis du har mulighed for det, så tilslut dig via kabel, og se om denne hastighed forøges.

Den anden faktor er Qnap boksen og diskene, som du selv påpeger.
Selve Qnap boksen bør kunne klare en læse hastighed omkring de 50MB/s og en skrive hastighed omkring de 25MB/s, hvilket vil svare til omkring 15 minutter for at hente de 15GB ned og ligge dem op igen.
Det er dog kun ved brug af Gigabit Netværk, benyttes der almindelig 100Mb netværk, så bliver vi begrænset til ~ 12MB/s og når op på 40 minutter.
Men når du både læser og skriver samtidigt, vil det stresse diskene, da de skal flytte læsehovedet hen først ét sted for at læse en lille bid, og så ét andet sted for at skrive en lille bid. Det kan derfor godt tage noget længere tid.
Det at de er sat op i Raid 0? JBOD? bør ikke give en performance forringelse, hverken ved læs eller skrivninger.

Hvis du har mulighed for det, så hent først de 15GB ned på din Mac, og lig det derefter op på din Qnap.
Eller hvis det er muligt at logge på et Qnap webinterface, hvor du kan flytte rundt på mapperne internt, så du undgår at det skal over din Mac.
Avatar billede juleulven Nybegynder
25. januar 2013 - 09:27 #2
hvis du lige har lavet RAID opsætningen skal den bruge ret lang tid på, at synkronisere de 4 harddiske ....  hvis du laver en stor kopiopgave samtidigt med det vil du opleve en voldsom forringelse i data hastighed.
Avatar billede omdal Nybegynder
25. januar 2013 - 10:48 #3
CCodam >
Når du kopiere på den måde du beskriver, så henter du reelt filerne ned på maskinen, for derefter at ligge dem op igen.:
  > okay - jeg tænkte godt det kunne have noget med det at gøre

Du benytter trådløst netværk,
  > Nej det hele er kablet, jeg benytter blot extreme som router

- men synes den generelt bare er super langssom .. også når jeg f.eks bare skal åben en mappe og finde indhold, men den har ingen problemer når jeg d/l, altså sidder med en 60mbit og den har fuld knald på, jeg har trukket kabel ind til min stue, så vi kan streame fra den .. og der streamer jeg 1080p uden problemer ..

Men så snart jeg skal browse rundt stener den voldssomt, ved ikke om den bare er SUPER fragmenteret, har ikke haft den mere end 4-6 mdr. vil jeg tro ...
Jeg har forsøgt at køre både disk checkup samt en badblock scan ... og alt er iorden skriver den ;)

Juleulven >
De kører slet ikke raid ..
Har et tillægs spm. jeg ville nu sætte 1 TB mere i til udelukkende backup, men jeg vil kun lave backup af specifikke mapper, er dette muligt i raid, eller kopiere raid bare ALT over ?