Avatar billede Duffe Nybegynder
03. februar 2013 - 16:57 Der er 1 kommentar

Dansk ordbog

Hej eksperter

Min kæreste sidder og skriver opgave i Texstudio. Hun vil gerne have en dansk ordbog der, lige som i Word, sætter en rød streg under ord en mener er forkert osv. Jeg har kigget lidt omkring på nettet og ikke umiddelbart fundet noget brugbart.
Så jeg håber af der er en herinde som kan hjælpe.

(Da ingen af os har forstand på Texstudio programmering osv (Hun ved kun hvordan man skriver i det osv), så ville det være fedt hvis sproget ikke blev alt for nørdet ;) )
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2013 - 19:41 #1
Det står faktisk beskrevet i min LaTeXbog. Det korte af det lange er

(1) Hent  dict-da-current.oxt herfra (get it): http://extensions.services.openoffice.org/en/project/dict-da

(2) En oxt fil er bare en zip-fil med en sjovt navn, pak den ud et eller andet sted, vi skal bruge to filer fra den.

(3) Kopier da_DK.aff og da_DK.dic til noget lignende c:/programmer/texstudio/dictionaries, kan ikke huske den præcise adresse, men der er en underfolder kaldet dictionaries, placer filerne der.

(4) genstart texstudio. Man kan skifte sproget via interfacet nederst til højre i texstudio