Avatar billede lalas2010 Nybegynder
20. februar 2013 - 08:49 Der er 9 kommentarer

Opgradere fra W2k3 R2 til W2k8 std

Hej Eksperter.

Jeg Står for en opgave at skulle opgradere min Windows 2003 R2 Std. til Windows 2008 Std.

Hvad skal jeg sørger for og findes der en step by step for dette ?
Den nuværende server kører AD, fil, print.

Men det er efter sindet kun AD man skal tage kærligt om?

Mvh. Lars
Avatar billede lalas2010 Nybegynder
20. februar 2013 - 09:17 #2
@E-jensen - Ja den har jeg godt nok læst, men studser lidt over R2 udgaven, det virker lidt som om det ikke er sådan til ?

Eller misforstår jeg det ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. februar 2013 - 10:38 #3
Hej.

  Joh, han indleder netop med "Windows Server 2003 and Windows Server 2003 R2 can both be upgraded in-place to Windows Server 2008, as long as...".

  Men hvorfor ikke bare lave en ny DC i domænet, flytte fil- og print-services og så lukke den gamle ned? Så har du sikkerhed for at kunne rulle tilbage, hvis noget skulle gå galt undervejs?

De bedste hilsner
Avatar billede leif Seniormester
21. februar 2013 - 17:47 #4
Nu skriver du til Win2008 og ikke om det er Win2008R2 som kun er 64bit

Du kan ikke opgradere fra en Win2003 32bit til Win2008R2 64bit

Men ja, den optimale er at køre en ny server op
* Melde den ind som DC i eksisterende AD
* Flytte roller
* Demote den gamle DC så den blot er member server
* Flytte Fileshares og printere til ny server
* Opsætte GPO/GPP tildele nye drev og printere
Avatar billede leif Seniormester
21. februar 2013 - 17:47 #5
Men hvorfor ikke tage skridtet til Win2012 nu når du er igang ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. februar 2013 - 20:51 #6
Nu er det jo ikke sikkert, han har SA på server-OS'er...?
Avatar billede leif Seniormester
22. februar 2013 - 21:29 #7
CRKrogh -> Men han skal jo så alligevel ud og investere i nye licenser og derfor tænker jeg bare om det ikke er bedre at komme helt op. Der er efter min erfaring ikke problemer på Win2012 når vi snakker AD, File og Print
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. februar 2013 - 17:44 #8
Hej, Leif.

  Licensspørgsmålet er det jo kun spørger, der kan svare på. Problemer med fil/print er jeg ikke helt enig med dig i. Jeg er nu to gange løbet ind i printere, der ikke lader sig udrulle fra en Server2012 uden brokkeri, så der er stadig lidt bump på vejen.
  AD er hip-som-hap, det kan jo både administreres fra den nye brugerflade og MMC'er som vi plejer.

De bedste hilsner
Avatar billede leif Seniormester
25. februar 2013 - 22:05 #9
Hej CRKrogh (#8),

Jeg har så tilgengæld oplevet det samme fra Win2008R2 og gør det dog stadig på Win2012, så jeg oplever ikke større problemer og har fundet frem til at det mere virker som driver issues og ikke issues med Windows som sådan, men den måde som driveren er bygget op da jeg til tider ved skift af driver eller brug af alternativ driver ikke længere oplever problemet ifb. med den ellers fejlbehæftet printer.

Men nu kommer vi vist lidt væk fra spørgers oprindelige spørgsmål ;-)

/Leif