Avatar billede esys Juniormester
24. marts 2013 - 20:12 Der er 19 kommentarer

STRØM - Bedste hostede servere

Jeg skal til at hoste nogle servere. Normale hostingcentre larmer ekstremt meget pga køling osv. Dette uanset at mange servere i mange perioder slet ikke yder særligt meget. Jeg synes faktisk at det er noget miljøsvineri.
Da jeg nu skal til at hoste nogle servere, vil jeg spørge jer om i har nogle anbefalinger på servere der selv kan skrue op/ned for ydelse/performance/blæsere osv afhængig af det load, der kommer til at være på serverne. Serverne må i princippet godt gå i noget der ligner vågeblus (slukke blæsere mv) så længe de er hurtige til at starte op. Jeg har faktisk overvejet at skifte IBM-servere ud med en række i7 64-bit bærbare godt fyldt op med Ram og SSD-diske og med et NAS-raid i baggrunden med nogle eco-diske. Det gør i princippet ikke så meget hvis serverne går ned da jeg blot kan have nogle ekstra stående som backup. Serverne skal køre databaser samt en række virtuelle klienter max 5-10 stykket.
Opgaven er altså at minimere strømforbruget til hostingen.
Hvis i har nogle forslag så lytter jeg meget gerne.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
24. marts 2013 - 20:22 #1
Start med at se på hvordan PSU yder for pcerne, det er jo ikke lige meget om du udnytter 50% af strømmen eller har en platin certificeret PSU der yder 97%.
Avatar billede Blueeyez Mester
24. marts 2013 - 20:54 #2
Hvorfor ikke bruge væskenøling kombineret med gode radiatorer som står udenfor i skygge, men med blæst eller blæsere som så hiver kølig luft til sig...

Og som måske vil betyde bedre køling og mindre dyrt i drift / larm

Ved godt det ikke er datacenter som googles hvor de bruger hav vand, men det kunne da gøre noget..
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. marts 2013 - 09:25 #3
Hej.

  Skal det gøres "rigtigt", så holder du dig til servere (der, som navnet lidt antyder, er bygget til at køre 24/7) og styrer det i software - f.eks. med noget dynamisk provisionering af Citrix eller VMware. Så vil du kunne lave en grøn løsning.
  Laptops og hjemme-NAS vil være ok til en sandkasse, ikke noget, der stilles til rådighed for andre. Laptops er ikke lavet til langtidsdrift og et betalbart NAS er for langsomt til at kunne benyttes til meget andet end backup.

De bedste hilsner
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. marts 2013 - 17:29 #4
#3 jeg er ret enig selvmo mit kendskab til store servere begrænser sig til at jeg fik den aflagte fra DTU (ca. 350 kg. monster pc inc rackskabet).

At bruge bærbar lyder ikke smart i mine øre, den mindste fejl og maskinen er nede.
Et rack eller som minimum en stribe servere, gerne med hot-swap.
Avatar billede Madsgadeberg Nybegynder
26. marts 2013 - 23:13 #5
Jeg tror Jeg havde valgt en lille rack løsning med nogle energieffektive psu'er. Hvis støj er et problem ville jeg overveje at smide vandkøling på det hele i et samlet system som selv kan op og nedjustere effekten.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. marts 2013 - 11:10 #6
#5:

  Bare ren nysgerrighed: Hvad er det for et system, der selv kan op- og nedjustere effekten?

  Det er der rigtig mange admins rundt omkring, der betaler RIGTIG mange penge til bl.a. Citrix og VMware for at kunne få deres produkter til. Her er det en provisioneringsmekanisme, der lukker servere ned, når der ikke er behov for kapaciteten og starter dem op igen, når det modsatte er tilfældet.

  Men det ville da være rigtig rart, om det kunne indlejres i hardware som en engangsinvestering.

De bedste hilsner
Avatar billede esys Juniormester
23. april 2013 - 09:46 #7
Hermed lidt ekstra info:
Løsningerne skal driftes i et rigtigt professionelt hostingcenter så der er grøn energi, central køling osv.
Jeg har dog valgt selv at levere servere for mine kunder som så skal opsættes i hostingmiljøet.

Alle servere, som jeg kender, høvler jo bare derudaf med masser af power og en masse forbrugt strøm 24 timer i døgnet. Mine kunder skal typisk kun være på serveren et begrænset antal timer om dagen og aldrig om natten. Desuden er loadet på serveren forskelligt henover dagen. For at sige det ligeud så synes jeg at det er noget forfærdeligt miljøsvineri som jeg faktisk mener at der skal være lovkrav om at begrænse. (Jeg tror at det kommer inden længe!).
I et smart energi-rigtigt miljø må serverne selv kunne finde ud af loadet og tilpasse kapaciteten efter behov. De burde faktisk kunne gå i dvale om nødvendigt. Det burde jo med dagens teknologi (feks at cache data ned på nogle SSD-diske) ikke være noget problem for en server at starte hurtigt op når behovet øges. Resultatet ville blive at serverne ville holde klart længere, energifrådset ville blive minimeret (grønnere miljø, laver CO2) og kunderne ville skulle betale mindre for deres hosting. Selvfølgelig ville det gå ud over alle dem, der tjener penge på energi (Strøm) samt hardwareproducenterne da de ikke ville få solgt så mange servere, da de jo vil kunne holde længere.
Så...hvis nogen alligevel kender til en producent der har fået øjnene op for denne problemstilling ja så skriv gerne lidt mere om løsningerne her.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. april 2013 - 11:13 #8
Det eksisterer ikke.
Men med det sagt, så kan du gennem virtualisering fra både Cirtix og VMware styre et cluster, så resourcerne udnyttes f.eks. efter en tidsplan. På den måde vil du have mulighed for at have flere servere kørende i dagtimerne (og dermed "power" til dine brugere) og et minimum kørende om natten, blot til at opretholde de mest nødvendige funtioner i dit hostingmiljø.
I et hostingmiljø kaldes det colocation, når du selv tropper op med jernet til det, men vær opmærksom på, at der jo følger en pæn portion infrastruktur med, inden dine servere så er bundet sammen og kan snakke med internet.
Du skal være velkommen til at kontakte mig direkte for sparring. Jeg er på ingen måde associeret med noget hostingfirma, men har praktisk erfaring med opgaverne.
Avatar billede esys Juniormester
23. april 2013 - 11:29 #9
@CRKrogh

Ja jeg kender til løsningerne fra Citrix/VMware men i mit tilfælde får hver kunde sin egen server så de kan ikke sættes i cluster.

Jeg anvender også noget mere fleksibelt virtualiserings-software.

Som jeg skriver i toppen ville det være perfekt med servere, som var bygget som bærbare...selvfølgelig meget stærkere end normale bærbare.

Måske findes de...måske findes de ikke (endnu)!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. april 2013 - 16:39 #10
Så må det vist blive (endnu). HP er på vej med næste store teknologi-skifte med MoonShot, men det er nok mere vinklet på lidt større installationer. Indtil da må alle vi andre nøjes med den platform, vi kender og så virtualisere os ud af det.
Men af ren nysgerrighed: Hvorfor tildele hver kunde fysiske servere? Det giver da ingen mening, med mindre de selv stiller med dem? Fuldt virtualiseret kan du fint adskille dem og der kan endog laves metering, så de betaler efter forbrugt ydelse.
Avatar billede esys Juniormester
24. april 2013 - 10:24 #11
det er kundernes egne servere. Det er også for nemmere at kunne holde dem adskilte. På hver maskine er der i forvejen installeret virtualiserigssoftware
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. april 2013 - 20:03 #12
Okay, jamen så har du jo i realiteten slet ingen kontrol over dem, hverken hvilken hardware, de tropper op med eller hvordan det skal strikkes sammen. Skal du ud over denne pukkel, skal du edder'mame' (sorry, jeg kunne ikke dy mig) have nogle skarpe kontrakter. Og bliver dine kontrakter så endeligt tilpas udførlige til at det lader sig gøre, vil kunderne nok allerede have valgt en veletableret hostingpartner i stedet. Jeg ved det, et pessimistisk syn på det, men som man siger: "been there, done that".
Avatar billede esys Juniormester
23. maj 2013 - 08:50 #13
Ok, sorry at jeg har været lidt væk fra tråden men det har været i denne periode at jeg har etableret selve hostingcentret. Det er nu oppe at køre, alle servere er SuperMicro-servere som jeg tidligere selv har leveret til kunderne, så jeg kender dem godt.

Jeg har eksperimenteret med at flytte nogle af de virtuelle klienter fra dyre strømslugende servere over til en kraftig 64-bit bærbar der har fået en hurtig SSD-disk samt dens maksimale ram på 8 GB. Denne bærbare kan sagtens håndtere 3-4 virtuelle klienter samtidig da der allokeres ca 1,7-2GB ram pr virtuel klient.
Hver virtuel klient indeholder hver sin fulde Windows 7 Proff, en fuld Office-pakke, en databaseklient samt en del anden software.

Jeg har også nogle klienter kørende på de dyre servere men de fysiske brugere vil faktisk helst anvende klientern på den bærbare da den faktisk kører hurtigst. Strøm-mæssigt bruger den bærbare vel ca 1/10 og 1/20 i forhold til serverne. Serverne kan jeg ikke få til at power ned om natten medens det godt kan lade sig gøre med den bærbare. Når kunderne logger sig på de virtuelle klienter så er de lynhurtigt oppe at køre pga RAM og især SSD-disken. Jeg har ikke haft tid til at lave beregninger på besparelsen på strømmen men jeg vil umiddelbart tro at hvis den bærbare kan holde i blot 7-8 måneder så er udgifterne til den alene hentet hjem via besparelserne på strømmen. Der er dog mange faktorer der ikke er med her men jeg kan jo lige poste dem senere hvis jeg får tid til at lave beregningerne senere.
Efter nu at have lidt erfaringer med hostingcentret så er min konklusion indtil videre:

A: Den perfekte server skal "opføre" sig som en bærbar med energibesparende processorer og diske.
B: Serveren skal kunne have en "batteri-plan" som på en bærbar hvor den selv kan skrue op/ned for ydelsen afhængig af behov eller tid. Den skal også kunne gå i dvale.
C: Serveren skal have samme kvalitet som en "normal" server
D: Den burde være intelligent og ud fra ydelse-loggen selv forberede på at øge ydelsen inden der statistisk er behov for det. Som eksempel: hvis brugerne logger på alle hverdage ca kl 08.00 så bør den måske have ekstra ydelse parat lidt tid før. Dette gælder naturligvis ikke i weekenden hvor der ikke er så mange brugere på.
E: Den bør kunne aktivere/deaktivere kerner eller hele processorer og dermed kølere afhængig af loadet.
Avatar billede esys Juniormester
14. april 2018 - 15:32 #14
Ha ha - Nå men her 5 år senere er der ved at være udviklet de løsninger jeg efterspurgte i sin tid (strømsparende servere baseret på SSD)!! Jeg regner med at teste nogle mikro-servere i kreditkort-størrelsen inden længe
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. april 2018 - 08:42 #15
Hvis krav til ydelse er begrænsede kunne man forsøge med RasPi 3'ere med god køling, eller kniber det lidt med stabiliteten når de bliver pakket ind.
Avatar billede esys Juniormester
18. april 2018 - 11:01 #16
Hej CRKrogh..ja den kunne være smart men jeg tænkte på noget meget mindre - et Intel PC-card med en docking-station. Prøv at se videoen på denne Intel-side: https://www.intel.com/content/www/us/en/products/boards-kits/compute-card.html
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. april 2018 - 11:25 #17
Ud fra deres produktblade ville det bestemt ikke være min første tanke at bruge dem til serverdrift - de peger selv på smart-TV's og appliances. Hvis den samtidig kun understøtter USB-storage i dock'en...?!?
Jeg vil sige det sådan, du skal nok være endog meget selvkørende, inden du kaster dig ud i det.
Avatar billede esys Juniormester
18. april 2018 - 12:28 #18
Hej CRKrogh - du skal nok sammenligne dem med indmaden i en kraftig telefon eller bærbar. De bruger bare (næsten) ingen strøm. Hvis du googler lidt kan du finde videoer hvor de afvikler ret store spil under Windows 10. Da de er uden mekaniske dele og uden blæsere tror jeg at det burde kunne lade sig gøre at sætte dem i drift. De er så billige (et par tusinde) at man bare kan have nogle kloner stående til at tage over hvis en bryder sammen. En anden fordel er at de fylder stort set ingenting så der kan proppes ret mange af dem ind i et hostingskab!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. april 2018 - 18:18 #19
Jeg ville nok gå lidt anderledes til værks og starte med forretningsplanen:
Hvem er mine kunder og hvad er det, de rent faktisk vil have hostet?

Hvis det f.eks. handler om web-ting, vil en kraftig Linux/Unix være langt mere velegnet, og igen, handler det om segregering af kunderne, er der containers til den slags.

Microsoft tilbyder en, på nogle punkter, mere "børnevenlig" tilgang, men prisen er generelt højere, ligesom du mister kræfter i brugerflade og virtuel infrastruktur.
Min påstand vil være, at du har brug for et større overhead på din hardware til - reelt ting, der ikke bidrager til forretningen.