Avatar billede endurancel Novice
15. april 2013 - 12:56 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Lineær programmering - bemanding

Hej
Jeg vil gerne lave noget lineærprogrammering til den opgave, jeg arbejder med.

Vi skal optimere bemandingen af medarbejdere, som står i en butik.

Lineær programmering vil være rigtig godt, at få med, da det vil løfte vores opgave :-)

Vi ved, at der minimum skal være 7 på arbejde.
Vi kender hvad omsætningen har været pr. medarbejder i uge 39+40 (historiske data), og vi ved også hvor mange der har været på arbejde i disse 2 uger. Bemandingen er dog forskellig fra time til time, men der kan måske tages en gennemsnitsbetragtning, eller laves en lineærprogrammering pr. time pr. dag.
Nogle dage har en højere omsætning end andre, og derfor er den optimale bemanding nok forskellig fra dag til dag.

Er der nogle der kan hjælpe, og i givet fald, hvilke data mangles der for, at datagrundlaget er optimalt?

mvh
Endurancel
Avatar billede gnowak Nybegynder
15. april 2013 - 21:08 #1
Hej.

Angående lineær programmering.

I skal opstille optimeringsproblemet, så I enten minimerer antallet af medarbejdere i forhold, hvad behovet er, eller maksimerer omsætningen og sikrer medarbejderantalleter er tilstrækkeligt via begrænsninger.

VH. GrN.dk
Avatar billede endurancel Novice
16. april 2013 - 15:07 #2
Hej
Tak for input.
Minimum medarbejdere er 7 på job, og så skal vi jo finde ud af om det er nødvendigt, om der kommer flere på job.
Omsætningen vil vi jo gerne have så høj som mulig.

I løbet af dagen kan omsætningen varierer, hvorfor man kan forestille sig, at der fra start er 7 på job, og det så kan stige midt på dagen, og evt. falde senere.

Dog ved jeg ikke hvordan man skal gribe det an.
Avatar billede endurancel Novice
27. juli 2014 - 18:15 #3
lukket