Avatar billede insideout Nybegynder
15. april 2013 - 17:47 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Nyt windows-ikke ægte og på engelsk

Spørgsmål: Hvordan får jeg billigst en dansk vindows7 på nedenstående computer.

Jeg underviser ældre i lidt internet/tekstbehandling og jeg har en kursist som har problemer med sin lille Packard Bell Model no: NAV50. Han bruger den om sommeren i det Græske Øhav og det var her harddisken stod af sidste år.

Der blev installeret en ny hardisk med en windows 7 Home Premium, desværre på engelsk og det er han ked af. Nu viser det sig også at windows7 ikke er ægte og den kan ikke aktiveres :-), jep han ved godt han er blevet tørret af en græker.

På bunden af computer er der stadig en læsbar Key til en windowsXP.

Mvh
Henrik
Avatar billede insideout Nybegynder
15. april 2013 - 18:28 #2
Unskyld men jeg er blever lidt rusten i dette ;-), det er jo en opgradering. Vil det sige at jeg kan bruge Produkt Key til Windows XP Home Edition for at  installere denne windows 7 ?
Avatar billede poko1 Ekspert
15. april 2013 - 18:32 #3
Nej der er en produkt nøgle med og når du køber den står der tydeligt at du skal køre Windows 7 DVD direkte det er ikke ulovligt jeg har gjort det flere gange!
Avatar billede poko1 Ekspert
15. april 2013 - 18:50 #4
Avatar billede claes57 Ekspert
15. april 2013 - 19:07 #5
hvis du køber en win7 opgradering, så skal der ligge en xp på maskinen i forvejen - ellers kan den ikke opgradere. Den xp kan du så indlæse fra en cd der er samme type (home/pro) og version (sp1...) der passer til den kode, der er på pc (og den kode skal bruges).
I win7 installationen kan du så lave en ren installation - men altså kun, hvis xp er der i forvejen.
Avatar billede insideout Nybegynder
15. april 2013 - 19:11 #6
Ok takker, men bare lige for prins knud ;-), Nu ligger der jo ikke en XP på maskinen og jeg vil gerne have en ren installation. Man kan så vidt jeg husker under "Brugerdefineret (Avanceret)" vælge at formatere harddisken inden installation. Vil dette ikke give problemer ?
Avatar billede insideout Nybegynder
15. april 2013 - 19:22 #7
@claes57, ja det var det jeg frygtede, for kursist har ikke denne CD mere. Eller måske kam denne PC slet ikke med en CD men men i stedet lå på et recover drev som nu er væk p.g.a. harddisk udskift.
Avatar billede poko1 Ekspert
15. april 2013 - 19:25 #8
Claes det passer ikke basta
Avatar billede claes57 Ekspert
15. april 2013 - 20:09 #9
#8 skal vi vædde? jeg har haft en win7 opgradering, og hver gang den skulle startes forfra, så skulle der xp på først (hvis den var slettes helt).
Du må meget gerne vise mig fx en linux-disk, som du kører en win7-opdatering ind på og får aktiveret uden at der er en tidligere win på i mellemtiden.

#6 - tjek licens-koden (der står fx xp home dk sp1) så skal du bare finde en disk med samme, og køre den ind (med det licensnummer, der nu engang er på maskinen). Derefter kan den let opdateres til win7/8.
Avatar billede poko1 Ekspert
15. april 2013 - 20:15 #10
Jeg vil meget gerne vædde med dig
Avatar billede poko1 Ekspert
15. april 2013 - 20:50 #11
Bare til orientering
http://gratisupload.dk/vis_billede/695134/
Jeg afmelder tråden der er kloge nok på Eksperten
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2013 - 21:12 #12
Det er jo et spørgsmål om hvad der menes med at erstatte XP med windows 7.
Jeg har prøvet at køre en windows 8 pro ind direkte. Det gik også fint lige indtil jeg skulle sætte nøglen ind. Satte opgraderings nøglen ind, men nix den gik ikke. Satte så XP ind og kørte bevar intet, og fik så en ren windows 8 pro. Så XP blev erstattet, men Microsoft ville altså se en XP før det kunne lade sig gøre.
Jeg kom bagefter i tanke om, at den XP slet ikke var valideret, men det gjore åbenbart ikke noget.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. april 2013 - 22:49 #13
Der er jo nok også en god grund til man kalder det en opgradering ;-)
Hvis Poko1 nu havde læst hvad forskellen på opgraderingsudgaver og fulder versioner er her:
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/upgrading-to-windows-7-faq
så havde han vel selv blevet "klogere".
Avatar billede NielsErikK Juniormester
16. april 2013 - 07:37 #14
Fint link 220661.
Jeg er enig med #12 og det er dit link også.

@poko1
Jeg afmelder tråden der er kloge nok på Eksperten
Fint du her stopper forkert rådgivning, men synd du ikke følger med så du næste gang kan råde korrekt.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2013 - 15:40 #15
Der er 2-3 stykker herinde der bare ikke kan tåle at man trykker dem bare en smule på deres stolthed ;-)
Og det er jo lidt synd for dem som man prøver at hjælpe i tråden.
Og at fortsætte med at rådgive med noget der er forkert er jo heller ikke smart.
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2013 - 14:50 #16
lad være med at købe opgradering, der er stor chance for at det ikke virker.
en win 7 home hoster 800 kr..
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2013 - 18:05 #17
#16
Hvorfor skulle en opgradering ikke virke? Og er prisen for en fuld windows 7 home ikke  nærmere omkring 1.400kr. ?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
18. april 2013 - 18:35 #18
Korrekt svar er oppe i #12 og ham der bør lægge svaret.
(han samler ikke)

Sekundært #5 der ramte næææsten rigtig (han ville lige ha kode med, men svaret ville virke fint).

#16 ser blot for meget Tour de France.

En tilfældig windows under win7 64 (uden kode) og derefter og derefter win7 64 upgrade med kode vil virke.

En tilfældig win er måske "gråzone" hvis alle regler skal holdes, på den anden side HAR du retten til upgrade (via din XP version og kode).
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2013 - 19:07 #19
LOL "#16 ser blot for meget Tour de France."
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2013 - 21:31 #20
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. april 2013 - 09:45 #21
Wow dobbelt Tour de France sidwave

Flot du bliver ved at smide alt som svar, selv forkerte info.
Er du nogensinde blevet bedt lægge et svar ?  :D

Licens og medie, 1 PC, OEM, DVD, 64-bit, Dansk. Inklusiv servicepack 1.

OEM (Original Equipment Manufacturer) licensen er forudinstalleret på den købte maskine.
http://www.microsoft.com/da-dk/licens/licensaftaler/oem-boks.aspx
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. april 2013 - 09:47 #22
Her er et svar, gerne til deling med alle andre end vores Tour de France rytter.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. april 2013 - 13:04 #23
Jeg vil nu vente til jeg bliver spurgt om det.
Alle de svar kan forvirre spørgeren, så der måske lukkes med et forkert svar.
Og så skal man bøvle med at sende point bagefter, og det er unødigt synes jeg.
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2013 - 13:52 #24
Jeg kan godt forstå, at NielsErikK lægger et svar for at forhindrer at spørgeren med det forkerte svar får point.
På den anden side, er jeg enig med 220661 i, at der slet ikke bør lægges svar før spørger ber om det. Desværre er der nogle som mener, at alle kommentarer bør lægges som svar, hvorefter spørgeren kan vælge mellem svarene. Det er en meget dårlig ide efter min mening, og vi har set, at brugere får point for svar, selv om de ikke har bidraget med noget væsentligt.
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2013 - 00:12 #25
@ insideout
Husk at lukke dit spørgsmål:)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. april 2013 - 09:10 #26
#24 jeg er absolut enig i svar bør lægges mere varsomt (jeg har set du fangede hvorfor).

Kommer man i en lang tråd og pludselig smider et svar, så skal det gerne som minimum være, både en løsning (oprindeligt problem samt side problemer opstået) og bedre end resten der står i tråden af kommentar.

Jeg loggede ind til en hel stribe af ukorrekte/halve løsninger samt lidt "meninger" smidt som svar fra samme bruger, igen.
Jeg smed så (denne ene dag) et svar for at gøre obs på det i pågældendes spørgsmål, jeg kan altid om nødvendigt sende point videre (en dårlig men brugbar nødløsning).
Her bør #25 modtage og han beder insideout selv lægge et svar og godkende det.

Vi ser alle forskelligt på hvornår et svar bør lægges.
Mit håb er blot en ekstra overvejelse, inden der vælges svar som mulighed.  :-)
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2013 - 12:57 #27
#26
Jo jeg finder det også helt i orden, i et tilfælde som her, at lægge et svar. og også for at få lukket et spørgsmål som står i stampe, så man presser spørger til at tage en beslutning. Derfor og fordi mit svar var rigtigt, lægger jeg untagelsesvis et svar. #25 var mere en opfordring til spørger om at lukke spørgsmålet, som han nu finder rigtigt. At jeg ikke samler på point, betyder ikke at jeg har noget imod at andre gør det, men såmænd bare, at jeg ikke selv kan bruge dem til noget.
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2013 - 20:34 #28
Afmelder spørgsmålet:(
Avatar billede insideout Nybegynder
23. maj 2015 - 14:13 #29
:-) :-)