Avatar billede ksdenmark Nybegynder
21. maj 2013 - 15:22 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

HIMEM.sys MSDOS XMSMMGR.EXE... ???

Hej Håber virkeligt at der er en MSDOS ekspert der kan hjælpe mig her :-)

Jeg sidder i lidt af et dilemma, jeg har en DOS maskine som er blevet installeret på VMplayer...

Jeg har et lille program som KUN kan køre DOS, en programmerings compiler... Den kan ikke køre med HIMEM.sys har testet dette på 1000 måder men det kan den altså ikke :(
Jeg har også prøvet DOSbox... men den cracher hvis jeg starter min compiler :(

men jeg SKAL bruge HIMEM.SYS da jeg skal have nettet op og køre på MSDOS efterfølgende for at flytte filerne som programmet laver...

Jeg har installeret microsoft network client v3.0 for ms-dos, som jeg kan få op og køre men kun hvis HIMEM.SYS er i config.sys

Mit spørgsmål er så: Er det muligt at få HIMEM.SYS til at køre efter boot. eventuelt med et bat script... Jeg har løst på wiki at filen XMSMMGR.EXE, skulle kunne gøre jobbet... men jeg har ikke kunne få det til at virke..

Eller om det er muligt at lave en dual boot hvor man har to forskellige Config.sys filer..

På forhånd TAK
Avatar billede Temp_dk Nybegynder
21. maj 2013 - 15:43 #1
Har du prøvet at bruge freedos istedet

FreeDOS is a free DOS-compatible operating system that can be used to play games, run legacy software, or support embedded systems. FreeDOS is basically like the old MS-DOS, but better! For example, FreeDOS lets you access FAT32 file systems and use large disk support (LBA) — a feature not available in MS-DOS, and only included in Windows 95 and newer.

http://www.freedos.org/
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2013 - 06:32 #2
lav 2 boot: en med det som compileren kan køre under,
og en med himemsys så du kan køre net og kopiere filer.

en multiboot.

du laver bare 2 autoexec og 2 config sys.
og autoexec renamer dem, så du kan køre med den korrekte configsys

ikk ?
ex: IF network=TRUE THEN ren config.sys config.1
      ren config.2 config.sys

noget i den retning.  en variable til at slå netværk til og fra med, og når der er net, skal den bruge himemsys ellers skal den ikke.

har jeg selv gjort engang pga nogle dumme spil.
Avatar billede ksdenmark Nybegynder
22. maj 2013 - 09:53 #3
Jeg fandt selv løsningen i gåraftes:

det eneste som skulle til at lave et par extra parameter i config.sys laver jeg en lille dual boat og ikke den køre bare med to forskellige config.sys opsætninger jeg gjorde under stående:

[MENU]
MENUITEM COMPILE, Compile
MENUITEM NET, Network
MENUDEFAULT COMPILE,20

[COMPILE_BLOCK]
DEVICE=cd1.SYS /D:DOS
LASTDRIVE=Z

[NET_BLOCK]
DEVICE=C:\msdos\HIMEM.SYS
DOS=UMB,HIGH
DEVICE=C:\NET\ifshlp.sys
FILES=40
BUFFERS=25

[COMPILE]
INCLUDE COMPILE_BLOCK

[NET]
INCLUDE NET_BLOCK

Problemet var også at jeg havde læst at man skulle sætte parameter i MSDOS.sys, som ikke er muligt i MS-DOS 6.22 da det er maskinkode. som ikke kan ændres uden alt går galt :-D

men bare det at lave [menu] i config.sys var ret simpelt i sidste ende.. :-)
men det var metoden :)