Avatar billede DonDaase Novice
31. maj 2013 - 23:50 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Software til interaktiv fotobog

Hej eksperter.

Jeg går og leger lidt med tanken om at lave en interaktiv fotobog til min lille nyfødte datter som hun engang skal have når hun bliver konfirmeret.
Jeg forestiller mig en interaktiv bog hvor hun kan klikke rundt i årene og begivenhederne og se både video og billeder.
Nogen der kender et stykke software der kan noget lignende. Altså noget med nogle knapper man kan give actions osv.
Jeg har ikke noget imod benarbejde så det behøver ikke nødvendigvis være skræddersyet :-)

//Jan
Avatar billede finb Ekspert
01. juni 2013 - 10:31 #1
facebook kan
Avatar billede milter Ekspert
01. juni 2013 - 13:28 #2
Du taler om nutidig software, som om fjorten år kan bruges til at lave en interaktiv fotobog. Hvis du i dag prøver at grave 14-årig software frem, hvor meget af det tror du så kan afspilles på nutidens computere?

Jeg vil råde dig til fra starten af at opbygge et strengt kronologisk mappesystem med undermapper oprettet og navngivet efter begivenhederne, altså f.eks:

"Datters navn" > 2016 > Fødselsdag > 2016-12-04 (dvs.4.december,2016) > Evt. underkategori.

Hvis du alligevel gerne allerede nu vil forsøge at opbygge noget mere sofistikeret, skal du lede efter et program, som kan føje "tags" til dine billeder. Jeg bruger selv ACDSee, som er et rigtigt godt program:

http://www.acdsee.com/

Men, problemet er så, at du ikke kan være sikker på, at det program vil kunne køres på din computer om 14 år.  Hvis du er heldig, vil den database, som programmet anvender, kunne overføres til nyere udgaver, men hvor længe?
Avatar billede jernrosen3 Forsker
01. juni 2013 - 18:26 #3
Hmmmmm - ????

Som milter skriver, er det svært at spå - især om fremtiden *S*

Mit råd bør derfor være : Gem så meget data som overhovedet muligt på så mange medier der har så lang en udløbsdato som overhovedet muligt !

Og skal jeg komme med et lille råd der måske kan redde lidt data til fremtiden :

Få printet ALLE dine billeder ud på super-højkvalitets-papir - det koster en bondegård; men kan være dét, der gør forskellen om 10 - 20 -30 år.

Selv i fremtiden vil man kunne tage et analogt billede og lave det digitalt - den modsatte situation kan sagtens forekomme.
Avatar billede DonDaase Novice
17. oktober 2014 - 21:59 #4
Hej alle.

Tak for svar. Løsningen blev en Synology NAS og en meeeeeget omfattende mappesystem (12.000 billeder og film).

På den kan jeg se billeder og film fra apps og web. Det er egentlig skide smart :-)