Avatar billede bdef Novice
02. juni 2013 - 09:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Problemer med root

Jeg har netop installeret Debian og er ganske ny i det, så start lavt med jeres bud på løsninger :-)

Jeg har installeret nyeste Debian og kan ikke bruge min root konto. Under installationen blev jeg spurgt om jeg ville tillade root login og sagde JA. Jeg blev også spurgt om skyggefil til password og valgte NEJ. Min plan er ikke at få et hacker sikkert system, men bare et jeg kan lege med.

Hvis jeg laver en 'su root' får jeg: "su: Fejl ved godkendelse"
Hvis jeg laver en 'sudo root' får jeg: "sudo: 1 ukorrekt adgangsforsøg"

Jeg ved koden er korrekt. Jeg fik også fejlen i går og antog at jeg havde tastet forkert kode til root under installationen, så jeg reinstallerede og får nu samme fejl.

Hvad gør jeg?
Avatar billede moddi100 Seniormester
02. juni 2013 - 10:46 #1
Hvad får du hvis du prøver at logge ind som root med password - og altså ikke først dit andet brugernavn?
Avatar billede bdef Novice
02. juni 2013 - 12:22 #2
Den foreslår kun 'benny' som login, men hvis jeg vælger andre, så kan jeg få lov at skrive noget. Der skriver jeg så root og 13579, som er det tilhørende password. Så giver den en lyd og jeg er tilbage i login vinduet igen, som om root ikke eksistere.

Hvis jeg vælger brugerkonti, så står root der heller ikke, men det er vel fordi den er skjult. Der er også noget som hedder root terminal og den får jeg heller ikke lov at logge ind i.
Avatar billede bdef Novice
02. juni 2013 - 12:23 #3
Inde under brugerkonto er der en lås op knap hvor jeg skal logge ind først, hvor den siger 'godkendendelsesfejl'

Lyder lidt pladt at ha' den på dansk, men jeg antog at det ville være nemmere :-)
Avatar billede lassebm Nybegynder
02. juni 2013 - 14:42 #4
De der "danske fejl" er lidt svære at tyde...

Det lyder som om du prøver at logge på X, hvor root nok ikke har lov til at logge ind.
Prøv i en tty at logge ind som root direkte.

Eller fra en terminal i X, at bruge kommandoen "su -" og så se om den vil godtage dit password.
Avatar billede bdef Novice
02. juni 2013 - 19:10 #5
Hjælp mig lige her. Hvad er en tty og hvorfra gør jeg dette?

Kan jeg ikke logge ud af X så jeg kun har terminalen? Som i de gamle dos dage?

Ellers kan jeg vel 'bare' reinstallere (igen) men uden at installere GUI?
Avatar billede bdef Novice
02. juni 2013 - 21:10 #6
Noget er der sket, for efter et reboot, så stoppede maskinen med fejlen: "root account locked" og så stod cen logget ind som root og blinkede.

Her har jeg så skrevet passwd og derpå indtastet 13579 to gange, hvorpå den godt ville gå ind i Gnome.

Nu den så kom ind i Gnome, så ville jeg lige (igen) prøve en su root og nu virker det. Jeg undre mig meget lige nu, men acceptere det.

En slags tak :-)

Forklaring ville være fedt, men jeg acceptere at jeg næppe får den nogensinde.
Avatar billede lassebm Nybegynder
03. juni 2013 - 22:31 #7
Det lyder som om at accounten har været locked, sikkert pga for mange forkerte login forsøg. Måske du har kunne se det med pam_tally2, men det er nok for sent nu.

Godt det virker.

Hvis du vil i en tty kan du trykke ctrl+alt+f1 (til f8) 7 eller 8 er X, lidt afhængig af distro.